Elektrisk bil
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Inlägg: 25870
- Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
- Ort: Stockholm
Re: Elektrisk bil
Fast ibland är det roligt att se vilka hemska missfoster som faktiskt blir normala då man vant sig.
Minns för många år sedan då Ford började med front/framlyktor som såg ut som något slags smältande måsskit på huven, men efter ett tag börjar fler ta efter och så är det normalt och inte ens fult längre.
Den där konstiga saken kanske inte är konstig om några år...
Minns för många år sedan då Ford började med front/framlyktor som såg ut som något slags smältande måsskit på huven, men efter ett tag börjar fler ta efter och så är det normalt och inte ens fult längre.
Den där konstiga saken kanske inte är konstig om några år...
Medlem i PB50+
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9045
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Elektrisk bil
Jo.fieldflower skrev: ↑tor 17 okt 2019, 11:27 Fast ibland är det roligt att se vilka hemska missfoster som faktiskt blir normala då man vant sig.
Minns för många år sedan då Ford började med front/framlyktor som såg ut som något slags smältande måsskit på huven, men efter ett tag börjar fler ta efter och så är det normalt och inte ens fult längre.
Den där konstiga saken kanske inte är konstig om några år...
Non-debatable fact.
För att inte tala om hur jävla FARLIGT det är att färdas ibland suv'ar sittandes i en sån där skitbil.
Men vill man bli eventuellt köttmos medans man känner sej sjukt lycklig över att man räddat klimatet så go right ahead...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Elektrisk bil
För att du var van vid Volvo 740:s fantastiska design....fieldflower skrev: ↑tor 17 okt 2019, 11:27 Fast ibland är det roligt att se vilka hemska missfoster som faktiskt blir normala då man vant sig.
Minns för många år sedan då Ford började med front/framlyktor som såg ut som något slags smältande måsskit på huven, men efter ett tag börjar fler ta efter och så är det normalt och inte ens fult längre.
Den där konstiga saken kanske inte är konstig om några år...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Elektrisk bil
GandhiMK2 skrev: ↑tor 17 okt 2019, 11:39Jo.fieldflower skrev: ↑tor 17 okt 2019, 11:27 Fast ibland är det roligt att se vilka hemska missfoster som faktiskt blir normala då man vant sig.
Minns för många år sedan då Ford började med front/framlyktor som såg ut som något slags smältande måsskit på huven, men efter ett tag börjar fler ta efter och så är det normalt och inte ens fult längre.
Den där konstiga saken kanske inte är konstig om några år...
Non-debatable fact.
För att inte tala om hur jävla FARLIGT det är att färdas ibland suv'ar sittandes i en sån där skitbil.
Men vill man bli eventuellt köttmos medans man känner sej sjukt lycklig över att man räddat klimatet så go right ahead...
Verkligen.
Klart man vänjer sig vid en del grejer men vissa saker är bara plain ugly.
Och som sagt.
Säkerheten.
Och hur praktisk är den!?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9045
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Elektrisk bil
Svar: Ej.blackparkas skrev: ↑tor 17 okt 2019, 12:27GandhiMK2 skrev: ↑tor 17 okt 2019, 11:39Jo.fieldflower skrev: ↑tor 17 okt 2019, 11:27 Fast ibland är det roligt att se vilka hemska missfoster som faktiskt blir normala då man vant sig.
Minns för många år sedan då Ford började med front/framlyktor som såg ut som något slags smältande måsskit på huven, men efter ett tag börjar fler ta efter och så är det normalt och inte ens fult längre.
Den där konstiga saken kanske inte är konstig om några år...
Non-debatable fact.
För att inte tala om hur jävla FARLIGT det är att färdas ibland suv'ar sittandes i en sån där skitbil.
Men vill man bli eventuellt köttmos medans man känner sej sjukt lycklig över att man räddat klimatet så go right ahead...
Verkligen.
Klart man vänjer sig vid en del grejer men vissa saker är bara plain ugly.
Och som sagt.
Säkerheten.
