Tips: Spela tonerna så hör ni (kanske?) vilken låt det är.
Ledtråd: i texten berättar huvudpersonen vilken stad han är ifrån och varför han känner som han gör om staden!
ska jag avslöja?
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Dnilke skrev:
Kul "rebus"
Det var lättare än ni tror!
Tips: Spela tonerna så hör ni (kanske?) vilken låt det är.
Ledtråd: i texten berättar huvudpersonen vilken stad han är ifrån och varför han känner som han gör om staden!
ska jag avslöja?
Tänkte också på att man kanske ska spela tonerna. Är instrumentlös för tillfället så...
Will skrev:Men duh det är ju den där "till paris, till paris ska jag rida på en gris..."
Det finns ju cyklar över hela staden där att hyra....
Antingen detta eller London Calling.
Dnilke säg det du tack
Inte vare sig London Calling eller Till Paris med dom tonerna.... Om det nu inte är helt fullständigt felplankat i så fall.....
//J
Tycker inte det liknar nån melodi egentligen . Man blir ju inte klok på vad korsförtecknena står för
Samma här. Och mellanslagen är ju otroligt förbryllande. GA #.... Ska man inte skriva G A# för att vara tydlig.....? Jag får inte ut någonting av tonerna själv. Fattar inte. Men jag tror fortfarande att det är Amsterdam p.g.a. cyklar och flod e.t.c.....
Will skrev:Men duh det är ju den där "till paris, till paris ska jag rida på en gris..."
Det finns ju cyklar över hela staden där att hyra....
Antingen detta eller London Calling.
Dnilke säg det du tack
Inte vare sig London Calling eller Till Paris med dom tonerna.... Om det nu inte är helt fullständigt felplankat i så fall.....
//J
Tycker inte det liknar nån melodi egentligen . Man blir ju inte klok på vad korsförtecknena står för
Samma här. Och mellanslagen är ju otroligt förbryllande. GA #.... Ska man inte skriva G A# för att vara tydlig.....? Jag får inte ut någonting av tonerna själv. Fattar inte. Men jag tror fortfarande att det är Amsterdam p.g.a. cyklar och flod e.t.c.....
//J
Ja riktigt flummigt..
A G# A G# A A# A G F D
D E C A G# A
Ser lite bättre ut, men de tonerna säger mig ändå ingenting...
Will skrev:Btw... är inte aiss och bess samma ton?
Egentligen inte om man frågar någon klassiskt skolad som spelar ett ej tonhöjdsbestämt instrument. Fiol, t.ex. Dom intonerar A# och Bb olika beroende på tonart. Men för oss andra är det samma ton.....
Men, som jag skrev ovan, det faller under den förbjudna lagen som reglerar fenomentet "enharmonisk förväxling"......
//J
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 07 okt 2009, 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har alltid trott att enda skillnaden mellan Bb och A# är tonarten på pappret dvs. om det står b eller # direkt efter g-klaven/f-klaven.. är det fel?
macahan skrev:Jag har alltid trott att enda skillnaden mellan Bb och A# är tonarten på pappret dvs. om det står b eller # direkt efter g-klaven/f-klaven.. är det fel?
Som Hellboy skriver, nej, det är egentligen inte samma ton. På ett instrument där man intonerar fritt, typ fiol, bandlös bas eller sång är det olika toner, men på instrument med fast intonation, typ bandad bas eller piano så blir det samma ton.
Sen är det ju också så som du själv skriver, att man inte ska ha b-förtecken i en korstonart, eller kors i en b-tonart.
macahan skrev:Jag har alltid trott att enda skillnaden mellan Bb och A# är tonarten på pappret dvs. om det står b eller # direkt efter g-klaven/f-klaven.. är det fel?
Jo egentligen så är det faktiskt fel. Man intonerar tonerna lite olika om man ska vara petnoga. Detta blir mer tydligt i en stråkkvartett än om man spelar med en pianist i och med att pianot är stämt temererat. En violinist intonerar olika (om det är en duktig violinist, vill säga!!) beroende på ackord och tonart tillsammans med andra ej tonhöjdsbestämnda instrument. Så det är faktiskt en tonal skillnad mellan ett A# och ett Bb. Men tempererat stämda gitarrer, bandade basar, pianon e.t.c. gör att det egentligen inte blir någon tonal skillnad i modern (pop/rock e.t.c.) musik.....
Jag spelade bandlös bas med några stråkmusiker för några år sedan. Rackarns vad dom klagade på min intonation. Men det händer ganska sällan att det klagas i rock och pop sammanhang. Moderna musiker är inte lika petnoga och det hänger med all säkerhet ihop med att man vant sig vid den tempererade stämningen. Det är lite halvfalskt mest hela tiden..... Men jag får klagomål på intonationen ibland från pop/rock-folk också. Jag är ganska dålig på att intonera.
macahan skrev:jahaja.. men då stämmer det ju "indirekt" för samtliga instrument som har fast intonation, saxofon, etc..
Saxofonister och övriga blåsare intonerar hej vilt. Intonerar med mängden luft.....
Jag gick och försökte lära mig spela säckpipa för några år sedan. Otrolig skillnad på intonationen beroende på hur hårt man blåser. Lika så med flöjt och saxofon, som jag också gav mig på ett tag....
Eftersom låten i fråga är skriven i F dur så hör Bb hemma i skalan men inte A#, och tonen giss får ses som en kromatisk återgångston till tonen a.
Mycket riktigt, Bb och A# kan ibland ha olika tonhöjd men det är t o m så att varje ton t ex tonen Bb kan ha olika tonhöjd beroende på om den förekommer som grundton, ters, sjua osv
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...