Jag fick min Merca E 300 de i torsdags och har sedan dess kört ca 40 mil med en snittförbrukning på 0.22l /mil. Inte så jävla illa för en bil på 2.4 ton.
Givetvis når man inte några 5 mil, som merca påstår, snarare 3.5 men det är ungefär de resor jag normalt gör i veckorna.
Stor glädje än så länge.
Jag vet att Midlife skrev att frugans merca kändes som en stenåldersbil efter att han kört sin tesla och jag förstår vad han menar. Jag kör ju nästan hela tiden på el och det är en skön jävla överföring av kraft. Jag kör mjukare. Tills jag inte gor det.. Första delen av accelerationen fr noll är lätt näsblodsstark.. men min hjärna är i savving mode nu så det blir inte mycket av den varan.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Jag gillar generellt inte att köra bil. Men elbilen ändrade på det. Det roliga - aktiv körning - blev mycket roligare och det urtråkiga - motorväg, köer - blev uthärdligt, det sista handlar i och för sig mer om autopiloten än el.
TDHP skrev: ↑tor 19 sep 2019, 09:23
Jag har en sån där kö-radar på min RAV4 Hybrid.
Funkar fint ner till typ 30, sen stänger den av. Lysande så länge det rullar iaf.
Jo, har adaptiv farthållare på min V70.
Himla mysig funktion - funkar ned till 25 då den plingar ur.
Men har förstått att Teslan har lite fler funktioner...
Nyfiken på vilka, hur bra de funkar, om de failar eller håller och så.
Teslas autopilot kan följa vägen, både på landsväg och motorväg, men funkar bättre vid bra vägmarkering. På småvägar ska den inte användas. Den adaptiva farthållaren lägger sig så långt bort du bestämmer från framförvarande bilar. Vid köbildning så kan den köra helt ner till stillastående och startad igen. Känner inte igen rödljus (ännu, under utveckling). Den har koll på kringvarande bilar, via kameror, så om någon byter fil så anpassar den sig. Den kör inte om på fel sida över 70 km/h (för det mesta).
Automatiskt filbyte vid motorvägskörning (du måste verifiera). Navigera med Autopilot byter fil baserat på din inställda hastighet (i EU måste du verifiera filbyte). Den kör av vid rätt avfart själv, blinkar och svänger av.
Summon kan köra bilen till dig på en parkeringsplats, bra när det regnar (dock ej i EU, regler tillåter det inte idag). I EU kan bilen bara köra rakt ut från parkeringsplatsen en billängd, du sitter inte i bilen utan kör en från mobilen. Automatisk fickparkering. Glömde säkert något.
Autopilot på motorväg är helt klart värt pengarna för mig. Minskar tröttheten vid långkörning dramatiskt.
GandhiMK2 skrev: ↑ons 18 sep 2019, 14:52
Jag fick min Merca E 300 de i torsdags och har sedan dess kört ca 40 mil med en snittförbrukning på 0.22l /mil. Inte så jävla illa för en bil på 2.4 ton.
Givetvis når man inte några 5 mil, som merca påstår, snarare 3.5 men det är ungefär de resor jag normalt gör i veckorna.
Stor glädje än så länge.
Jag vet att Midlife skrev att frugans merca kändes som en stenåldersbil efter att han kört sin tesla och jag förstår vad han menar. Jag kör ju nästan hela tiden på el och det är en skön jävla överföring av kraft. Jag kör mjukare. Tills jag inte gor det.. Första delen av accelerationen fr noll är lätt näsblodsstark.. men min hjärna är i savving mode nu så det blir inte mycket av den varan.
Jag väntar leverans på en dylik om ca en månad. Har lite längre pendlingssträcka till jobb så batteriet kommer inte räcka hela vägen. Ska bli spännande att se vad den drar i genomsnitt när elen tagit slut.
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
bjelkeman skrev: ↑tor 19 sep 2019, 15:03
Teslas autopilot kan följa vägen, både på landsväg och motorväg, men funkar bättre vid bra vägmarkering. På småvägar ska den inte användas. Den adaptiva farthållaren lägger sig så långt bort du bestämmer från framförvarande bilar. Vid köbildning så kan den köra helt ner till stillastående och startad igen. Känner inte igen rödljus (ännu, under utveckling). Den har koll på kringvarande bilar, via kameror, så om någon byter fil så anpassar den sig. Den kör inte om på fel sida över 70 km/h (för det mesta).