Och hur praktisk är den!?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- gthyni
- Medlem+
- Inlägg: 2335
- Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
- Ort: Stockholm
Re: Elektrisk bil
Praktisk eller ej beror väl på ägarens behov. En Vespa är väldigt praktisk om man inte har lastbehov men behöver ta sig fram fort i stan.
Säkerhet i stora bilar är lite inbillning, och jätteblock i gjutjärn framför dina knän är inget vidare som deformationszon, vilket är det som är viktigt i måttliga farter. frontar man en lastbil i 90 knyck så är man död oavsett vilken bil man sitter i.
Säkerhet i stora bilar är lite inbillning, och jätteblock i gjutjärn framför dina knän är inget vidare som deformationszon, vilket är det som är viktigt i måttliga farter. frontar man en lastbil i 90 knyck så är man död oavsett vilken bil man sitter i.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Elektrisk bil
Nej. Det är inte inbillning.gthyni skrev: ↑tor 17 okt 2019, 13:07 Praktisk eller ej beror väl på ägarens behov. En Vespa är väldigt praktisk om man inte har lastbehov men behöver ta sig fram fort i stan.
Säkerhet i stora bilar är lite inbillning, och jätteblock i gjutjärn framför dina knän är inget vidare som deformationszon, vilket är det som är viktigt i måttliga farter. frontar man en lastbil i 90 knyck så är man död oavsett vilken bil man sitter i.
Sitter du i en stor bil och krockar med en stor bil så klarar du dig (oftast) bättre än om du sitter i en liten bil och krockar med en stor bil.
Eller om du sitter i en stor bil och krockar med en liten är du (oftast) säkrare.
Att tro att det finns någon som helst säkerhet när du krockar med något som helst i en liten mopedbil som den där ser ut som är inbillning däremot.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- gthyni
- Medlem+
- Inlägg: 2335
- Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
- Ort: Stockholm
Re: Elektrisk bil
Kör motorcykel
Din överlevnad sitter till slut mest i ditt omdöme och inte i tekniska finesser.
Utan att ta extremfall så är det inte så enkelt som man kan tro:
Din överlevnad sitter till slut mest i ditt omdöme och inte i tekniska finesser.
Utan att ta extremfall så är det inte så enkelt som man kan tro:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
- Danne
- VIP medlem
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
- Ort: Skövde
Re: Elektrisk bil
Nej inte så enkelt (fast Parkas skrev ju också oftast vad gäller sitta i stor bil och krocka med liten) eftersom det i det fallet blivit samma problem man hade historiskt vad gäller stor vs liten bil. Dock tvärtom. För 40 år sedan var det större chans att överleva i en stor bil pga vikt och styvhet där den lilla bilen fick agera broms genom att helt enkelt åka baklänges. Det man gjorde var att införa deformationszoner (just Volvo har ju som bekant varit pionjärer inom säkerhet, väl valt fabrikat av testarna i videon för bäst resultat). Mao, de stora bilarna blev "snällare" mot de små och det finns nog en väl vald anledning att de gjorde detta med en Volvo.
Deformationszonerna skyddar givetvis alltid vid en krock med tex en vägg, men de hjälper även de små bilarna som inte har lika mycket material att deformera med. Vad den där videon visar är ju att den lilla bilen skyddar dem i just den bilen men eftersom den är tillstyvad agerar den som de stora bilarna gjorde gentemot de små för 40 år sedan. Mao har utvecklingen gått bakåt i strävan att göra småbilen säkrare att sitta i, mao den där Renaulten ger igen för gammal ost. Hade velat se samma krock med 940 vs 940.
Senast redigerad av Danne den tor 17 okt 2019, 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Inlägg: 25870
- Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
- Ort: Stockholm
Re: Elektrisk bil
Burr..... God no!
Det sitter även i andras förmåga att se en och bry sig (känslan av fara är starkt förknippad med storlek på andra fordon).
En nästan heltäckande sanning: Alla hojåkare har varit omkull, alla hojåkare har nån åtminstone lite halvnära som dött i trafiken på hoj.
