Oavsett vilket land en Fender är tillverkad i - d.v.s. USA, Mexiko, Japan eller Sydkorea, och kanske ytterligare något land - så finns det olika serier, i olika prislägen, och förmodat av olika kvalitet. Så att jämföra modeller från olika länder är inte helt enkelt. Generellt ska det väl vara så att de amerikanska är bäst, men jag tycker mig ofta ha hört talas om att kvalitetskontrollen på dem är lite ojämn, om än inte lika ojämn som på de mexikanska. Och i sammanhanget brukar det ofta nämnas att de japanska basarna har bäst och jämnast kvalitetskontroll. Själv har jag nog inte stött på en enda Fender, oavsett ursprungsland, som varit ospelbar eller verkat dåligt ihopsatt, men det beror säkert en hel del på okunnighet från min sida. Av de jag testat på senare år har de japanska generellt känts bäst, tätt följd av amerikanska standardprecisionsbasar och exemplar ur den mexikanska Classic-serien.
bean skrev:Vari ligger de avgörande skillnaderna på en (t ex) Jazzbas tillverkad i USA jämfört med en som tillverkas i Mexico och/eller Japan?
Tja, vad jag kan minnas är några skillnader dessa: amerikanen har grafitstavar i halsen, rundade greppbrädekanter, bättre mekanik och elektronik (märk väl att jag inte säger bättre mickar, eftersom detta inte går att mäta objektivt), och så är kropparna ofta tillverkade av färre delar än på mexikoversionen. Sedan har de säkert lite olika sorters lack också. Skillnaderna behöver alltså inte vara så stora, och inte nödvändigtvis legitimera prisskillnaden för den potentielle kunden. Grafitstavar i halsen kan ju t.ex. fungera som ett argument mot att köpa den dyrare varianten för vissa. De japanska basarna är ganska lika de mexikanska, men anses allmänt vara mycket bättre tillverkade.
Att Fender inte talar så högt om sina japanska basar har jag för övigt för mig beror på att de tillverkas där på licens, och alltså inte av Fender själva i en egen, dedikerad fabrik. Rätta mig gärna om jag har fel.