Automatiskt filbyte vid motorvägskörning (du måste verifiera). Navigera med Autopilot byter fil baserat på din inställda hastighet (i EU måste du verifiera filbyte). Den kör av vid rätt avfart själv, blinkar och svänger av.
Summon kan köra bilen till dig på en parkeringsplats, bra när det regnar (dock ej i EU, regler tillåter det inte idag). I EU kan bilen bara köra rakt ut från parkeringsplatsen en billängd, du sitter inte i bilen utan kör en från mobilen. Automatisk fickparkering. Glömde säkert något.
Autopilot på motorväg är helt klart värt pengarna för mig. Minskar tröttheten vid långkörning dramatiskt.
Låter helt klart både skönt och kul.
Måste vara både fantastiskt och skrämmande i början...
Åker Outlander PHEV sen i juni. Ligger och pendlar 5,5+5,5 mil/dag och laddar på bägge ställena. Snittförbrukning om man kör lugnt ligger på mellan 0,25-0,35 och nån dec mer om man kör fortare. Man blir lite besatt av att snåla på strömmen och komma så långt som möjligt så körsättet har ändrats en hel del till riktig gubbkörning. Flera som bytt till laddhybrider vittnar om samma sak . Bilden är tagen uppe på Dundret och när jag använde "paddlarna" på nervägen så "bromsade" jag in 6 km körning i batteriet. Man hade så klart tappat mycket mer på uppvägen men vittnar ändå om att man kan ta tillvara energin på ett helt annat sätt än en konventionell bil.
TDHP skrev: ↑tor 19 sep 2019, 09:23
Jag har en sån där kö-radar på min RAV4 Hybrid.
Funkar fint ner till typ 30, sen stänger den av. Lysande så länge det rullar iaf.
Jo, har adaptiv farthållare på min V70.
Himla mysig funktion - funkar ned till 25 då den plingar ur.
Men har förstått att Teslan har lite fler funktioner...
Nyfiken på vilka, hur bra de funkar, om de failar eller håller och så.
Skumt, jag har åkt Passat alltrack tidigare och aldrig upplevt att adaptiva lägger av pga kylan men däremot pga snö/frost osv. Får se till vintern hur Outlandern klarar riktiga vintrar.
TDHP skrev: ↑tor 19 sep 2019, 09:23
Jag har en sån där kö-radar på min RAV4 Hybrid.
Funkar fint ner till typ 30, sen stänger den av. Lysande så länge det rullar iaf.
Jo, har adaptiv farthållare på min V70.
Himla mysig funktion - funkar ned till 25 då den plingar ur.
Men har förstått att Teslan har lite fler funktioner...
Nyfiken på vilka, hur bra de funkar, om de failar eller håller och så.
Skumt, jag har åkt Passat alltrack tidigare och aldrig upplevt att adaptiva lägger av pga kylan men däremot pga snö/frost osv. Får se till vintern hur Outlandern klarar riktiga vintrar.
Svensson skrev: ↑fre 20 sep 2019, 13:41
Åker Outlander PHEV sen i juni. Ligger och pendlar 5,5+5,5 mil/dag och laddar på bägge ställena. Snittförbrukning om man kör lugnt ligger på mellan 0,25-0,35 och nån dec mer om man kör fortare. Man blir lite besatt av att snåla på strömmen och komma så långt som möjligt så körsättet har ändrats en hel del till riktig gubbkörning. Flera som bytt till laddhybrider vittnar om samma sak . Bilden är tagen uppe på Dundret och när jag använde "paddlarna" på nervägen så "bromsade" jag in 6 km körning i batteriet. Man hade så klart tappat mycket mer på uppvägen men vittnar ändå om att man kan ta tillvara energin på ett helt annat sätt än en konventionell bil.
Det där är ju lite roligt. Nu har jag en kvickare bil än jag någonsin haft. Den spöar min gamla ’88 Corvette ordentligt, och även den bilen jag verkligen ville ha då, en Corvette ZR-1. Och min Tesla är inte ens Performance modellen. Men numera kör jag nog mjukare än någonsin (inte alltid dock ). Snittförbrukningen över ett helt år på Model S var för mig 204 Wh/km, Model 3 ligger på låga 160 Wh/km. Så 1.6 kWh per mil, eller 2.40 kr milen i el (1.50 kr för en kWh). Min Saab 9-5 drog 0.85 l milen, vid 15 kr litern, blir det 12.75 kr milen. (Det räknar inte in 10% förlust vid laddningen, så lite dyrare blir det om man är noga. Men el laddar man ofta gratis så det jämnar ut sig lite.) Saaben var inte direkt upphetsande att köra.
