Nja, den var ju skitfräck. Gillar Brubeck, trots att jag har en färsk hemskeupplevelse när jag spelade Blue rondo a la turk med ett gäng i höstas och trummisen räknade in ett tempo som låg väldigt långt över det tempo vi repat i.
Hoppas du ursäktar ot Chiller, du har ju fått dom svar du behövde?
Janne skrev:Nja, den var ju skitfräck. Gillar Brubeck, trots att jag har en färsk hemskeupplevelse när jag spelade Blue rondo a la turk med ett gäng i höstas och trummisen räknade in ett tempo som låg väldigt långt över det tempo vi repat i.
Hoppas du ursäktar ot Chiller, du har ju fått dom svar du behövde?
Chriller tål mer stryk än vad han vill ge sken av!
Dessutom är han en trevlig rackare!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Kör hårt bara. Jag njuter.
Vill någon gå On Topic igen är det också välkommet såklart.
Jag uppdaterar när det händer något nytt, nåt rep eller så!
Men först ska köpas nya strängar, sänkas stränghöjd, intoneras och köpas kompressor.
Och sen kanske öva lite lite till...
Chriller skrev:Kör hårt bara. Jag njuter.
Vill någon gå On Topic igen är det också välkommet såklart.
Jag uppdaterar när det händer något nytt, nåt rep eller så!
Men först ska köpas nya strängar, sänkas stränghöjd, intoneras och köpas kompressor.
Och sen kanske öva lite lite till...
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
funkys**t skrev:Försök planka den tycker jag. Det funkar att spela med bara bas och sång. Så stark är baslinjen.
Oändligt massa plus på det!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Ah vad fanken, nu har de ändrat tonart till F#-moll, djävulens tonart... Fördelen - den ENDA fördelen med detta är att man får lägga ett lågt E i slutet på refrängen - och ja, jag kommer att slappa det som hämnd! Annars blev den bra mycket knepigare i F# måste jag säga.
En fråga: I basgången i introt/versen ska man hyfsat snabbt gå från sjuan tillbaka till grundtonen, alltså från ett E på D-strängen till F# på E-strängen. I förra tonarten gick man ju tillbaka till lös sträng, men det naturliga nu för mig blir att använda pekfingret till båda tonerna. Men är det bästa sättet? Det är inte helt lätt att låta D-strängen ringa ut så länge som möjligt när man ska ner till E-strängen utan att råka dra till E-strängen lite för hårt.
Jag ser två alternativ, antingen göra ett förslag (FÖRslag, inte förSLAG...) på nån dämpad sträng medan jag byter sträng, eller använda långfingret till E-strängen.
Jag skulle inte spela det med lösa strängar alls. Det låter mer som om Mr Hungate spelar grundton-kvint-oktav-sjua-kvint. Då är det bara att flytta ner greppet från Am till F#m. Vilken tonart förresten? C dur är refrängen i original. Medan introt är Am. Ska den nya vara F# dur i refrängen?.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
funkys**t skrev:Jag skulle inte spela det med lösa strängar alls. Det låter mer som om Mr Hungate spelar grundton-kvint-oktav-sjua-kvint. Då är det bara att flytta ner greppet från Am till F#m. Vilken tonart förresten? C dur är refrängen i original. Medan introt är Am. Ska den nya vara F# dur i refrängen?.
Tonarten är alltså F#m i introt och Adur i refrängen så som vi ska spela den.
Jag har repat in den helt utan lösa strängar om det skulle bli nya tonartbyten, kan tänka mig att pianisten vill köra F eller G...
Jaha, ska man ner från kvinten till grundtonen, det förenklar ju saken. Jag trodde basisten i originalet spelade grundton-kvint-oktav-sjua-kvint-sjua-sjua. Där den sista sjuan är ett förslag innan man går ner på gruntonen? Det är den övergången jag inte får till med pekfinger på både E och D-sträng. Därav min tidigare fråga.
Men är det från kvint ner till grundton blir det en pajbit att lösa.
Det finns två olika varianter av introt, jag spelade också den med två 7:or på slutet. Testade nu och jag gör så att jag går ned med långfingret på 1:an efter sjuorna och gör direkt en shift (eller vad det nu heter på svenska) till pekfingret på den tonen. Körde samma tonart dessutom ser jag.
Jag brukar spela den med plektrum. Jag upptäckte att det är en riktigt bra övningslåt till just plektrumspel, men det borde vara lika lätt, eller svårt beroende hur man ser på det, att spela med fingrar.
Det låter mycket plektrum om originalet och det sista tillslaget på sjuan låter som ett uppslag på vägen tillbaka till grundtonen.
Rolig låt att spela! Måste vara grymt kul!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
PLEKTRUM?!?!?!? Men det är väl ändå fusk, då blir det ju skitenkelt ju.
Frågorna gällde vänsterhanden, mycket riktigt. Det är övergången från sista sjuan/kvinten till ettan som blir tricksy tycker jag, oavsett hur man spelar.
Och jo, riktigt kul låt är det! Ska bli roligt att hålla nere botten i den låten på egen hand, även om det är lite nervöst. Ska också försöka filma eller spela in så ni får höra "facit" sen...
Janne skrev:Det finns två olika varianter av introt, jag spelade också den med två 7:or på slutet. Testade nu och jag gör så att jag går ned med långfingret på 1:an efter sjuorna och gör direkt en shift (eller vad det nu heter på svenska) till pekfingret på den tonen. Körde samma tonart dessutom ser jag.
Tvärtom är inte heller helt fel märker jag nu.
Att skifta till långfingret på andra sjuan och sen hoppa ner till pekfingret på grundtonen. Fanken också, alla dessa valmöjligheter...
Chriller skrev:PLEKTRUM?!?!?!? Men det är väl ändå fusk, då blir det ju skitenkelt ju.
Frågorna gällde vänsterhanden, mycket riktigt. Det är övergången från sista sjuan/kvinten till ettan som blir tricksy tycker jag, oavsett hur man spelar.
Och jo, riktigt kul låt är det! Ska bli roligt att hålla nere botten i den låten på egen hand, även om det är lite nervöst. Ska också försöka filma eller spela in så ni får höra "facit" sen...
Jag fuskar jämt!
Det låter på originalet som ett typiskt plektrumfill tycker jag. Vissa grejer kan vara svårt att återge med fingrar. Även om det går, men jag skulle nog mörka sista slaget. (Noteras x) Alternativt byta plats på Pek- och långfinger på vänsterhanden som Janne är inne på.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah, det var inte så enkelt med plektrum som jag trodde.
Jag märker att det naturliga för mig blir två spökslag per riktigt slag.
ton-x-x-ton o s v istället för ton-paus-x-ton. Men så spelar jag det i alldeles för högt tempo märkte jag också. När jag tar ner det låter det himla gött.
Du ska absolut öva i långsamt tempo! Så fort man övar i för högt tempo hinner fingrarna inte med. Då tränas de att spela fel helt enkelt. Först långsamt sedan öka tempot efter hand.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag började långsamt, det är ju en skitknepig basgång när man är van vid att pumpa raka 8-delar, så det var liksom inget att välja på! Men efter hand har jag "råkat" nå typ 140 procent av originalhastigheten utan att märka det. Heeeeeeeeeeeeeeeelt onödigt. Verkligen. Låter som smurfhits när man jämför!
Har lånat en metronom nu, kanske dags att använda den.
En annan rätt komisk grej är när man spelar med i en låt en ters under...
Det låter inte bra, om man säger så. Min fru såg rätt illamående ut.