Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen
- Gamba
- Medlem++
- Inlägg: 3035
- Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32
Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen
tyckte det var dags att lösa detta problem
tog tio minuter att tillverka,kostar typ 10 spänn
och för den som inte förstår hur man för in pinnen i f-hålet
så demonstreras detta på denna bild
observera att pinnen inte skall föras fram och åter utan endast vridas i rätt läge
efter lyckad insats drar man verktyget ur f-hålet försiktigt
Hädanefter kan ni använda era grillpincetter där dom hör hemma
STIM pengar vid användandet av ljudpinnemontör kan lämpligtvis
överföras till mitt konto i Lichtenstein
tog tio minuter att tillverka,kostar typ 10 spänn
och för den som inte förstår hur man för in pinnen i f-hålet
så demonstreras detta på denna bild
observera att pinnen inte skall föras fram och åter utan endast vridas i rätt läge
efter lyckad insats drar man verktyget ur f-hålet försiktigt
Hädanefter kan ni använda era grillpincetter där dom hör hemma
STIM pengar vid användandet av ljudpinnemontör kan lämpligtvis
överföras till mitt konto i Lichtenstein
-
- Medlem
- Inlägg: 26
- Blev medlem: mån 20 sep 2010, 19:37
Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.Gamba skrev:ljudpinne har du säkertanli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
- Gamba
- Medlem++
- Inlägg: 3035
- Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32
ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarnaSecond bass skrev:Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.Gamba skrev:ljudpinne har du säkertanli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt
myter är till för att avlivas
fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar
-
- Medlem
- Inlägg: 26
- Blev medlem: mån 20 sep 2010, 19:37
Inte en bas av papper, utan en bas PRAKTISKT TAGET av papper. Det är ett gammalt talesätt. I det här fallet betyder det att jag har en riktig skitbas, gjord av nåt som inte påminner alls särskilt mycket om massivt trä. Med indiska sensträngar som inte legat i blöt i mandelolja. Och inte slipas med 1200-papper när de fransar upp sig lite.Gamba skrev:ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarnaSecond bass skrev:Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.Gamba skrev:ljudpinne har du säkertanli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt
myter är till för att avlivas
fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar
Du har en lite för kort ljudpinne. Tråkigt för dig, men när den rasar nästa gång, byt den till en av rätt längd. Och ja, det låter helt annorlunda när ljudpinnen är på plats. Annars finns det inte nån riktigt bra anledning att ha den där, för den har inget med instrumentets hållbarhet att göra.
- Gamba
- Medlem++
- Inlägg: 3035
- Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32
jaha ,har man en bas av papper eller inte .oavsett "talesätt"Second bass skrev:Inte en bas av papper, utan en bas PRAKTISKT TAGET av papper. Det är ett gammalt talesätt. I det här fallet betyder det att jag har en riktig skitbas, gjord av nåt som inte påminner alls särskilt mycket om massivt trä. Med indiska sensträngar som inte legat i blöt i mandelolja. Och inte slipas med 1200-papper när de fransar upp sig lite.Gamba skrev:ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarnaSecond bass skrev:Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.Gamba skrev:ljudpinne har du säkertanli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt
myter är till för att avlivas
fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar
Du har en lite för kort ljudpinne. Tråkigt för dig, men när den rasar nästa gång, byt den till en av rätt längd. Och ja, det låter helt annorlunda när ljudpinnen är på plats. Annars finns det inte nån riktigt bra anledning att ha den där, för den har inget med instrumentets hållbarhet att göra.