Det behövs ingen elbil för gubbkörning. Det har jag ägnat mig åt i tio år nu, sedan jag bytte min tvåliters Astra mot en Citroën Berlingo.
Men den är jäkligt bra på gig, bl a.
Ursäkta OT.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
GandhiMK2 skrev: ↑ons 18 sep 2019, 14:52
Jag fick min Merca E 300 de i torsdags och har sedan dess kört ca 40 mil med en snittförbrukning på 0.22l /mil. Inte så jävla illa för en bil på 2.4 ton.
Givetvis når man inte några 5 mil, som merca påstår, snarare 3.5 men det är ungefär de resor jag normalt gör i veckorna.
Stor glädje än så länge.
Jag vet att Midlife skrev att frugans merca kändes som en stenåldersbil efter att han kört sin tesla och jag förstår vad han menar. Jag kör ju nästan hela tiden på el och det är en skön jävla överföring av kraft. Jag kör mjukare. Tills jag inte gor det.. Första delen av accelerationen fr noll är lätt näsblodsstark.. men min hjärna är i savving mode nu så det blir inte mycket av den varan.
Jag väntar leverans på en dylik om ca en månad. Har lite längre pendlingssträcka till jobb så batteriet kommer inte räcka hela vägen. Ska bli spännande att se vad den drar i genomsnitt när elen tagit slut.
Ah, grattis! Supernöjd hittills.
Första 65 milen gick på 0.18l / milen. Vår bil går ju mest runt i stockholm, till träningar och dyl så jag tror att vi generellt kommer att hamna på lååååga siffror.
Har du koll på hur mycket roligare livet blir av att ha en snabbladdare till den här? Det är ju inte så stort batteri som i tex en tesla så vinsten är kanske inte lika enorm som där...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Per skrev: ↑lör 21 sep 2019, 12:16
Det behövs ingen elbil för gubbkörning. Det har jag ägnat mig åt i tio år nu, sedan jag bytte min tvåliters Astra mot en Citroën Berlingo.
Men den är jäkligt bra på gig, bl a.
Ursäkta OT.
Samma här fast mycket längre tid. I en Berlingo får man in vad som behövs.
Har av praktiska skäl fått överge Teslan och har nu en MB E350e. Tyvärr är rangen för el inte speciellt imponerande. Kan väl klämma ur 15 km på el men mer blir det inte.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Den svenskdesignade Polestar 2 (Volvo) kan också förbeställas.
Lite P1800 stuk över den. Dyrare, men ungefär som andra bilar i det segmentet. Speciellt om man tittar på alla kostnaderna. https://www.polestar.com/se/cars/polestar-2
midlifecrisis skrev: ↑mån 14 okt 2019, 00:22
Har av praktiska skäl fått överge Teslan och har nu en MB E350e. Tyvärr är rangen för el inte speciellt imponerande. Kan väl klämma ur 15 km på el men mer blir det inte.
Ah, ni skulle ha diesel over there...Min 300 d e rullade 40 av 43 km på el härom kvällen när vi var ute och tantkörde. Men dryga 3 mil är mer hur det brukar se ut.
Sedan min senaste tankning har jag kört 1500 km, har knappt halv tank kvar...dragit 0,18l diesel per mil. Galet snålt, huh?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Hysteriskt dyrt skulle jag säga med tanke på hur den ser ut och hur praktisk den verkar vara...
Hahaha!!! Vaffan...det ser ju ut som Lennart Nilsson-bilderna på fostren som är på väg att få ögon. PLIIIIS , ngn, gör klar bilen innan ni låter ngn ta kort...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
GandhiMK2 skrev: ↑tor 17 okt 2019, 00:06
Hahaha!!! Vaffan...det ser ju ut som Lennart Nilsson-bilderna på fostren som är på väg att få ögon. PLIIIIS , ngn, gör klar bilen innan ni låter ngn ta kort...
ROTFLMAO
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++