Medlem i PB50+
- gthyni
- Medlem+
- Inlägg: 2335
- Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
- Ort: Stockholm
Re: Elektrisk bil
Principen är: Kör som de är älgar allihopafieldflower skrev: ↑tor 17 okt 2019, 16:50Burr..... God no!
Det sitter även i andras förmåga att se en och bry sig (känslan av fara är starkt förknippad med storlek på andra fordon).
En nästan heltäckande sanning: Alla hojåkare har varit omkull, alla hojåkare har nån åtminstone lite halvnära som dött i trafiken på hoj.
Tog A-kortet 1979 och lyckats undvika kollisioner men har varit i backen ett par-tre gånger helt på egen hand.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Inlägg: 25870
- Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
- Ort: Stockholm
Re: Elektrisk bil
Yep, vet precis. Utgå ifrån att ingen ser en. Eller bryr sig.gthyni skrev: ↑tor 17 okt 2019, 16:59Principen är: Kör som de är älgar allihopafieldflower skrev: ↑tor 17 okt 2019, 16:50Burr..... God no!
Det sitter även i andras förmåga att se en och bry sig (känslan av fara är starkt förknippad med storlek på andra fordon).
En nästan heltäckande sanning: Alla hojåkare har varit omkull, alla hojåkare har nån åtminstone lite halvnära som dött i trafiken på hoj.
Tog A-kortet 1979 och lyckats undvika kollisioner men har varit i backen ett par-tre gånger helt på egen hand.
Får man fråga om även du har kryss i rutan att nån åtminstone bekant fått lämna jordelivet via hoj?
För min del är den närmaste en jag jobbade i närheten av.
Bil som "inte såg" och körde ut vid stopptecken på 90-väg...
Medlem i PB50+
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9045
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Elektrisk bil
Efter en veckas audi q2 i Spanien så inser jag hur van jag blivit vid eldriften. Så sjukt skönt.
En klen bensinbil känns plötsligt som en sekunda vara.
Nu är det 1.5 mån sedan jag tankade diesel sist.
Måste fylla på inför nästa långresa men shit vilken bränsleekonomi!...
En klen bensinbil känns plötsligt som en sekunda vara.
Nu är det 1.5 mån sedan jag tankade diesel sist.
Måste fylla på inför nästa långresa men shit vilken bränsleekonomi!...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- mrbaloo
- Medlem++
- Inlägg: 5328
- Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
- Ort: Ö-vik
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
Öh, att det är 1,5 månad mellan tankningar kan man väl inte enbart grunda sin bränsleekonomi på. Hur stor tank har du och hur långt kör du mellan tankningarna?GandhiMK2 skrev: Nu är det 1.5 mån sedan jag tankade diesel sist.
Måste fylla på inför nästa långresa men shit vilken bränsleekonomi!...
På sommaren tankar jag nästan var 1,5 månad och kommer gladeligen ca 140 mil per tank (knappt 70 L) diesel.
Min kusin tankar sin (relativt) gamla Saab 9-5 en gång på ca 8-9 månader, och det baseras på att han promenerar nästan överallt. En Saab 9-5 bensinare är ju inte direkt bränslesnål och dessutom har den en stor tank. Dvs bilen står stilla.
Lite mer siffor tack. Och gärna elkostnad också, inkl. ev. kostnad för inköp och inkoppling för laddstation hemma. Har du behövt säkra upp huvudsäkringen? I så fall måste även den merkostnaden per år ingå i jämförelsen.
/En som är intresserad av statistik och matematik
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9045
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Elektrisk bil
Okay okay OKAAAAAY!mrbaloo skrev: ↑mån 30 dec 2019, 11:47Öh, att det är 1,5 månad mellan tankningar kan man väl inte enbart grunda sin bränsleekonomi på. Hur stor tank har du och hur långt kör du mellan tankningarna?GandhiMK2 skrev: Nu är det 1.5 mån sedan jag tankade diesel sist.
Måste fylla på inför nästa långresa men shit vilken bränsleekonomi!...
På sommaren tankar jag nästan var 1,5 månad och kommer gladeligen ca 140 mil per tank (knappt 70 L) diesel.
