Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5441
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Usch va tråkigt. Lycka till.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
-
- Medlem
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån 03 jan 2011, 15:06
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Bjelkeman, har din M9 fungerat bra efter ombyggnaden?
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5441
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Ja det gjorde den. Den blev ombyggd till en modern M9 som har lägre effekt (men inte brinner upp) och mindre känslig master volym. Vad jag vet så har den fortsatt funka efter jag sålde den. Jag insåg att en stärkare räkte. Och det blev en Darkglass.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
-
- Medlem
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån 03 jan 2011, 15:06
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Nästan 4 veckor har gått. Mesas europeiska agent i Finland sa bara att garantin gått ut och att jag kunde kontakta Mesas enda auktoriserade reparatör i Europa som håller till i Italien! Jag kontaktade denna firma men de hade aldrig gjort någon ombyggnad av Carbine M9. De tyckte jag skulle ta den till en svensk reparatör. Jag kontaktade istället Nyamusik som kontaktade Mesa i USA och fråga om de kunde göra en ombyggnad/reparation. Inget svar hittills. Jag lämnade in den på Westcroft Audio och bad dem undersöka den. De har konstaterat vad som felar och frågat Mesa om de delar som behövs men inget svar. Jag kan tyvärr inte påstå att det är någon bra kundservice på Mesa.
Fyra veckor utan förstärkare och inte ens en lösning i sikte. Spelningen i helgen fick göras med en inlånad EBS topp. Förstärkaren är ju inte direkt lastgammal, 7 år (tillverkad 2012) och Mesas garanti är 5 år. Det borde väl ändå finnas delar att få tag på?
Fyra veckor utan förstärkare och inte ens en lösning i sikte. Spelningen i helgen fick göras med en inlånad EBS topp. Förstärkaren är ju inte direkt lastgammal, 7 år (tillverkad 2012) och Mesas garanti är 5 år. Det borde väl ändå finnas delar att få tag på?
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5441
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Jag flick min hjälp via Nya Musik i Jönköping. Men efter omstrukturering i Europa av återförsäljare så vet jag inte vad som gäller.
Mesa support är mycket aktiva på TalkBass, kontakta dem direkt här
https://www.talkbass.com/members/mesaboogie.243271/
Mesa support är mycket aktiva på TalkBass, kontakta dem direkt här
https://www.talkbass.com/members/mesaboogie.243271/
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Asså…
4 veckor är ju inte så mycket att orda om tycker jag personligen.
Det tar det ju för att lämna in typ vad som helst som kräver inblandning från företag utomlands.
En kund som köpte en Les Paul Deluxe av mig har fått vänta i snart ett år på ett nytt p-skydd från Gibson då det låg ett för standard-humbuckers i caset.
Säger inte att det är bra eller ok med vare sig 4 veckor eller ett år utan återkoppling, men sånt här tar tid.
En vanlig garantireparation som görs inom Sverige brukar kunna ta 4-6 veckor.
Är det dessutom utanför garantin, och saker måste clearas med Amerikat så är det nog bara att sitta lugnt i båten.
Men gå in på talkbass och ta det i den tråden, det tror jag kan bita bättre.
Vet att jag väntade några månader på nya hjul till min PH412.
Tröttnade på svenska agenturen och kontaktade Mesa direkt, 2 dagar senare ringde Luthman och sa att de hade lagt hjulen på order och några veckor senare fick jag dem.
4 veckor är ju inte så mycket att orda om tycker jag personligen.
Det tar det ju för att lämna in typ vad som helst som kräver inblandning från företag utomlands.
En kund som köpte en Les Paul Deluxe av mig har fått vänta i snart ett år på ett nytt p-skydd från Gibson då det låg ett för standard-humbuckers i caset.
Säger inte att det är bra eller ok med vare sig 4 veckor eller ett år utan återkoppling, men sånt här tar tid.
En vanlig garantireparation som görs inom Sverige brukar kunna ta 4-6 veckor.
Är det dessutom utanför garantin, och saker måste clearas med Amerikat så är det nog bara att sitta lugnt i båten.
Men gå in på talkbass och ta det i den tråden, det tror jag kan bita bättre.
Vet att jag väntade några månader på nya hjul till min PH412.
Tröttnade på svenska agenturen och kontaktade Mesa direkt, 2 dagar senare ringde Luthman och sa att de hade lagt hjulen på order och några veckor senare fick jag dem.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Elfström
- VIP medlem
- Inlägg: 1895
- Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
- Ort: Järfälla
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Bjelkeman får ändra namn på tråden till " Sämsta kundservicen jag varit med om".
Shut up and play yer guitar!
-
- Medlem
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån 03 jan 2011, 15:06
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Det känns ju lite konstigt att Mesa har en enda auktoriserad reparatör i Europa och den ligger i Italien.
- Elfström
- VIP medlem
- Inlägg: 1895
- Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
- Ort: Järfälla
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Fanns i Sverige hos Luthman när de hade agenturen.
Shut up and play yer guitar!
