Sitter och pluggar musikteori på jobbet i brist på annat... precis kommit till kapitlet som beskriver treklanger och dess omvändningar och jag förstår verkligen ingenting... Boken beskriver att man kan stapla ackordtonerna på 3 olika sätt: grundläge/ kvintställning och med grundton i mitten. Är det någon som kan förklara detta på lekisnivå?
Om du kan spela gitarr så vet du att du kan ta ett och samma ackord på flera sätt. (På piano blir det ännu tydligare.)
Tänk dig inledningen på Mendehlsons brudmarsch, den som nästan alltid spelas i kyrkan när det är bröllop. Den börjar på samma ackord men olika omvändningar: ba-bam-pa-bam.
Kolla på " Chord inversions" på Youtube så hittar du säkert massor.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Om jag uppfattar er rätt så kallar man treklanget olika saker beroende på i vilken ordning jag spelar tonern var för sig ( 1. prim 2. ters 3. kvint / 1.ters 2. prim 3.kvint / 1.kvint. 2.ters 3.prim) ? Om jag förstår er rätt, kan någon förklara på vilket sätt jag har nytta av att veta detta när jag spelar?
Okej! Men då hänger jag faktiskt med på vad du menar Hänger dock inte med på när man säger prim och när man säger grundton, men det lär jag väl mig så småningom Tack för hjälpen!
Egentligen inte svårare än att när man pratar om ackord säger man grundton, ters, kvint. Prim är ett intervall (vilket i o f s ters och kvint också är), men det är mer som att säga att en treklang består av fyra toner; grundton, prim, ters, kvint...
Grundtonen anger från vilken ton man räknar de andra intervallen. Typ. Förenklat.
Vad är det egentligen för skillnad på ett C, ett Em#5 och ett G6sus4 no 5?
Det är ju ett C-dur, ett C-dur i tersläge och ett C-dur i tersställning... (C-E-G, E-G-C, G-C-E)
Man kan ju lika gärna använda notationen C, C/E och C/G om man nu prompt vill ändra den lägsta tonen i ackordet.
MagnusP skrev:Vad är det egentligen för skillnad på ett C, ett Em#5 och ett G6sus4 no 5?
Det är ju ett C-dur, ett C-dur i tersläge och ett C-dur i tersställning... (C-E-G, E-G-C, G-C-E)
Man kan ju lika gärna använda notationen C, C/E och C/G om man nu prompt vill ändra den lägsta tonen i ackordet.
Njae, egentligen inte samma sak. Framför allt väldigt sällan samma funktion.
Ett Em#5 innehåller tonerna E B# G - som klingar som E C G (eller inte, beroende på vem du frågar och vilket instrument du spelar), men har annan funktion än ett C/E. Oftast.
G6sus4 no5 har jag nog aldrig sett noterat så, förutom att det ju heter så i traditionell funktionsanalys ("Kvartsextackord"). Och det beror nog också på funktion hur man - egentligen - skulle notera det. Om det upplöser sig till G7, F eller Am skulle jag kalla det ett C/G. Om det är ett "ensamt" ackord på nåt flummigt sätt i en låt - eller t ex upplöser sig till ett G6 - ja, då kanske jag skulle använda den skumma notationen G6sus4 no5.
Detdär gjorde mig 10% dummare, men så är jag nybörjare på teorin också(försök inte förklara för mig, kommer nog förstå vad ni menar om något år, eller tio... )