intressant distinktion där av åsyftningen
skitbas, vad består en sån av ,kan man ju då fundera
lär ju knappast ens påminna om trä i nån som helst form
indiska sensträngar i mandelolja,tänker jag inte ens kommentera
1200hundrafransiga papper är ju så att säga för amatörer
jag kör med slippasta 10.000 och fårullsfettadade sliprondeller
För övrigt Pinnen på bilden var en träpinne som jag slet loss från en
skumgummimålarutjämnarlackpensel,jag är väl inte så jävla dum så jag
demonterar en kontrabas bara för att i real life visa the real thing
för att det kanske finns nån jävla petimeter nörd som som inte får in
in sitt jävla lilla huvud att det var en princip och inte en absolut sanning
pucko
- Ale
- Medlem++
- Inlägg: 9368
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
- Ort: Lund
Vi får se hur den tesen håller när du har torra 17/1800-tals-basar..Second bass skrev:Inte en bas av papper, utan en bas PRAKTISKT TAGET av papper. Det är ett gammalt talesätt. I det här fallet betyder det att jag har en riktig skitbas, gjord av nåt som inte påminner alls särskilt mycket om massivt trä. Med indiska sensträngar som inte legat i blöt i mandelolja. Och inte slipas med 1200-papper när de fransar upp sig lite.Gamba skrev:ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarnaSecond bass skrev:Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.Gamba skrev:ljudpinne har du säkertanli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt
myter är till för att avlivas
fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar
Du har en lite för kort ljudpinne. Tråkigt för dig, men när den rasar nästa gång, byt den till en av rätt längd. Och ja, det låter helt annorlunda när ljudpinnen är på plats. Annars finns det inte nån riktigt bra anledning att ha den där, för den har inget med instrumentets hållbarhet att göra.
Har sett många spruckna lock från basar som stått utan pinne runt om i verkstäder, nog fan har pinnen en funktion. Basar som är gjorda av papper (ett talesätt) (läs plywood) är självklart inte lika känsliga för tryck och temperaturskillnader som solida levande träbitar, eftersom dom mestadels består av lim.
Fender
Ampeg
Ampeg
- Gamba
- Medlem++
- Inlägg: 3035
- Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32
-
- Medlem
- Inlägg: 66
- Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
- Ort: HELLsingborg
- Bontracasso
- Medlem
- Inlägg: 331
- Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
- Ort: Sandviken
UJUJUJ!!
stilla nu gubbar !!
först GRATTIS till en hänförande bra lösning på ljudpinnemontage. Briljant må jag säga!! ...
och så tror jag också att din (gamba) ljudpinne helt enkelt är för kort om den faller helt fritt vid strängbyte i stående läge . Att å andra sidan, att bara byta en eller två strängar i taget eller ha basen liggande bör lösa det problemet. men......
helt klart är att ljudpinnen har en TONBILDANDE funktion som medverkar till både ton och IN-tonation i kombination med att vara en stöttepelare i själva bygget. Den gör att lock och botten "snackar" med varandra och en bas utan ljudpinne kan hålla ihop men har mindre precision i klang och tydlighet. Att en bas håller ihop utan ljudpinne kan bero på flera andra saker men det är dyrt och komplicerat att återställa ett lock som under lång tid fått falla.
först GRATTIS till en hänförande bra lösning på ljudpinnemontage. Briljant må jag säga!! ...
och så tror jag också att din (gamba) ljudpinne helt enkelt är för kort om den faller helt fritt vid strängbyte i stående läge . Att å andra sidan, att bara byta en eller två strängar i taget eller ha basen liggande bör lösa det problemet. men......
helt klart är att ljudpinnen har en TONBILDANDE funktion som medverkar till både ton och IN-tonation i kombination med att vara en stöttepelare i själva bygget. Den gör att lock och botten "snackar" med varandra och en bas utan ljudpinne kan hålla ihop men har mindre precision i klang och tydlighet. Att en bas håller ihop utan ljudpinne kan bero på flera andra saker men det är dyrt och komplicerat att återställa ett lock som under lång tid fått falla.
- Gamba
- Medlem++
- Inlägg: 3035
- Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32
Re: UJUJUJ!!
helt klart var det en enkel och briljant lösningBontracasso skrev:stilla nu gubbar !!
först GRATTIS till en hänförande bra lösning på ljudpinnemontage. Briljant må jag säga!! ...
och så tror jag också att din (gamba) ljudpinne helt enkelt är för kort om den faller helt fritt vid strängbyte i stående läge . Att å andra sidan, att bara byta en eller två strängar i taget eller ha basen liggande bör lösa det problemet. men......
helt klart är att ljudpinnen har en TONBILDANDE funktion som medverkar till både ton och IN-tonation i kombination med att vara en stöttepelare i själva bygget. Den gör att lock och botten "snackar" med varandra och en bas utan ljudpinne kan hålla ihop men har mindre precision i klang och tydlighet. Att en bas håller ihop utan ljudpinne kan bero på flera andra saker men det är dyrt och komplicerat att återställa ett lock som under lång tid fått falla.