- Aslan
- Medlem++
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
- Ort: Nacka
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Problemet med Mesa är att de fortfarande är ett relativt litet företag. De har tyvärr inte så mycket resurser utanför USA...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Fast det där är väl inte riktigt sant?
Både Nya Musik och Malmö Musikaffär är väl auktoriserade.
I alla fall Malmö Musikaffär.
Men jag skulle bli förvånad om inte Nya Musik också är det med tanke på hur stor de varit länge på Mesa.
Hur som helst så spelar det ju inte så stor roll när garantin gått ut huruvida verkstaden är auktoriserad eller ej.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
-
- Medlem
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån 03 jan 2011, 15:06
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Malmö musikaffär är auktoriserad återförsäljare, inte auktoriserad reparatör. Enligt den Europeiska agenten i Finland, som tog över efter Luthman, är den enda auktoriserade reparatören belägen i Italien.
Det är en sju år gammal förstärkare som har ett känt konstruktionsfel. Det var Mesas toppmodell och den var garanterat inte billig när de var ny. Garantin är visserligen 5 år men min åsikt är att Mesa borde åtgärda felet på goodwill. Hade det handlat om en bil hade den återkallats för åtgärd.
Problemet är också att om jag skulle låta en svensk reparatör åtgärda förstärkaren behöver vi instruktioner och delar från Mesa om hur ombyggnaden ska göras. Där hänvisar Mesa till agenten i Finland som hänvisar till reparatören i Italien som aldrig har gjort en sådan ombyggnad och inte heller får någon information från Mesa om tillgång på delar och priser. Moment 22! Där står jag med en 7 år ny förstärkare som jag tydligen måste kasta på skroten. Jag vet inte om jag tycker det är så bra kundservice.
Det är en sju år gammal förstärkare som har ett känt konstruktionsfel. Det var Mesas toppmodell och den var garanterat inte billig när de var ny. Garantin är visserligen 5 år men min åsikt är att Mesa borde åtgärda felet på goodwill. Hade det handlat om en bil hade den återkallats för åtgärd.
Problemet är också att om jag skulle låta en svensk reparatör åtgärda förstärkaren behöver vi instruktioner och delar från Mesa om hur ombyggnaden ska göras. Där hänvisar Mesa till agenten i Finland som hänvisar till reparatören i Italien som aldrig har gjort en sådan ombyggnad och inte heller får någon information från Mesa om tillgång på delar och priser. Moment 22! Där står jag med en 7 år ny förstärkare som jag tydligen måste kasta på skroten. Jag vet inte om jag tycker det är så bra kundservice.
- Aslan
- Medlem++
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
- Ort: Nacka
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Vore jag dig skulle jag gå in på Talkbass.com och kontakta agedhorse (Andy, som är utvecklare hos Mesa) och förklara läget. Han brukar vara väldigt hjälpsam.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- hitman
- Medlem++
- Inlägg: 3523
- Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
- Ort: Västerås
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Riktigt dåligt att så dyra prylar har allvarliga konstruktionsfel, och att tillverkaren inte orkar ta ansvar utanför USA. Det är inte bara M9 som krånglar, deras gitarrstärkare är tydligen också problemfyllda.
Bara för att det är byggt i Amerika behöver inte varor vara högklassiga.
Bara för att det är byggt i Amerika behöver inte varor vara högklassiga.
- Aslan
- Medlem++
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
- Ort: Nacka
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
I basvärden är det ju bara första batchen av M9 som varit riktigt problematiskt. Och den har de förr iaf lagat ovillkorligen.hitman skrev:Riktigt dåligt att så dyra prylar har allvarliga konstruktionsfel, och att tillverkaren inte orkar ta ansvar utanför USA. Det är inte bara M9 som krånglar, deras gitarrstärkare är också problemfyllda.
Jag har haft en hel del olika Mesa-produkter men ALDRIG haft problem.
Gitarrförstärkarna har jag ingen koll på...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- hitman
- Medlem++
- Inlägg: 3523
- Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
- Ort: Västerås
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Spelar med en gitarrist som jobbat i decennier med att fixa rörförstärkare. Han har förbjudit mig att köpa MESA, han säger att han inte har sett så många kall-lödningar och billiga komponenter sedan Trace Elliots nedgång i slutet av 1990-talet.Aslan skrev: ↑mån 05 aug 2019, 09:41I basvärden är det ju bara första batchen av M9 som varit riktigt problematiskt. Och den har de förr iaf lagat ovillkorligen.hitman skrev:Riktigt dåligt att så dyra prylar har allvarliga konstruktionsfel, och att tillverkaren inte orkar ta ansvar utanför USA. Det är inte bara M9 som krånglar, deras gitarrstärkare är också problemfyllda.
Jag har haft en hel del olika Mesa-produkter men ALDRIG haft problem.
Gitarrförstärkarna har jag ingen koll på...
Man kan säkert ha otur med de flesta tillverkare, men tar man betalt som MESA gör borde det knappt få hända kan jag tycka?
