Will skrev:Hur vet man vilken tonart en låt går i? Det är ju inte alltid det är det första ackordet som bestämmer tonart (trodde det först)
Känner mig skitdum när jag inte kan det här
Här är en skitdum gynnare till.
Jag har inte brytt mig om tonart tidigare men nu när jag börjar bli lätt kalkig så verkar det som en god idé att lära sig.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Om man går efter noter:
Kolla förtecknen;
1 # = G eller Em
2 # = D eller Bm
osv
Utan noter får man helt enkelt känna vilket ackord som känns hemma, det brukar vara ganska lätt att känna igen när man hamnat på 1:ackordet även när låten börjar på något annat.
Janne skrev:Om man går efter noter:
Kolla förtecknen;
1 # = G eller Em
2 # = D eller Bm
osv
Utan noter får man helt enkelt känna vilket ackord som känns hemma, det brukar vara ganska lätt att känna igen när man hamnat på 1:ackordet även när låten börjar på något annat.
Du får gärna utveckla det i morgon när jag nyckrat till och varit och röstat!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
I det flesta fall så är slutackordet som visar vilken tonart det är. Ibland så kan man vara lite vågad och sluta på dominanten, men då får alla som lyssnar lite nervösa ryckningar och spasmer.
Janne skrev:Om man går efter noter:
Kolla förtecknen;
1 # = G eller Em
2 # = D eller Bm
osv
Utan noter får man helt enkelt känna vilket ackord som känns hemma, det brukar vara ganska lätt att känna igen när man hamnat på 1:ackordet även när låten börjar på något annat.
Du får gärna utveckla det i morgon när jag nyckrat till och varit och röstat!
Janne skrev:Om man går efter noter:
Kolla förtecknen;
1 # = G eller Em
2 # = D eller Bm
osv
Utan noter får man helt enkelt känna vilket ackord som känns hemma, det brukar vara ganska lätt att känna igen när man hamnat på 1:ackordet även när låten börjar på något annat.
Du får gärna utveckla det i morgon när jag nyckrat till och varit och röstat!
Beror på vad du röstade på!
RFSU-R?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
basmartin skrev:I det flesta fall så är slutackordet som visar vilken tonart det är. Ibland så kan man vara lite vågad och sluta på dominanten, men då får alla som lyssnar lite nervösa ryckningar och spasmer.
Ibland är det skit kul att skulta på dominanten och bara väntar på att det ksa komma något mer, men så står dom där och ser lite dumma ut när man börjar på nästa låt
basmartin skrev:I det flesta fall så är slutackordet som visar vilken tonart det är. Ibland så kan man vara lite vågad och sluta på dominanten, men då får alla som lyssnar lite nervösa ryckningar och spasmer.
Den här effekten har jag hört att alla musikanter i hemlighet vill uppnå...
Sluta på dominanten, det är häftigt.
basmartin skrev:I det flesta fall så är slutackordet som visar vilken tonart det är. Ibland så kan man vara lite vågad och sluta på dominanten, men då får alla som lyssnar lite nervösa ryckningar och spasmer.
Jag vill bara veta hur man gör för att avgöra tonart på en låt man lyssnar på och spelar med till. Som när vi ska spela en låt på musik lektionerna och lärarn säger att vi ska spela den i t,ex C-dur så har jag ingen aning om vad jag ska börja på
Jag vill bara veta hur man gör för att avgöra tonart på en låt man lyssnar på och spelar med till. Som när vi ska spela en låt på musik lektionerna och lärarn säger att vi ska spela den i t,ex C-dur så har jag ingen aning om vad jag ska börja på
Om den går i C-dur, så börjar den oftast på ett C.
Knockin on Heavens door är ett bra exempel. Där går ackord följden såhär:
G| D| C| C|
G| D| am7| am7|
Och så går det runt runt runt. Här är tonarten G-dur. Ackorden som ingår i G-dur är G, C och D. Man kan även änvända mollparalellen, em, am och bm.
Hänger du med?
Dagens hemläxa är att transponera knockin on heavens door. Vilka ackord ska man spela om man vill spela låten i D-dur istället? Pm svaret till mig.
Det stämmer oftast men inte alltid. Om man till exempel har ett korsförtecken så kan det vara C lydisk, D mixolydisk, E moll, F# lokrisk, G dur, A dorisk och B frygisk.
En bra tumregel är att gå på slutackordet, det stämmer inte alltid men ganska ofta.
Man kan ofta känna funktionen av ackordet i den låt man lyssnar på. Både funktion- och steganalys.
Funktion:T (tonica) Sp (subdominantparallell) S (subdominant) D (dominant)
Steg: I II III IV V VI VII
Det stämmer oftast men inte alltid. Om man till exempel har ett korsförtecken så kan det vara C lydisk, D mixolydisk, E moll, F# lokrisk, G dur, A dorisk och B frygisk.
En bra tumregel är att gå på slutackordet, det stämmer inte alltid men ganska ofta.
Backlund skrev:som basmartin sa, oftast visar slutackordet vilken tonart det är.
sweet home alabama t.ex. går ju iG, men börjar på D sen blir det G och så håller det på hela tiden.
Skulle nog ändå påstå att den går i D, möjligen "mixolydisk D". Tonarten nlir ju tydligast av det "tonala centrat" och i den låten är det ju onekligen D.
Att använda C som ett slags dominant kallas ju populärt för "beatles-dominant" (copyright: KG Johansson, prof.musik).
Backlund skrev:som basmartin sa, oftast visar slutackordet vilken tonart det är.
sweet home alabama t.ex. går ju iG, men börjar på D sen blir det G och så håller det på hela tiden.
Skulle nog ändå påstå att den går i D, möjligen "mixolydisk D". Tonarten nlir ju tydligast av det "tonala centrat" och i den låten är det ju onekligen D.
Att använda C som ett slags dominant kallas ju populärt för "beatles-dominant" (copyright: KG Johansson, prof.musik).
Vill härmed förtydliga att jag inte var vid mina sinnes fulla bruk när jag skrev det där Så antagligen stämmer det du säger bättre
Backlund skrev:som basmartin sa, oftast visar slutackordet vilken tonart det är.
sweet home alabama t.ex. går ju iG, men börjar på D sen blir det G och så håller det på hela tiden.
Skulle nog ändå påstå att den går i D, möjligen "mixolydisk D". Tonarten nlir ju tydligast av det "tonala centrat" och i den låten är det ju onekligen D.
Att använda C som ett slags dominant kallas ju populärt för "beatles-dominant" (copyright: KG Johansson, prof.musik).
Vill härmed förtydliga att jag inte var vid mina sinnes fulla bruk när jag skrev det där Så antagligen stämmer det du säger bättre
Backlund skrev:som basmartin sa, oftast visar slutackordet vilken tonart det är.
sweet home alabama t.ex. går ju iG, men börjar på D sen blir det G och så håller det på hela tiden.
Skulle nog ändå påstå att den går i D, möjligen "mixolydisk D". Tonarten nlir ju tydligast av det "tonala centrat" och i den låten är det ju onekligen D.
Att använda C som ett slags dominant kallas ju populärt för "beatles-dominant" (copyright: KG Johansson, prof.musik).
Vill härmed förtydliga att jag inte var vid mina sinnes fulla bruk när jag skrev det där Så antagligen stämmer det du säger bättre
Förresten går SHA: D C G
Yepp, att jag glömde skriva med vissa saker är ett litet tecken på att jag var full Förvånansvärt bra stavat i övrigt.