Min kusin tankar sin (relativt) gamla Saab 9-5 en gång på ca 8-9 månader, och det baseras på att han promenerar nästan överallt. En Saab 9-5 bensinare är ju inte direkt bränslesnål och dessutom har den en stor tank. Dvs bilen står stilla.
Lite mer siffor tack. Och gärna elkostnad också, inkl. ev. kostnad för inköp och inkoppling för laddstation hemma. Har du behövt säkra upp huvudsäkringen? I så fall måste även den merkostnaden per år ingå i jämförelsen.
/En som är intresserad av statistik och matematik
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Tack snälla Mercedes-Me för att jag kan öppna appen och se hur det står till.
Senaste 248 milen (sedan jag sist tankade) har den dragit 0.2l/mil i snitt. Min snitthastighet har varit 37 kmh. Jag tror att 60-70 mil av dessa har varit på motorväg och resten i Sthlm med omnejd.
Laddstolpen fr MB kostade 10 och installationen strax under 4. Inte aäkrat upp huvudsäkringen.
Jag leasar så företaget betalar också laddstolpen.
Ingen anmärkningsvärd ökning av el.
Summa summarum:JOY.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- mrbaloo
- Medlem++
- Inlägg: 5328
- Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
- Ort: Ö-vik
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
Tack!GandhiMK2 skrev:Okay okay OKAAAAAY!mrbaloo skrev: ↑mån 30 dec 2019, 11:47Öh, att det är 1,5 månad mellan tankningar kan man väl inte enbart grunda sin bränsleekonomi på. Hur stor tank har du och hur långt kör du mellan tankningarna?GandhiMK2 skrev: Nu är det 1.5 mån sedan jag tankade diesel sist.
Måste fylla på inför nästa långresa men shit vilken bränsleekonomi!...
På sommaren tankar jag nästan var 1,5 månad och kommer gladeligen ca 140 mil per tank (knappt 70 L) diesel.
Min kusin tankar sin (relativt) gamla Saab 9-5 en gång på ca 8-9 månader, och det baseras på att han promenerar nästan överallt. En Saab 9-5 bensinare är ju inte direkt bränslesnål och dessutom har den en stor tank. Dvs bilen står stilla.
Lite mer siffor tack. Och gärna elkostnad också, inkl. ev. kostnad för inköp och inkoppling för laddstation hemma. Har du behövt säkra upp huvudsäkringen? I så fall måste även den merkostnaden per år ingå i jämförelsen.
/En som är intresserad av statistik och matematik
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Tack snälla Mercedes-Me för att jag kan öppna appen och se hur det står till.
Senaste 248 milen (sedan jag sist tankade) har den dragit 0.2l/mil i snitt. Min snitthastighet har varit 37 kmh. Jag tror att 60-70 mil av dessa har varit på motorväg och resten i Sthlm med omnejd.
Laddstolpen fr MB kostade 10 och installationen strax under 4. Inte aäkrat upp huvudsäkringen.
Jag leasar så företaget betalar också laddstolpen.
Ingen anmärkningsvärd ökning av el.
Summa summarum:JOY.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9045
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Elektrisk bil
Och ang matte , eller iaf ”emotional economy” (som mitt Japanska förlag började dilla om när jag försökte skapa intäkter åt dom utan deras innlandning och inte kunde haja hur det var fel att få pengar för inget;-)) så är det ju ett icke-omkullrunkeligt faktum att man åker som en kung i den här jämfört med sina nästan dubbelt så dyra hel-el-varianter vars inredning och plastiga möblemang är ett hån mot plånboken.
Dessutom är den ju snygg också. Går ju knappast att säga om Tesla 3?!?
Och sen kan jag komma till Göteborg utan stopp även en dag med 30 grader ute trots att jag kör i 129.5 kmh. Till Malmö också, faktiskt.... eller till Hamburg , om man känner så och pallar med att tanka fullt på 3 min...
Mb 300 de for the Ödmjuk win;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5441
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
Tur att smaken är olika. Numera tycker jag alla fossilbilar är fula.
Mer siffror.
