EADGC skrev:Det är precis detta det är frågan om: Tillverkarna utnyttjar det faktum att det går ganska bra att lura örat och i stort sett plocka bort grundtonen i detta register (andraton och uppåt räcker bra för att hjärnan skall uppfatta tonen som E i kontraoktaven), så det som prioriteras är hög akustisk effekt från 60-70 Hz och uppåt. ...
Just det, det är det jag menar. Och skulle man spela om en 5str med lågt B försvinner även detta. Då måste man ha "manhattan skyline" rig. Om man då inte hör den, och inte vet om den så helt plötsligt "Ojjj, jag spräckte konen på min högtalare..." eftersom den inte klarar av så låga toner med hög effekt. Om man hade hört den hade man kunnat "Ojj, nu måste jag akta mig annars går högtalaren åt h-e..." Alltså, visst finns tonen där, men i alla fall minst 6db mindre/lägre än övriga frekvenser, vilket gör att man måste skruva upp som f*n innan man öht upptäcker att den finns där. Det är då de "klöker". T ex Ibanex Promethean combo på 250 w eller nåt. Man måste spela så förb starkt innan den börjar höras och jobba bra.
EADGC skrev:
Visst går det att bygga ett kompakt system som både har rak frekvensgång ned till 40 Hz-regionen och kan prestera ett högt ljudtryck (långslagigt element och massor med effekt), men det skulle antagligen kosta mer än det smakar.
Och i dagens "materialsport" och Boutiquehysteri där man kan köpa möbelbasar för 50 papp och små gitarrförstärkare såväl som basförstärkeri för ännu mer pengar där byggaren har ollat elementet innan han skeppar den vidare till kund för att låta bättre, skulle kostnaden var ett hinder?
Det är bara det att om man lyssnar på relativt vanliga sterehögtalare till HiFi så behöver de INTE vara HIGH-END priser för att gå ner så långt i basen på - faktiskt - rätt så hög volym. Och de skall klara av en massa andra frekvenser också, inte bara basen. Så därför tycker jag att det inte borde vara konst att göra högtalarelement som klarar bara av ett visst område (basen) lite bättre. Tittar man på t ex Subwoofers för 5:1 system och vanlig stereo, är de på mycket effekt men små kuber med 10 tum eller 12 riktade neråt. Så att idag med dagens switchade nätdelar, och teknik skulle det inte vara så omöjligt. Utan att kosta skjortan.
Jag (vi) har tidigare ojjat oss över att varför är det vits att skaffa 5str bas med lågt B när det finns så få stärkare, högtalare som klarar av att gå så långt ner. Det är bara gigantiska arena PA system som klarar av det. Ingen av de jag känner som har en 5 str bas (lågt B) har motsvarande Ampeg stack, som går ner till 32 Hz. Ännu mindre en lokal där en sådan ton kan sprida sig och blomma ut.
Allt detta kommer sig av att när man sitter med lurar i studion, hörlurar av medelkvalitet, och förstärkeri, så hör man faktiskt ända dit ner. Plus minus 3 decibel. Därför tycker jag att någon kombination av
Magnetostrictive speakers, vars specar jag lämnade innan i kombination av vanliga högtalare vore bra. Ju lägre ner frekvenserna desto mindre riktningskänsliga.
Visst, den ser ut som en trilobit.
EADGC skrev:
Edit:
I sammanhanget kan nämnas att tillverkarna tyvärr inte alltid uppger korrekta data. Inga namn nämnda men jag vet några fall av glädjesiffror inom såväl basförstärkar- som studiomonitorvärlden...
Jaja, så är det tyvärr. "Specifications are subject to change without prior notice" de helgarderar sig rejält minsann.