41HZ skrev:Själv har jag stagat upp orginalstallet med nån slang och gaffa så det blev stabilt.
Kul: precis samma tanke som jag haft. Min pvc-slang håller helt rätt dimension, nu gäller bara att hitta rätt längd för att ge stadga men ändå lite flexibilitet i stallet.
41HZ skrev:Nästa steg är nog att skaffa en bra sadel, för den som sitter orginal är ju det största skämt till sadel jag sett.
Gjord av trolldeg eller???
Trolldeg! Där har vi det! Det är en märkligt mjuk och grovporig plast. Bensadlar på ebay, som sagt.
Kan inte låta bli att i kontexten posta denna coola bild på John Paul Jones som välrenommerad ung studiomusiker, några år före Led Zeppelin - tippar på 1964:
Mr Spock skrev:Jag har försökt hitta mera info om tanken bakom mickarnas sågtandsbestyckning, men hittills gått bet.
Däremot kan jag bekräfta att mickarna i original är vända tvärtemot Squiers lösning:
Har just moddat min Bass VI enligt dina rekommendationer! Det verkar som det finns mer botten i h och e-strängen nu.
Mr Spock skrev:Jag har försökt hitta mera info om tanken bakom mickarnas sågtandsbestyckning, men hittills gått bet.
Däremot kan jag bekräfta att mickarna i original är vända tvärtemot Squiers lösning:
Har just moddat min Bass VI enligt dina rekommendationer! Det verkar som det finns mer botten i h och e-strängen nu.
Se där ja: precis vad herrarna på Talkbass påstod också.
Själv utförde jag aldrig något "before/after"-test...
Mr Spock skrev:Jag har försökt hitta mera info om tanken bakom mickarnas sågtandsbestyckning, men hittills gått bet.
Däremot kan jag bekräfta att mickarna i original är vända tvärtemot Squiers lösning:
Har just moddat min Bass VI enligt dina rekommendationer! Det verkar som det finns mer botten i h och e-strängen nu.
Se där ja: precis vad herrarna på Talkbass påstod också.
Själv utförde jag aldrig något "before/after"-test...
Märkligt nog hade de inte snålat med sladden som brukligt är, utan det fanns gott om sladd för en sådan operation. Varför inte göra rätt från början....
Dum fråga: Om man som bassist i ett band spelar på en Bass VI i tex replokalen spelar man på den som på en bas eller spelar man mer ackord som på en gitarr? Själv är jag gitarrist från början men fick ta basen då ingen annan ville och tycker det är helt OK men om man kunde mixa upp basen med mer gitarr spel mellan varven skulle det vara kul! Tacksam för svar innan jag köper en!
mattias142 skrev:Dum fråga: Om man som bassist i ett band spelar på en Bass VI i tex replokalen spelar man på den som på en bas eller spelar man mer ackord som på en gitarr? Själv är jag gitarrist från början men fick ta basen då ingen annan ville och tycker det är helt OK men om man kunde mixa upp basen med mer gitarr spel mellan varven skulle det vara kul! Tacksam för svar innan jag köper en!
Det finns nog inga regler utan allt som funkar är bra.
Det viktigaste för basen är ju att hålla groovet, så att så länge du kan upprätthålla groove borde det finnas utrymme för utsvävningar.
Spelar man Dream Theater blir det väl svårt, men spelar man Ramones går det nog bättre.
mattias142 skrev:Dum fråga: Om man som bassist i ett band spelar på en Bass VI i tex replokalen spelar man på den som på en bas eller spelar man mer ackord som på en gitarr? Själv är jag gitarrist från början men fick ta basen då ingen annan ville och tycker det är helt OK men om man kunde mixa upp basen med mer gitarr spel mellan varven skulle det vara kul! Tacksam för svar innan jag köper en!
Det finns nog inga regler utan allt som funkar är bra.
Det viktigaste för basen är ju att hålla groovet, så att så länge du kan upprätthålla groove borde det finnas utrymme för utsvävningar.
Spelar man Dream Theater blir det väl svårt, men spelar man Ramones går det nog bättre.
Youtube är din vän: går att studera Bass VI som bas, leadinstrument och som kompdito. Personligen tycker jag ackord låter skit på VI, men det är ju jag det...
OK, en till dum fråga: Vad är det för mickar på en Bass VI? Skulle man, bara för att testa i replokalen, smälla på ett gäng tjockare strängar på min telecaster-gitarr och få typ samma sak?
mattias142 skrev:OK, en till dum fråga: Vad är det för mickar på en Bass VI? Skulle man, bara för att testa i replokalen, smälla på ett gäng tjockare strängar på min telecaster-gitarr och få typ samma sak?
Mattias
du måste fila en del både här och där för att få strängarna på plats och det blir en belastning på halsen som gitarren inte är konstruerad för, mao inte att rekommendera.
mattias142 skrev:OK, en till dum fråga: Vad är det för mickar på en Bass VI? Skulle man, bara för att testa i replokalen, smälla på ett gäng tjockare strängar på min telecaster-gitarr och få typ samma sak?
Mattias
du måste fila en del både här och där för att få strängarna på plats och det blir en belastning på halsen som gitarren inte är konstruerad för, mao inte att rekommendera.
Halssadeln behöver bearbetas, i tillägg är det väl osäkert om stall och stämmisar klarar grövre strängdimensioner: en mängd hål kan behöva vidgas.
Belastningen på halsen lär dock inte vara större än att det funkar - inom rimliga gränser.
Bass VI-hjälten Jet Harris strängade sin strata .013-.056...
Senast redigerad av Mr Spock den mån 31 okt 2016, 15:27, redigerad totalt 2 gång.
...mensurer icke att förglömma, för den som vill försöka konvertera annat instrument till Bass VI:
Bass VI: 30"
Barytongitarr: 28"
Elgitarr: 25"
Det GÅR ju att skrämma upp en 25" gura till ett basigare ljud än original, men jag misstänker att Jet Harris gick ungefär så långt det var möjligt i experimenterandet med grövre strängar. Och någon Bass VI blir det ju aldrig.
Senast redigerad av Mr Spock den mån 31 okt 2016, 15:33, redigerad totalt 1 gånger.
mattias142 skrev:OK, en till dum fråga: Vad är det för mickar på en Bass VI?
Mattias
Såvitt jag kan förstå sitter det jaguar-/jazzmastermickar i Bass VI.
Det har varit lite olika med det genom åren. Den första generationen Fender VI hade Stratocaster-liknande mikar, medan de senare har Jaguar-artade mikar. De versioner som byggts från 90-talet och framåt verkar vara baserade på den senare generationens VI, med Jaguar-liknande mikar.
Sådärja. Jag börjar känna mig riktigt nöjd med den här. "Den vita viskningen", för att travestera Lundell...
(Jodå, strängavståndet är helt åt helvete på bilden: lyckades kränga A-strängen av stallsadeln när jag monterade kåpan. Åtgärdat - men jag orkade inte knäppa någon ny bild. )
Har ett ständigt sug efter Bass VI.
Sen kommer jag åt att testa en och konstaterar att det inte är för mig.
Men så snart jag kommit "runt knuten" börjar suget smyga sig på igen.
Jag funderar på att köpa en, måste bara komma över block inläggen och jaguar mickarna först... varför kunde dom inte bara gjort classic viben som dom tidiga var utförda?