Dnilke skrev:Mycket riktigt, Bb och A# kan ibland ha olika tonhöjd men det är t o m så att varje ton t ex tonen Bb kan ha olika tonhöjd beroende på om den förekommer som grundton, ters, sjua osv
Dnilke har rätt. Ta tex. (den naturliga) ackordföljden F6-G7-C. d:et i G7 är kvintens kvint, medan d:et i F6 är kvart + stor sext. Med rena intervall blir det inte samma sak. d:et i F6 kan ju dessutom mycket väl vara överbundet med d:et i G7.
Därför tycker jag att det är dåligt att förklara skillnaden mellan A# och Bb med att det diffar så och så många cent (hundradelar av ett liksvävande tempererat halvtonssteg).
A# och Bb fyller olika funktion i systemet, även om det funkar ganska bra att använda samma band på en bas eller en gitarr, eller samma tangent på ett klaviaturinstrument, för båda ändamålen.
Att A# och Bb inte "är samma ton" beror inte bara på vilken tonart vi skriver det i. Ett Bb och ett Bb är inte alltid samma ton heller!
VARNING MUSIKTEORI - avd. Tempererad stämning!
Tonens funktion i ackordet är av största vikt vid intonation! En durters t.ex. måste man alltid "hålla upp"rätt rejält, och en liten sjua måste man "hålla ner".
Testa med att stämma en gitarr genom att ta ett E-durackord i root position. Då stämmer man upp G-strängen eftersom tersen (G#) ligger där. Ta sedan ett G-durackord (inte barré...) och hör hur illa det stämmer. Då ligger ju grundtonen på G-strängen, samtidigt som tersen ligger på B-strangen. Grundtonen är då för hög, och tersen för låg. Låter inte bra...
När jag gick på Ackis gjorde vi en gång experimentet att under en hel dag bara lyssna på musik med otempererad (ren) stämning. I slutet av dagen spelade så någon ett stycke på piano. Det var otroligt endimensionellt, platt - och liksom fult på nåt sätt...
Stäm först gitarren efter stämapparat (tempererad stämning) och spela E ackordet samtidigt som du sänker G-strängen tills gisset låter bra (ren stämning), när man sedan tar G ackordet är ju då den strängen (grundtonen) för låg
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...