Markooo skrev:Funkar det ens med en bas utan truss? Hur justerar man den om halsen inte vill vara ens kompis?
Grundaren Joe Zon har sagt följande (översatt):
Komposit halsarna består av vårt eget recept bestående av kolfiber och trä, bland annat. En genomgående jämn ton har alltid varit mycket viktigt för oss. Att ha rätt ”blandning” composite i halsen har varit avgörande för att uppnå ett ljud som är mer likt förstärkt trä än en hals som låter som en plastbit. Halsen spelar en viktig roll, liksom resten av de komponenter som används i våra basar.
Idag gör vi våra egna halsar. Tidigare var vi tvungna att lägga ut våra komposithalsar till MODULAR (som bl.a gör Statusbasarna) eftersom de var de som hade patentet och inte licensiering någon annan. De ville ha kontrollen på kvaliten, och under cirka fem år (sedan starten) gjorde de våra halsar men idag gör vi egna som inte alls liknar MODULAR. En del bassister säger att ZON-halsar har en mer ”varmare ton” och personlighet än andra basar med komposit halsar.
Fördelen med komposithalsarna är att halsen har en mer jämn volym och ton över hela greppbrädan. Vi ”eliminera de döda fläckar som kan uppstå på olika fläckar på en trä-hals”. Vi har som målsättning att alltid göra ett basljud som låter som ett träinstrument, men med super stabilitet och jämnhet i tonen. Vi söker hela tiden att bli bättre och bygger utifrån träinstrumentet i stället för att det endast ska bli "high-tec".
Komposithalsarna är extremt stabila. Mer stabilare än en traditionell trä-hals i lönn. Du behöver aldrig oroa dig för att göra justeringar dragstång, eftersom halsen inte kommer att röra sig.
En komposithals har plattare frekvensgång, vilket har en mindre påverkan på färgning av tonen i baskroppen. Instrumentet sjunger med större tydlighet och definition. Komposit halsarna har visat sig vara särskilt fördelaktigt när man spelar i ”nedsänkt” eller låga bastoner som ex. 5-6 strängade basar där tonerna annars tenderar att bli otydliga eller förlorade i mixen.
Zons greppbrädor använder sig av "phenowood" som rent fysiskt och ljudmässigt skiljer sig från en traditionell greppbräda i trä, såsom lönn?
Phenowood har funnits sedan 1950-talet. Det är en enkel trä-faner, vanligtvis björk, som är färgade svarta och impregnerade med ett fenolharts. Dessa faner komprimeras enligt oerhört intensiv hetta och tryck som ZON sedan blandar i stelnade ark av material. Den fysiska- och tonala kvaliteten är faktiskt att den liknar ebenholts. Den främsta skillnaden i jämförelse mellan lönn, ebenholts och phenowood är att phenowood är överlägset mer stabil och mycket mer motståndskraftig mot förändringar i fukt eller fuktighet, enligt ZON.
ZON-halsarna kräver ingen efterjustrering pga temperatur eller luftfuktighet. ZON eftersträvar en lättspelt bas utan ”sträng surr” vid någon specifik punkt på greppbrädan.
Vid penna o översättning/BB
PS: fortfarande "sugen" parkas?