Nu har jag kört 55 955 km (Model S, 38 466 km; Model 3, 17 489 km) och använt 11622 kWh hemma i garaget (inkluderat lite annat än bilen) och om jag betalar 1.50kr kWh så blir det 17 433 kr. Så 3,12 kr milen. Dessutom har jag fått börja betala Supercharging laddning på min Model 3 nu, så det har blivit 120 kr eller något hittills. Resten av milen har varit gratis laddning på ett eller annat sätt. Min Model S drog 2,04 kWh milen och min Model 3 drar 1,67 kWh milen.
Dessutom så är en Model 3 så jäkla trevlig, rolig och kvick att köra. Om man inte provat elbil så bör man testa.
Aldrig en fossilbil igen.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- mrbaloo
- Medlem++
- Inlägg: 5328
- Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
- Ort: Ö-vik
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
Förresten, hur många mil är dieselmil? Och hur många kWh har bilen dragit på elmil?GandhiMK2 skrev:Okay okay OKAAAAAY!mrbaloo skrev: ↑mån 30 dec 2019, 11:47Öh, att det är 1,5 månad mellan tankningar kan man väl inte enbart grunda sin bränsleekonomi på. Hur stor tank har du och hur långt kör du mellan tankningarna?GandhiMK2 skrev: Nu är det 1.5 mån sedan jag tankade diesel sist.
Måste fylla på inför nästa långresa men shit vilken bränsleekonomi!...
På sommaren tankar jag nästan var 1,5 månad och kommer gladeligen ca 140 mil per tank (knappt 70 L) diesel.
Min kusin tankar sin (relativt) gamla Saab 9-5 en gång på ca 8-9 månader, och det baseras på att han promenerar nästan överallt. En Saab 9-5 bensinare är ju inte direkt bränslesnål och dessutom har den en stor tank. Dvs bilen står stilla.
Lite mer siffor tack. Och gärna elkostnad också, inkl. ev. kostnad för inköp och inkoppling för laddstation hemma. Har du behövt säkra upp huvudsäkringen? I så fall måste även den merkostnaden per år ingå i jämförelsen.
/En som är intresserad av statistik och matematik
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Tack snälla Mercedes-Me för att jag kan öppna appen och se hur det står till.
Senaste 248 milen (sedan jag sist tankade) har den dragit 0.2l/mil i snitt. Min snitthastighet har varit 37 kmh. Jag tror att 60-70 mil av dessa har varit på motorväg och resten i Sthlm med omnejd.
Laddstolpen fr MB kostade 10 och installationen strax under 4. Inte aäkrat upp huvudsäkringen.
Jag leasar så företaget betalar också laddstolpen.
Ingen anmärkningsvärd ökning av el.
Summa summarum:JOY.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9045
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Elektrisk bil
Dang... tankade precis och nollställde... :-/ Får återkomma om 1.5 mån.mrbaloo skrev: ↑mån 30 dec 2019, 14:27Förresten, hur många mil är dieselmil? Och hur många kWh har bilen dragit på elmil?GandhiMK2 skrev:Okay okay OKAAAAAY!mrbaloo skrev: ↑mån 30 dec 2019, 11:47Öh, att det är 1,5 månad mellan tankningar kan man väl inte enbart grunda sin bränsleekonomi på. Hur stor tank har du och hur långt kör du mellan tankningarna?GandhiMK2 skrev: Nu är det 1.5 mån sedan jag tankade diesel sist.
Måste fylla på inför nästa långresa men shit vilken bränsleekonomi!...
På sommaren tankar jag nästan var 1,5 månad och kommer gladeligen ca 140 mil per tank (knappt 70 L) diesel.
Min kusin tankar sin (relativt) gamla Saab 9-5 en gång på ca 8-9 månader, och det baseras på att han promenerar nästan överallt. En Saab 9-5 bensinare är ju inte direkt bränslesnål och dessutom har den en stor tank. Dvs bilen står stilla.
Lite mer siffor tack. Och gärna elkostnad också, inkl. ev. kostnad för inköp och inkoppling för laddstation hemma. Har du behövt säkra upp huvudsäkringen? I så fall måste även den merkostnaden per år ingå i jämförelsen.
