Har fastnat i bluesträsket litegrann.. och vet självklart hur man spelar en vanlig 12a, samt hur man lägger till quickchange .. Men hur kan jag alternera mitt bluesspelande? Tycker det är sjukt tråkigt att spela samma slinga låten igenom, och något säger mig att det är ganska nybörjaraktigt att bara spela samma slinga i en blueslåt, så frågan lyder:
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Walking bass lätt, annars olika variationer i olika tonarter och med övergångar emellan.
Alltså, jag spelar ett komp i I, när vi går upp till IV spelar jag en annan. När vi sedan går tillbaks till I kör jag den första igen, sen kör jag en tredje variation i V och den andra i IV för att sen gå tillbaks till den första i I (eller en turnaround).
EDIT: Vill tillägga att det riktigt bra är ju när man får enkla saker att låta bra, spela samma ton rakt igenom och lyckas göra det svängigt så är du kung.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Kromatiska upp- och nergångar till grundtonerna i ackorden.
Hitta rytmiska figurer, där ackordens ters och sjua/septima finns med.
"Leka" med att byta oktav. Vandra över större register än du kanske brukar.
Variera med att spela korta/dämpade toner ibland, långa/sjungande toner ibland.
Hitta både låtar i dur och moll.
Hitta låtar som är byggda på t ex 8 eller 16 takter (istället för den klassiska tolvan).
Hitta låtar som skiljer sej åt i det man ofta kallar 'turnarounds/vändning'.
Lyssna på hur min gode vän Ronny spelar. Han är en mästare på att variera sin blues vad gäller toner och dynamik. Mycket av det som Engson nämner finns i det här klippet. (Jag har för övrigt förmånen att spela med trummisen i klippet.)
Scotts Bass Lessons har förresten några lektioner för walking bass. Googla så hittar du. Scott ger de klart bästa gratislektionerna som finns på nätet.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Har kollat igenom alla scotts lektioner typ :p Men jag märker att det jag snöat in på alldeles för mycket är att det måste vara exakt tonika, dominamt och subdominant som ska spelas, i exakt samma ordning konstant. Har aldrig tänkt på walking, olika oktaver och att skoja till det lite på andra sätt! Men tack för tipsen
Kolla in hur de spelade blues under bebop-eran (c:a 1945 - 1955)! Charlie Parker spelade ofta blues och det var aldrig några treackordsvarianter det handlade om, utan de reharmoniserade friskt med div II-V-I-progressioner och busiga turnarounds.
Här är en möjlighet bland många (testa gärna att färga ytterligare, t ex C9, F13 o s v):
Än mer avancerad (men fortfarande 12 takter och med bluesfeeling i botten) var 'Blues for Alice' av Parker. Harmisarna hittar du säkert på nätet. Have fun!
Det finns olika varianter av bluestolvor, jag brukar växla mellan olika slags bluestolvor.
Man kan till exempel börja med denna:
|E7|E7|E7|E7|
|A7|A7|E7|E7|
|B7|A7|E7|E7|
Sedan gå över till en annan variant när man har gått ett varv:
|E7|A7|E7|E7|
|A7|A7|E7|E7|
|B7|A7|E7|B7|
Sedan kan man ju växla mellan tonarter och tempon också. Växla mellan att spela grundtoner, treklanger, grundton-kvint-mollsjua, grundton-oktav-mollsjua-kvint, grundton-kvint-mollsjua-oktav, osv. Upp- och nedgångar ger alltid bra dynamik och variation.
EADGC skrev:Kolla in hur de spelade blues under bebop-eran (c:a 1945 - 1955)! Charlie Parker spelade ofta blues och det var aldrig några treackordsvarianter det handlade om, utan de reharmoniserade friskt med div II-V-I-progressioner och busiga turnarounds.
Här är en möjlighet bland många (testa gärna att färga ytterligare, t ex C9, F13 o s v):
Än mer avancerad (men fortfarande 12 takter och med bluesfeeling i botten) var 'Blues for Alice' av Parker. Harmisarna hittar du säkert på nätet. Have fun!
MartyWilson skrev:Det finns olika varianter av bluestolvor, jag brukar växla mellan olika slags bluestolvor.
Man kan till exempel börja med denna:
|E7|E7|E7|E7|
|A7|A7|E7|E7|
|B7|A7|E7|E7|
Sedan gå över till en annan variant när man har gått ett varv:
|E7|A7|E7|E7|
|A7|A7|E7|E7|
|B7|A7|E7|B7|
Sedan kan man ju växla mellan tonarter och tempon också. Växla mellan att spela grundtoner, treklanger, grundton-kvint-mollsjua, grundton-oktav-mollsjua-kvint, grundton-kvint-mollsjua-oktav, osv. Upp- och nedgångar ger alltid bra dynamik och variation.
EADGC skrev:Kolla in hur de spelade blues under bebop-eran (c:a 1945 - 1955)! Charlie Parker spelade ofta blues och det var aldrig några treackordsvarianter det handlade om, utan de reharmoniserade friskt med div II-V-I-progressioner och busiga turnarounds.
Här är en möjlighet bland många (testa gärna att färga ytterligare, t ex C9, F13 o s v):
Än mer avancerad (men fortfarande 12 takter och med bluesfeeling i botten) var 'Blues for Alice' av Parker. Harmisarna hittar du säkert på nätet. Have fun!
Ett kul knep som jag gillar är att stjäla/inspireras av en basgång från en slow-blues till en snabbare eller tvärt om.
Mest lyckat tror jag det blev när jag snodde Dhow Countries (Taj Mahal), ändrade och använde som rakt 4/4-komp i All Your Love (snabba delen). Härligt exotiskt bluesigt med ett malande 1 5 3 6 om och om igen och lite impro på V och IV.
Ett tillägg på temat "sno basgångar" är att för raka snabba låtar som t.ex. Let's Work Together sno från band utanför bluesen som ELO:s låt Don't Bring Me Down. Egentligen går det väl att sno mellan väldigt många 4-on-the-floor-låtar rakt in i raka blueser. Det handlar mest om att hela tiden man lyssnar på (icke-blues) musik ha i bakhuvudet att "skulle det funka att sno den här basgången till en 12:a?".
Det finns tråkig blues och rolig blues. Allt bygger på låtens "groove", känsla hos de inblandade. Enkla låtar är oftast svårast att spela men med god närvaro börjar fatta hur spelstenen ska dra. De där bluestolvorna kan vara förödande om man ju inte spelar gitarr å får sola i 80 minuter. .... man måste ju hitta sitt bluesspår --- liksom, å ibland kan det vara att helt enkelt spela nått annat, lyssna på nått man gillar osv osv.,