Guide för att mixa elbas?!
- appan
- Medlem
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 21 jan 2008, 17:49
- Ort: Gbg
Har tänkt mycket kring detta och forskat lite. Att få elbasen att låta bra i en mix börjar ju redan när man arrar låten, men här är hursomhelst mina tips när du går in i studion:
1. Lyssna i riktigt attans bra högtalare! Kolla sedan i stora och små högtalare varvat med hörlurar. Lyssna med varierande volym! Du vill säkert att det skall låta bra oavsett var det spelas upp, så kolla detta och justera!
2. Se till att det som går ner på band eller hårddisk funkar med en gång! Om man litar till att det går att krana till i efterhand får man vara beredd på att det kan ta mycket tid i anspråk. Detta tycker jag gäller för både sound och spel. Om bandet inte är samspelt kanske man inte har så mycket att välja på annat än att sänka ett eller flera instrument i mixen för att helheten skall låta bra.
3. Undvik att boosta på EQ i mixern till varje pris! Skär istället bort det du inte gillar. Låter det basfattigt -skär bort lite av allt utom bas. Ibland kan det funka att titta på "konkurrerande" instrument att skära i... Ett hett tips är att rensa kring 600 och 1200Hz i en gitarrvägg. Då får basen lite mer plats. Otippade frekvenser, men det har funkat flera gånger för mig, tror det var Bill Laswell som sade det en gång.
Om du boostar istället bygger du en bulle i mixen som inte riktigt går att skära bort sedan utan att det låter "urgröpt", detta ger mer dramatiskt resultat ju lägre register du boostar. Om du skall kompensera bort störande lågbas från elbas när du mastrar får du ju ta bort fläsket i baskaggen på samma gång.
4. Testa mixa i paket. Lägg ihop baskagge (eller hela trumsetet) och elbas på en mixbuss med kompression (då kan man lyckas få både hög bas OCH höga trummor med grymt tryck), eller mixa basen tillsammans med gitarrerna. Detta kan fungera olika bra beroende på vad man söker.
Ett annat tips: tryck på mute och lyssna vad som försvinner i ljudbilden (sedan kan du ju t ex lyfta fram detta register om du vill lyfta fram instrumentet..)
5. Och för säkerhets skull... se till att ha ett rent DI-spår så du kan lattja i något stärkhärmarprogram som Amplitiube eller Guitarrig
Så tänker jag. Spännande att se en hel del kloka tankar i denna tråd!
/Per
1. Lyssna i riktigt attans bra högtalare! Kolla sedan i stora och små högtalare varvat med hörlurar. Lyssna med varierande volym! Du vill säkert att det skall låta bra oavsett var det spelas upp, så kolla detta och justera!
2. Se till att det som går ner på band eller hårddisk funkar med en gång! Om man litar till att det går att krana till i efterhand får man vara beredd på att det kan ta mycket tid i anspråk. Detta tycker jag gäller för både sound och spel. Om bandet inte är samspelt kanske man inte har så mycket att välja på annat än att sänka ett eller flera instrument i mixen för att helheten skall låta bra.
3. Undvik att boosta på EQ i mixern till varje pris! Skär istället bort det du inte gillar. Låter det basfattigt -skär bort lite av allt utom bas. Ibland kan det funka att titta på "konkurrerande" instrument att skära i... Ett hett tips är att rensa kring 600 och 1200Hz i en gitarrvägg. Då får basen lite mer plats. Otippade frekvenser, men det har funkat flera gånger för mig, tror det var Bill Laswell som sade det en gång.
Om du boostar istället bygger du en bulle i mixen som inte riktigt går att skära bort sedan utan att det låter "urgröpt", detta ger mer dramatiskt resultat ju lägre register du boostar. Om du skall kompensera bort störande lågbas från elbas när du mastrar får du ju ta bort fläsket i baskaggen på samma gång.
4. Testa mixa i paket. Lägg ihop baskagge (eller hela trumsetet) och elbas på en mixbuss med kompression (då kan man lyckas få både hög bas OCH höga trummor med grymt tryck), eller mixa basen tillsammans med gitarrerna. Detta kan fungera olika bra beroende på vad man söker.
Ett annat tips: tryck på mute och lyssna vad som försvinner i ljudbilden (sedan kan du ju t ex lyfta fram detta register om du vill lyfta fram instrumentet..)
5. Och för säkerhets skull... se till att ha ett rent DI-spår så du kan lattja i något stärkhärmarprogram som Amplitiube eller Guitarrig
Så tänker jag. Spännande att se en hel del kloka tankar i denna tråd!
/Per
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
- Hellish
- Medlem+++
- Inlägg: 11000
- Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
- newheartshadow
- VIP medlem
- Inlägg: 4766
- Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
- Ort: Örebro
jag plussar också på det med tillägget att lyssna gärna i bilen också, har man en "dålig" bilstereo är det ju ofta basen som försvinner, kolla om den hörs även utan all lågbas i mixen, har man en bra stereo får man en bra referens för finns det i princip inga plana parallella ytor som ger upphov till störande stående vågor som kan skapa förvilling och tillföra frekvenser som egentligen inte är så starka i mixen.
oj vad jag pladdrar, hoppas budskapet når fram ändå..
oj vad jag pladdrar, hoppas budskapet når fram ändå..