/En som är intresserad av statistik och matematik
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Tack snälla Mercedes-Me för att jag kan öppna appen och se hur det står till.
Senaste 248 milen (sedan jag sist tankade) har den dragit 0.2l/mil i snitt. Min snitthastighet har varit 37 kmh. Jag tror att 60-70 mil av dessa har varit på motorväg och resten i Sthlm med omnejd.
Laddstolpen fr MB kostade 10 och installationen strax under 4. Inte aäkrat upp huvudsäkringen.
Jag leasar så företaget betalar också laddstolpen.
Ingen anmärkningsvärd ökning av el.
Summa summarum:JOY.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Ca 4/5 är på el.
Körde precis 21 mil varav 48 på ”grönt”. Snittade 110 kmh, de första ca 3.5 mil var 30-90 kmh. Resten 110-150. Drog 0.58 in alles. Helt ok för en 2.4-tons bil körd av en blyfotad jävel.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9045
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Elektrisk bil
Och då hade vi både stolsvärme och stereon på...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Elektrisk bil
Va?
Vad menas med det där?
"fått börja betala supercharging?"
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- mrbaloo
- Medlem++
- Inlägg: 5328
- Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
- Ort: Ö-vik
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
Skall man sluta köra eco-driving bara för att man har elbil?GandhiMK2 skrev:Dang... tankade precis och nollställde... :-/ Får återkomma om 1.5 mån.mrbaloo skrev: ↑mån 30 dec 2019, 14:27Förresten, hur många mil är dieselmil? Och hur många kWh har bilen dragit på elmil?GandhiMK2 skrev:Okay okay OKAAAAAY!mrbaloo skrev: ↑mån 30 dec 2019, 11:47Öh, att det är 1,5 månad mellan tankningar kan man väl inte enbart grunda sin bränsleekonomi på. Hur stor tank har du och hur långt kör du mellan tankningarna?GandhiMK2 skrev: Nu är det 1.5 mån sedan jag tankade diesel sist.
Måste fylla på inför nästa långresa men shit vilken bränsleekonomi!...
På sommaren tankar jag nästan var 1,5 månad och kommer gladeligen ca 140 mil per tank (knappt 70 L) diesel.
Min kusin tankar sin (relativt) gamla Saab 9-5 en gång på ca 8-9 månader, och det baseras på att han promenerar nästan överallt. En Saab 9-5 bensinare är ju inte direkt bränslesnål och dessutom har den en stor tank. Dvs bilen står stilla.
Lite mer siffor tack. Och gärna elkostnad också, inkl. ev. kostnad för inköp och inkoppling för laddstation hemma. Har du behövt säkra upp huvudsäkringen? I så fall måste även den merkostnaden per år ingå i jämförelsen.
/En som är intresserad av statistik och matematik
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Tack snälla Mercedes-Me för att jag kan öppna appen och se hur det står till.
Senaste 248 milen (sedan jag sist tankade) har den dragit 0.2l/mil i snitt. Min snitthastighet har varit 37 kmh. Jag tror att 60-70 mil av dessa har varit på motorväg och resten i Sthlm med omnejd.
Laddstolpen fr MB kostade 10 och installationen strax under 4. Inte aäkrat upp huvudsäkringen.
Jag leasar så företaget betalar också laddstolpen.
Ingen anmärkningsvärd ökning av el.
Summa summarum:JOY.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Ca 4/5 är på el.
Körde precis 21 mil varav 48 på ”grönt”. Snittade 110 kmh, de första ca 3.5 mil var 30-90 kmh. Resten 110-150. Drog 0.58 in alles. Helt ok för en 2.4-tons bil körd av en blyfotad jävel.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9045
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Re: Elektrisk bil
?? Sluta köra eco-driving?
Kan inte minnas att jag börjat...
Kan inte minnas att jag börjat...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Elektrisk bil
Man ska aldrig börja.
Livet är för kort för eco-driving...
Livet är för kort för eco-driving...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215