Ja, usch vilken oskön logik. Det funkar ju inte alls.
För det första, om tonarten är sänkt eller höjd kan man ju inte veta förrens man vet vad det var för tonart innan den ev. höjningen/sänkningen ägde rum.
För det andra, varför skriva tonart och sen inte skriva mer än grundtonen, isåfall skulle det ju vara mer logiskt att bara skriva "höjd/sänkt ton" - "Aiss/Ass" eller ev. "höjd/sänkt tonart" - "Aiss dur/Ass dur".
För det tredje, om han/hon nu tänkt sådär ologiskt och oskönt, som man får anta att han/hon gjort, så har han/hon dessutom skrivit allt tvärtom emot vad det semi-ologiskt borde bli.
Tja, hur man än vänder på det kan ju Ass aldrig bli höjd, samma ton höjd heter Giss
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" )
Nej, det ska väl till ett -dur eller -moll, men jag som även hållit på med folkmusik vet ju att man där ofta säger "Den här går i D" och resten är underförstått, så det kanske var så det goda korsordet menade, fast jag allvarligt misstänker att de inte har koll såklart.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" )