Ny bas, vad ska det bli?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Ny bas, vad ska det bli?

Inlägg av bjelkeman » lör 01 aug 2020, 21:06

Under hösten gissar jag att det blir en ny bas. Har ordentlig GAS på en Ibanez EHB1505MS. Den har fått väldigt bra feedback från många (förutom lite produktionsproblem, så bäst att testa det man ska köpa).

Men, den hamnar i en prisklass där man kan hitta mycket annat intressant. Några olika Dingwall kanske? (Inte alla i samma prisklass, men ...)

Eller, om man vill vänta lite längre, en Mayones Patriot Tank?

Men jag kanske ska vänta tills mitt eget bygge är klart först. Det är ju ”nästan” klart nu. Bara och sätta ihop elektroniken, skruva ihop, och lite till.

Bild

Finns bara ett ställe i Sverige man kan prova det mesta, och det är i Malmö. Som tur har jag ett jobb där så jag får åka dit några gånger i höst. Så vad tror ni det blir? Själv vet jag inte...
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett dussin) & Warwick, Darkglass, TKS.
Mina besök hos Darkglass och Mayones.

Användarvisningsbild
Håcke
Medlem+

Re: Ny bas, vad ska det bli?

Inlägg av Håcke » lör 01 aug 2020, 23:13

Jag tror du köper ”nåt annat”, sen säljer du den och köper en Ibanez istället och blir nöjd. :)
Fender J, Blade J, Schatz J, HPD P, HPD J på g, GK MB, TKS och så.

Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne » lör 01 aug 2020, 23:21

bjelkeman skrev:
lör 01 aug 2020, 21:06
Så vad tror ni det blir? Själv vet jag inte...
En Fender p-bas, årsmodell ca 1975.

PS. Du kan nog inte hålla dig ifrån att slå till på Ibban.

Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman » lör 01 aug 2020, 23:35

Danne skrev:
lör 01 aug 2020, 23:21
bjelkeman skrev:
lör 01 aug 2020, 21:06
Så vad tror ni det blir? Själv vet jag inte...
En Fender p-bas, årsmodell ca 1975.

PS. Du kan nog inte hålla dig ifrån att slå till på Ibban.
Jag läste Fender... och garvade. Tror inte jag kommer dit.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas » sön 02 aug 2020, 02:54

Mayones:en tror jag är den BÄSTA basen av dem, tveklöst.
Iaf om du tittar på asienbyggda Dingwall.
De är "sådär" tycker jag.
NG3:an känns inte som en 25k bas.

Men jag gissar att du inte vågar köpa nåt annat än Ibanezen, trots att den är hysteriskt ful

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Sound City 120/Marshall Super Bass -73
Mesa 412/Mesa 215

Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman » sön 02 aug 2020, 07:17

Det handlar nog inte om att våga, och det är ju inte som att jag är gift med Ibanez. Spelar mest på Warwick. Det är mer om hur det känns att spela och hur det låter. Jag spelar enbart fyrsträngat. Men det känns som det är dax att utöka. Det vettigaste vore nog att köpa en begagnad Ibanez SRFF eller en SFMS först. Men de dyker inte upp så ofta. Jag vart också väldigt frestad av en grön metalflake Dingwall D-Roc som de hade inne in Malmö.

Mayones kan vara rätt att det är bra. Men det är skitlånga väntetider och man kan inte provspela de någonstans. Det brukar bli dåligt för mig att köpa utan att prova.

Men, det är ju ingen brådska. Och fula basar tycker jag är intressant. Warwick $$ brukade jag tycka var asful. Men man kanske vänjer sig. För nu tycker jag inte det. :)

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo » sön 02 aug 2020, 09:04

Jag tycker du skall köra på Ibban. Den verkar superbra och jag gillar den av vad jag sett på bilder och filmer.

Själv har jag inte så mycket GAS just nu och är rätt nöjd med mitt innehav. Men jag har ett lite långt inköpsprojekt: en ny Status S2 Classic. Planen är satt och jag hoppas att planen går i lås.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman » sön 02 aug 2020, 18:45

Knepigt med lite dyrare nya instrument om man inte kan testa innan man köper tycker jag. Att köpa en begagnad bas för tre fyra tusen och sedan inse att den inte är det man letar efter är väl ok. Man förlorar inte så mycket om man säljer vidare. Men ett nytt instrument på 15-20 tusen är lite annorlunda. Och det handlar inte bara om vilket instrument som är ”bäst”, utan om personlig preferens. Vad jag gillar är nog inte vad andra gillar alltid. Dessutom har jag lärt mig att jag är inte bättre basist än att ibland tar det tid innan jag lär mig uppskatta ett instrument ordentligt. (Inte för att jag trodde något annat. :D)

Första året jag var på Glanshammar, då kunde jag knappt spela, var otroligt nyttigt. Jag lärde mig så mycket de dagarna. Något jag dragit nytta av i flera år. Jag köpte till och med en Carbin M6 när jag var där (som jag dumt nog sålde sedan). Glanshammar går nog inte att återskapa, men något mini event kanske är något vi behöver fundera på igen, så gott vi kan, post-Covid.

Bild

Bild

Oops. Det var ju inte det som de skulle handla om.

Någon som har en SRFF eller SRMS man kan få prova?

Skriv svar