Jovisst, men många av dessa små tyska tillverkare brukar ändå vara billigare än motsvarande amerikanska. Åtminstone är det mitt intryck när jag sett listpriser på t.ex. Bassline, Marleaux och Human Base, och jämfört med typ MTD, F-Bass och dylika tillverkare. (och nu räknar jag inte med frakt och andra kringkostnader)MALA skrev:Tyskland är nog det mest tätbefolkade landet i världen när det gäller basbyggeri. Det finns ett antal faktorer att de inte är representerade:
1. De är små konstnärer som lägger ner mycket tid på sina byggen och därmed åker kostnaderna i höjden.
Jag tror att ett större problem för de tyska tillverkarna - förutsatt att de har som mål att slå stort internationellt . är att de inte syns i "rätt" sammanhang, även om de är stora på hemmaplan. Tyska artister i all ära, men det är inte så många som är stora i andra länder än just Tyskland. Och som för att illustrera denna poäng kan jag konstatera att när Rammstein slog igenom för några år sedan, så ökade intresset för Esh-basar något enormt på Talkbass och Harmony Centrals basforum under en period, eftersom basisten spelade på just en Esh ett tag. Nu är det säkert ungefär samma sak med Sandberg. Att Warwick lyckats så väl kan nog, t.ex. delvis bero på att deras basar används av så många internationellt erkända, och/eller amerikanska artister, vilket givetvis skapar ett intresse för de instrument som det spelas på.
Jag anar alltså att ytterligare faktor att lägga till MALAs utmärkta lista kan vara existensen av en sorts amerikansk populärkulturimperialism (och detta säger jag utan att lägga några värderingar i det), vilken för med sig en tanke om att instrument från USA måste vara de bästa, eftersom den bästa och mest tongivande musiken kommer därifrån.