av ett månghundraårigt problem
-
- Medlem
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
- Ort: Skurup
Gamba skrev:ljudpinne har du säkertanli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
vänta lite nu, skulle basen implodera utan ljudpinne? fånigaste jag hört...Gamba skrev:jag har rätt
och jag vet bäst
alltid
jämt överalllt
så det så
Senast redigerad av bjorlin1 den tor 06 okt 2011, 14:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Medlem+
- Inlägg: 691
- Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18
bjorlin1bjorlin1 skrev:vänta lite nu, skulle basen implodera utan ljudpinne? fånigaste jag hört...
Svar: 16
Visningar: 832
Forum: Kontrabasar Postat: mån mar 07, 2011 21:05 Rubrik: Köp av kontrabas, hjälp tack!
http://www.blocket.se/ostergotland/Kont ... m?ca=7&w=3
Tjena ska köpa en kontrabas men vet inte mycket om dom, söker en kontra som passar bäst till jazz och är hyffsad lätts ...
--------------------------------
Är jag taskig....?
-
- Medlem
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
- Ort: Skurup
christian veltman skrev:bjorlin1bjorlin1 skrev:vänta lite nu, skulle basen implodera utan ljudpinne? fånigaste jag hört...
Svar: 16
Visningar: 832
Forum: Kontrabasar Postat: mån mar 07, 2011 21:05 Rubrik: Köp av kontrabas, hjälp tack!
http://www.blocket.se/ostergotland/Kont ... m?ca=7&w=3
Tjena ska köpa en kontrabas men vet inte mycket om dom, söker en kontra som passar bäst till jazz och är hyffsad lätts ...
--------------------------------
Är jag taskig....?
ajdå du hitta den alltså, jo alla måste väl börja någonstans. Dock verkade ju TS veta en del i och med hans lilla uppfinning så kändes konstigt att han trodde det, skulle inte säga så till någon som är ny med kontrabasar. Sen att han verkade vara en tvättäkta besserwisser när någon bevisade honom fel bidrog till min kommentar, löjligt o leta bland mina inlägg.
- Hatt_Johan
- Medlem+
- Inlägg: 1054
- Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
- Ort: Visby
Dagens ord är nog petimeter.
Grattis till ett fiffigt verktyg
Grattis till ett fiffigt verktyg
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
- MartinB
- Medlem+
- Inlägg: 1359
- Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
- Ort: Göteborg
- Chupacaps
- Medlem
- Inlägg: 214
- Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
- Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala
Vill också tacka Gamba för att du delat med dig av din fin fina uppfinning!
Byggde en i helgen -bytte ljudpinne på nolltid.
Stort tack!
Byggde en i helgen -bytte ljudpinne på nolltid.
Stort tack!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
- Gamba
- Medlem++
- Inlägg: 3035
- Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32
och vem fan är det som har skvallrat??
helt plötsligt tycks jag vara sörmlands auktoriserade ljudpinneupprättare
har fått två såna jobb+lite reparationer i övrigt
fast lite kul är det
håller på att limma ihop en hals+justering av stall mm
med lite tur räcker det att limma,får se när jag strängar upp och stämmer
annars får man börja från början och plocka av hela halsen och göra en grundlig
åtgärd,märklig skada för övrigt,dom brukar lossna hela vägen och inte bara
spricka mitt i infästningen.
bjärton bas från 1948 serienummer 122
hade varit nåt mer exklusivt hade jag rekommenderat en riktig
instrumenreparatör istället för en sån amatör som mig :-)))
helt plötsligt tycks jag vara sörmlands auktoriserade ljudpinneupprättare
har fått två såna jobb+lite reparationer i övrigt
fast lite kul är det
håller på att limma ihop en hals+justering av stall mm
med lite tur räcker det att limma,får se när jag strängar upp och stämmer
annars får man börja från början och plocka av hela halsen och göra en grundlig
åtgärd,märklig skada för övrigt,dom brukar lossna hela vägen och inte bara
spricka mitt i infästningen.
bjärton bas från 1948 serienummer 122
hade varit nåt mer exklusivt hade jag rekommenderat en riktig
instrumenreparatör istället för en sån amatör som mig :-)))