- Aslan
- Medlem++
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
- Ort: Nacka
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Ok. Så kan det ju självklart vara. Jag talar bara från egen erfarenhet och jag har aldrig haft problem. Det jag läst på forum har mest handlat om just första M9, förutom den vanliga felprocenten alla företag dras med:)hitman skrev:Spelar med en gitarrist som jobbat i decennier med att fixa rörförstärkare. Han har förbjudit mig att köpa MESA, han säger att han inte har sett så många kall-lödningar och billiga komponenter sedan Trace Elliots nedgång i slutet av 1990-talet.Aslan skrev: ↑mån 05 aug 2019, 09:41I basvärden är det ju bara första batchen av M9 som varit riktigt problematiskt. Och den har de förr iaf lagat ovillkorligen.hitman skrev:Riktigt dåligt att så dyra prylar har allvarliga konstruktionsfel, och att tillverkaren inte orkar ta ansvar utanför USA. Det är inte bara M9 som krånglar, deras gitarrstärkare är också problemfyllda.
Jag har haft en hel del olika Mesa-produkter men ALDRIG haft problem.
Gitarrförstärkarna har jag ingen koll på...
Man kan säkert ha otur med de flesta tillverkare, men tar man betalt som MESA gör borde det knappt få hända kan jag tycka?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
-
- Medlem
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån 03 jan 2011, 15:06
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Jag har fått svar från agedhorse och han har tipsat om Westside distrubution i London som tydligen också är auktoriserade. Allt måste tydligen gå genom ett av Mesa auktoriserat företag. Det går inte att vända sig till Mesa direkt. Jag har mailat Westside men inget svar ännu. Även Musikinstrumente i Tyskland är auktoriserade vilket inte den Finska agenten nämnde.
-
- Medlem
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån 03 jan 2011, 15:06
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Om det inte var för att jag var så otroligt nöjd med min Mesa M9 innan det gick sönder skulle jag ha bara lagt ned och köpt något annat. Den har fantastiskt ljud, otrolig power och bra funktioner. Jag har svårt att hitta något lika bra. Har haft Ampeg SVT 2 PRO och Orange AD200 tidigare men de går inte att jämföra. Har även haft Mesa Walkabout som många gillar men den går inte heller att jämföra med M9.
- Aslan
- Medlem++
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
- Ort: Nacka
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Ok... Tråkigt att höra att det är svårt att lösa... Men hoppas det löser sig då det är grymma toppar! (då de funkar):)BJohan skrev:Om det inte var för att jag var så otroligt nöjd med min Mesa M9 innan det gick sönder skulle jag ha bara lagt ned och köpt något annat. Den har fantastiskt ljud, otrolig power och bra funktioner. Jag har svårt att hitta något lika bra. Har haft Ampeg SVT 2 PRO och Orange AD200 tidigare men de går inte att jämföra. Har även haft Mesa Walkabout som många gillar men den går inte heller att jämföra med M9.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Samtidigt så måste jag ju inflika att ETT fall av svårlöst problem och ganska många där Mesa fixat allt och kunden bara behövt betala frakten gör ju inte en dålig kundservice.
Håller med om att Mesa borde göra det på goodwill dock.
Och jag är ganska säker på att Frej på Malmö Musikaffär sagt att de är auktoriserad verkstad numer.
Håller med om att Mesa borde göra det på goodwill dock.
Och jag är ganska säker på att Frej på Malmö Musikaffär sagt att de är auktoriserad verkstad numer.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
-
- Medlem
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån 03 jan 2011, 15:06
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Jag fick krypa till korset och skicka den till Mesa reparatören i Italien. Ingen annan i Europa är auktoriserad att göra reparationen. Malmö musikaffär är inte auktoriserad. Frakten till Italien gick på 900 spänn. Vi får se vad kalaset landar på.
- hitman
- Medlem++
- Inlägg: 3523
- Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
- Ort: Västerås
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Hoppas det löser sig utan att du behöver gå från gård och grund!
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
Mycket märkligt..
Har ju svårt att tro att tyska och brittiska Mesa-kunde behöver skicka sina grejer till Italien...
Att saker, oavsett prislapp, går sönder är det ju inte så mycket att orda om.
Folk får ju lämna in sina ett år gamla 700 000 kronorsbilar på reparationer också, eller flång nya för den delen...
Däremot är det enormt svagt att en distributör inte har rep-möjligheter.
Hade aldrig hänt om det varit en svensk distributör...
Har ju svårt att tro att tyska och brittiska Mesa-kunde behöver skicka sina grejer till Italien...
Att saker, oavsett prislapp, går sönder är det ju inte så mycket att orda om.
Folk får ju lämna in sina ett år gamla 700 000 kronorsbilar på reparationer också, eller flång nya för den delen...
Däremot är det enormt svagt att en distributör inte har rep-möjligheter.
Hade aldrig hänt om det varit en svensk distributör...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- hitman
- Medlem++
- Inlägg: 3523
- Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
- Ort: Västerås
Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren
En globaliserad värld och näthandel, nationella grossisterna försvinner. Inte mycket man kan göra åt, men en del saker var bättre förr?