gthyni skrev:Rullande sadlar känns som lösning på icke-problem på bas.
Ja, det är ju lite så jag tror. Att de måste vara rullande betyder ju inget så länge inte basen är utrustad med svaj, och det är fortfarande väldigt ovanligt, även om Steinberger försökte någon gång i mitten på 80-talet. Däremot kan jag faktiskt tycka att rullande sadlar KAN vara till fördel, om strängen så sakteligen eroderar eller tuggar upp underlaget, beroende på materialet det är gjort av. Efter några år när man tycker att strängarna grävt eller gjort märken så roterar man bara lite på sadeln och får en ny och fin slät yta igen. Och så håller man på tills det är slitet runt om och sedan byter ut allt. Dvs man slipper ta fram filen. Emellertid beror detta på material också. Är det rostfritt stål skall mycket hända innan det märks alls, men mässing kan vara lite mjukare och låta strängen "sjunka ner" lite i materialet.
gthyni skrev:
För intoning så bör kontaktytan vara så liten som möjligt...
Ja, det är helt riktigt, egentligen, för intoneringen, men eftersom det finns varianter på bassträngar som heter TAPER CORE, och OPEN CORE som gör att bara kärnan som är tunnare går igenom sadeln så undrar jag om detta stämmer. Om kärnan är mycket tunnare i gauge än totala strängen så bör kontaktytan bli större (både fram och bak, alltså längs med strängen) till förfång för intonationen, vilket jag inte har märkt. Hursomhelst borde det finnas skillnader i kontaktyta mellan olika gauge av G-strängar, allt ifrån 030 till 055 t o m, så ock på tjocka E-strängen som kan vara allt ifrån 085 till 105, 110, 115 och däröver, och på de grövre blir kontaktytan allt mindre. Jag tror det har mycket med string thru eller inte att göra. Vinkeln bakom bestämmer hur stor del av strängen ligger an mot bak-kanten av stallsadeln. Det är ju mer massa, mer sustain.
Skillnaden mellan CONVENTIONAL, TAPER CORE och OPEN (EXPOSED) CORE STRINGS:
Beroende på att man kan få stallet att INTE sitta direkt under gränsen mellan den tjockare taper och den tunnare taper vilar den på mindre kontaktyta, och det kan vara lögn i helvete att få fason på både ton och intonation. Eftersom det hela beror på avstånden till kulan, och var den är förankrad. Man kan inte flytta fram eller bak sadel vid intonation så den inte rör vid den punkte på strängen, men då kommer det inte att intonera speciellt bra i heller.
http://www.oocities.org/sunsetstrip/gal ... trings.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Utdrag, citat ifrån länken:
"We called well over a dozen companies to ask about their design philosophies and to find out how different brands of strings are built. The opinions we got were so diverse, conflicting, and impassioned, they seem worthy of a political debate (or at least The Ricki Lake Show). And we were afraid this story would be dull!
During our research, several manufacturers asserted off the record that some of their competitors had made false or deceptive claims. It makes sense to remember caveat emptor-let the buyer beware-especially when purchasing strings. "
Vem ska man tro på, tro på, tro på, när de är så här ... ?
"All stainless-steel alloys sound pretty much the same; the most important factor determining tone seems to be the ratio of the core gauge to the gauge of the wrap." -MTD Michael Tobias Basses.
"Some manufacturers go with a smaller core and a larger cover wire for a brighter sound, but there's a tradeoff. With a smaller core-to-wrap ratio, you get more brightness and flexibility, but you lose volume and sustain-and the string goes out of tune sooner. Our biggest problem is educating the public about what string to buy for their needs." - Russ McFee GHS Strings
"Although Rotosound still owns the patent on the exposed-core design, many companies offer "taper-wound" (often erroneously called "taper-core") strings, which may have only a single winding over the saddle. (See page 42) "We originally did that to improve the string's articulation," says Trace Elliot's Mike Markure. "But we've found that taper winding helps intonation a great deal also." Jim D'Addario sharply disagrees with this observation: "A string, in order to divide itself properly into equal vibrating parts in its overtone series, has to be equal in diameter and mass-per-unit-length from one end to the other. So in order to make a taper-wound string almost play in tune, you need to compensate your bridge way out of the equilibrium point. You might get your octave to sound like the 12th-fret harmonic, but in that case some of the other notes will be out of tune."
"Tim Pfouts of SIT has yet another perspective: "Some people like taper-wound strings, but I think they get sloppy because they don't have as much mass going over the saddle."
Vilket är min erfarenhet också. Hur mycket massa som går över stallsadeln. Den är lånad ifrån pianosträngar, vilket har endast en punkt på strängen, nämligen öppen, som behöver tas i beakting. När man spelar då långt över 12:e bandet på en bas, blir helt plötsligt "antal procent" av strängen som är "open core" avsevärt större och kan spela jättestor roll i intoneringen. Själv är jag inte så förtjust i varken taper core, eller open/exposed core.
Dock är jag helt övertygad om att de lägsta strängarna bör (skall, måste) ha tjockare core, dvs inte så tunn kärna med tjock gauge runt om. Den core/wrap ratio måste vara större. Redan John Enthwhistle tyckte det på 60-talet, och fick Rotosound med sig.