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14383
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Apropå det här med lågbas:
För ett par år sedan spelade jag på en skiva med en tämligen stor svensk artist. Jag gjorde mitt jobb och fick hem en skiva med mixarna efter någon månad. Det lät helt OK, men det var väldigt basfattigt. Jag skickade ett mail till producenten där jag försynt påpekade detta, samtidigt som jag prisade hans insatser i övrigt. Han svarade att han hade dragit på ordentligt med bas och att det nog bara var min lyssning det var fel på. Jag antar att han dessutom tyckte att jag var lite självupptagen, men det sa han ingenting om.
Jag lät det hela vara, jag var bara med som kompmusiker och tyckte att han fick prodda bäst han ville.
Ett antal månader senare var det releasefest för skivan. När jag dök upp där fick jag en särpräglad upplevelse. Skivan spelades i ställets ljudanläggning och vips så hördes basen, högt djupt och tydligt. Det enda som krävdes för att den skulle gå fram var alltså att man lyssnade på skivan i en tillräckligt fet stereo.
Producenten hade mixat skivan i sina "feta monitorer" utan att ha några andra som referens. Därför hade han också dragit på basen långt ner i registret för att den lät så trevligt där. Utan att fundera över hur vanligt folk lyssnar på musik.
För ett par år sedan spelade jag på en skiva med en tämligen stor svensk artist. Jag gjorde mitt jobb och fick hem en skiva med mixarna efter någon månad. Det lät helt OK, men det var väldigt basfattigt. Jag skickade ett mail till producenten där jag försynt påpekade detta, samtidigt som jag prisade hans insatser i övrigt. Han svarade att han hade dragit på ordentligt med bas och att det nog bara var min lyssning det var fel på. Jag antar att han dessutom tyckte att jag var lite självupptagen, men det sa han ingenting om.
Jag lät det hela vara, jag var bara med som kompmusiker och tyckte att han fick prodda bäst han ville.
Ett antal månader senare var det releasefest för skivan. När jag dök upp där fick jag en särpräglad upplevelse. Skivan spelades i ställets ljudanläggning och vips så hördes basen, högt djupt och tydligt. Det enda som krävdes för att den skulle gå fram var alltså att man lyssnade på skivan i en tillräckligt fet stereo.
Producenten hade mixat skivan i sina "feta monitorer" utan att ha några andra som referens. Därför hade han också dragit på basen långt ner i registret för att den lät så trevligt där. Utan att fundera över hur vanligt folk lyssnar på musik.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6582
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Nåt som man inte bör bortse från är vad man spelar. Det spelar ingen roll om man har ett "perfekt" basljud om man inte har en basgång som passar till låten. Tänk på att samarbeta med trummorna och inte vingla in för mycket i gitarrernas frekvensområde. Helt enkelt lira bra är viktigare än ett perfekt sound. Det ÄR Helheten som räknas.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- appan
- Medlem
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 21 jan 2008, 17:49
- Ort: Gbg
+1 förutom det där med gitarrerna, men är man i mixläge är det kanske försent att tänka på såntB-Å Åhs skrev:Nåt som man inte bör bortse från är vad man spelar. Det spelar ingen roll om man har ett "perfekt" basljud om man inte har en basgång som passar till låten. Tänk på att samarbeta med trummorna och inte vingla in för mycket i gitarrernas frekvensområde. Helt enkelt lira bra är viktigare än ett perfekt sound. Det ÄR Helheten som räknas.
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
-
- Medlem+
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
- Ort: Täby
Tack för alla svar!
Det jag har inte gillar med mitt bands nuvarande mixning (http://myspace.com/karmatreemusic) är som många, nästan alla, påpekar. LÅGBAS!
Det hörs i stora monitorer och när man använder någon slags basboost (som finns i min mp3-spelare) men annars så är den ganska borta.
Lite av det jag undrar är om det finns några tips på när man spelar inte bas i studio? Hur gör man för att kopiera ljudet som kommer ur förstärkaren till datorn?
Det jag har inte gillar med mitt bands nuvarande mixning (http://myspace.com/karmatreemusic) är som många, nästan alla, påpekar. LÅGBAS!
Det hörs i stora monitorer och när man använder någon slags basboost (som finns i min mp3-spelare) men annars så är den ganska borta.
Lite av det jag undrar är om det finns några tips på när man spelar inte bas i studio? Hur gör man för att kopiera ljudet som kommer ur förstärkaren till datorn?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14383
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Använd en dyr mik och en bra studiotekniker.TredoX skrev: Lite av det jag undrar är om det finns några tips på när man spelar inte bas i studio? Hur gör man för att kopiera ljudet som kommer ur förstärkaren till datorn?
Nä, men allvar så är det många olika faktorer som spelar in.
För kanske är det inte säkert att den stärkare du älskar så mycket live och i repan funkar lika bra i studion.
Det kan t o m vara så att du låter bäst i en gitarrförstärkare eller (ryyys) linad...
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Bastappe
- Medlem+
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
- Ort: Alingsås
Det var länge sen jag lärde mig så mycket om basljud som av denna tråden. Tack allihopa!
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV