Rickenbacker kopia Sigma

Prata om allt som har med elbasar att göra
Perka657
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 10 aug 2022, 20:49

Rickenbacker kopia Sigma

Inlägg av Perka657 »

DSC_0036(1).jpg
DSC_0036(1).jpg (538.01 KiB) Visad 1001 gånger
Hej!
Någon som vet något om SIGMA M RICK-KOPIA?
Var tillverkades dessa basar?
När tillverkades dom?
Tacksam för länkar och info.
Mvh Per
Bilagor
DSC_0103(1).jpg
DSC_0103(1).jpg (249.42 KiB) Visad 1001 gånger
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6607
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Rickenbacker kopia Sigma

Inlägg av Kultivator »

Japan, sent 70-tal och en bit in på 80-talet tror jag? Finns mer kunniga personer, men oklart om de är särskilt aktiva på forumet nuförtiden... Sigma var ursprungligen gitarrtillverkaren Martins budgetmärke (den grekiska bokstaven sigma ser vänd på sidan ut som ett M, som i Martin, vilket syns på dragstångslocket). Enligt nätlegenden fick Martin lite onda ögat av Rickenbacker m. fl. för att de sålde billiga kopior på deras basar, så Martin la ner satsningen efter några år. Sigma-instrumenten lär dock ha sålt såpass bra i Sverige att generalagenten köpte rättigheterna till namnet och fortsatte produktionen ett par år till.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Rickenbacker kopia Sigma

Inlägg av Danne »

Ja, svenska Levin blev uppköpta av Martin 1973 och Martin lät tillverka (läs köpte upp tillverkade för dem) utöver akustiska instrument även solida instrument 1974-1975 under märket Sigma i Japan. Enligt inte helt bekräftade uppgifter fortsatte Levin ta in instrument märkta Sigma under fortsättningen av 70-talet. Just dessa Sigma Ric-kopior tror jag inte tillverkades alls under Martin-perioden så den bör vara tillverkad efter 1975.
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6607
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Rickenbacker kopia Sigma

Inlägg av Kultivator »

Tack för förtydligande Danne!

Vill minnas att jag testat en sån här nån gång, men minns inte mer än så. Japanska 70-talskopior finns i lite olika kvalitetsnivå men brukar generellt sett vara bra instrument.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Rickenbacker kopia Sigma

Inlägg av Danny »

Jag hade en exakt likadan Rick-kopia för länge sedan. Mycket bra instrument. T.o.m stereojacket funkade.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Perka657
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 10 aug 2022, 20:49

Re: Rickenbacker kopia Sigma

Inlägg av Perka657 »

Tack för all information!
Just den här basen fanns i en lokal musikaffär i Norrköping i mitten av 80-talet. Musikhuset. Var sugen på den då kommer jag ihåg. Blev inget av då. Av en slump hittade jag basen i källaren på jobbet. Hade köpts in till musikcirklar som kyrkan hade just på 80-talet. Den stod ensam i en garderob och nu förvaltar jag den. Tyvärr saknas kåpan över bakre micken. Även micken är bytt till en humbucker som inte riktigt passar.
Per

Skickat från min XQ-CC54 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Rickenbacker kopia Sigma

Inlägg av Falcon »

Du har en Höfnermick i stalläget. Tröttnar du på den så hör av dig. Tyvärr sålde jag en passande mick med ett projekt.
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Skriv svar