Köpa bas till barn

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
kosmos
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Köpa bas till barn

Inlägg av kosmos »

Den här frågan har varit aktuell i flera trådar och jag har nog själv tipsat. Nu när jag själv ska köpa blev det svårare.

Ibanez Mikro lutar det åt eftersom den är barnanpassad. Känns dock inte jätteskoj att köpa en sådan när det finns andra intressanta basar som Epiphone EB0 och Squier Mustang, Gretsch G2220 m.m. och om även jag ska låna den ibland vore det roligare med något annat än Mikro:n.

Med det sagt har alla tester och förslag jag läst hittills varit till fördel för Ibanez Mikro så det är säkert en bra bas.

Någon som har tips eller något till salu? Short scale alltså.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av strummer »

Skillnaden mellan 28,6 och 30 tums mensur känns enorm när man spelar på en Mikro, tycker i alla fall jag. Det finns skitbilliga Squier med samma mensur, så vill man hellre ha fenderstuk går det också.
Med det sagt tycker jag att en Mustang är överlägset bästa alternativet, finns ju i många prisklasser också.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av maxoges »

Epiphone Eb0 skulle jag inte rekommendera till nån. Hellre något annat. Jag hade en Squier Bronco och investerade i ny humbuckermick. Jag vill minnas att jag tyckte den höll bättre kvalitet.
Senast redigerad av maxoges den ons 07 dec 2022, 12:29, redigerad totalt 1 gånger.
kosmos
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av kosmos »

strummer skrev: ons 07 dec 2022, 09:42 Skillnaden mellan 28,6 och 30 tums mensur känns enorm när man spelar på en Mikro, tycker i alla fall jag. Det finns skitbilliga Squier med samma mensur, så vill man hellre ha fenderstuk går det också.
Med det sagt tycker jag att en Mustang är överlägset bästa alternativet, finns ju i många prisklasser också.
Tack!
Någon speciell Mustang du tänker på? Jag har testat både 60´s och JMJ och de har skön hals för mig. Kanske något nättare till sonen?
kosmos
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av kosmos »

maxoges skrev: ons 07 dec 2022, 10:44 Epiphone Eb0 skulle jag inte rekommendera till nån. Hellre något annat. Jag hade en Squier Bronco och investerade i ny humbuckermick. Jag vill minnas att jag tyckte den håll bättre kvalitet.
Det kan vara ett alternativ! Det du skriver gällande EB-0 har jag hört av många senaste tiden också.. Konstigt nog var det många som rekommenderade den innan för över 10 år sedan. Kanske mest som prisvärd, men numera finns många alternativ.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av maxoges »

Tydligen är en del (alla?) Epiphone eb0 med plywoodkropp.
Det syns tydligt i denna youtubevideon
https://www.youtube.com/watch?v=4L2evDh ... nstruments
Senast redigerad av maxoges den ons 07 dec 2022, 14:21, redigerad totalt 1 gånger.
kosmos
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av kosmos »

maxoges skrev: ons 07 dec 2022, 12:33 Tydligen är en del (alla?) Epiphone eb0 med plywoodkropp.
Det syns tydligt i denna youtubevideon.
Oj, ser märkligt ut. Trodde EB-0 hade mahogny-kropp då det ofta står i specifikationen. Men visst, Mahognyplywood finns också.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av maxoges »

kosmos skrev: ons 07 dec 2022, 13:35
maxoges skrev: ons 07 dec 2022, 12:33 Tydligen är en del (alla?) Epiphone eb0 med plywoodkropp.
Det syns tydligt i denna youtubevideon.
Oj, ser märkligt ut. Trodde EB-0 hade mahogny-kropp då det ofta står i specifikationen. Men visst, Mahognyplywood finns också.

Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av Danne »

Vad gäller EB-0 började tillverkningen i Korea runt 1997. Någon gång under 00-talets första hälft flyttades tillverkningen till Kina så tillverkningsmetoder och materialval har nog förändrats över tid.
kosmos
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av kosmos »

Köpte en Mustang så nu kan jag sluta fundera på detta :)

Tack för kommentarer
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av maxoges »

Kul för barnet!
Jag hade hellre haft en sån än Samicken jag hade som 1:a bas. :)
kosmos
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av kosmos »

maxoges skrev: tor 08 dec 2022, 14:07 Kul för barnet!
Jag hade hellre haft en sån än Samicken jag hade som 1:a bas. :)
Japp, skoj för barnet och för mig som kan låna den ibland ;)

Jag hade Ibanez Roadstar II som första bas. Ett fint minne.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av maxoges »

kosmos skrev: tor 08 dec 2022, 14:10
maxoges skrev: tor 08 dec 2022, 14:07 Kul för barnet!
Jag hade hellre haft en sån än Samicken jag hade som 1:a bas. :)
Japp, skoj för barnet och för mig som kan låna den ibland ;)

Jag hade Ibanez Roadstar II som första bas. Ett fint minne.
Javisst en sån provar jag gärna!
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6606
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av Kultivator »

Vad gäller Epiphone EB-0 verkar den version som säljs idag vara betydligt bättre instrument än de som såldes för en tio-femton år sen! Åtminstone att döma av de exemplar jag provat av båda varianter. Den på maxoges bild ser, av den solida lacken att döma, ut som den gamla versionen. De nya har transparent lack och verkar ha solitt trä i kroppen. Jag är själv lite sugen på en, faktiskt!

Att köpa en EB-0 som första bas är kanske inte optimalt, däremot... Ljudmässigt är den rätt begränsad, det är inte säkert att den funkar bra till den sorts musik barnet vill spela. Nån sorts Mustang eller annan bas med mer konventionell mickbestyckning vore ett mer riskfritt val. Hade jag köpt en EB-0 hade det varit med avsikten att fräsa in nån sorts stallmick också, antingen för att skapa en korrekt kortskalig EB-3 (obegripligt att Epiphones EB-3 fortfarande är långskalig...) eller nåt mer vilt, typ en thunderbirdmick eller nåt annat udda och kul.

Till sist vill jag passa på att inflika att plywood inte behöver vara en dealbreaker i en billig bas. Jag har spelat på en och annan plywoodbas genom åren som varit resonant och låtit bra!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
kosmos
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av kosmos »

Tack för ditt inlägg och förtydligande! Om det dyker upp en EB-0 framöver så kanske... Ångrar lite att jag inte köpte en Pelham Blue som var till salu för 2000 kr för ett par år sedan.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av maxoges »

Lowend lobster har moddat sin eb-0 med hipshotstall och nya mickar. Före och efter klipp finns i videon.
Jag tycker inte att det är så mycket vits... Stallet är enklare att handha. Det blir inte mycket till ljudändring.
https://www.youtube.com/watch?v=BRAQdI13-Cs&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=RBBx9-v_6vc&t=652s
https://www.youtube.com/watch?v=ySzTJ32HhG0&t=308s
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av Roger Hedin »

Beroende på barnets storlek är det bättre att köpa något som har bra balans och inte väger så mycket. Ibanez är mycket bas för pengarna; de andra nämnda mer "klassisk design" för pengarna.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
kosmos
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Köpa bas till barn

Inlägg av kosmos »

Roger Hedin skrev: lör 17 dec 2022, 12:05 Beroende på barnets storlek är det bättre att köpa något som har bra balans och inte väger så mycket. Ibanez är mycket bas för pengarna; de andra nämnda mer "klassisk design" för pengarna.
Fick tag på en Ibanez Mikro så köpte den. Mustangen här hemma får vi dela på och om intresset håller i sig blir den nog bra framöver. Om inte annat så gillar jag den.
Skriv svar