6-strängad bas för thrash/death metal

Prata om allt som har med elbasar att göra
javiersnyder
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 31 maj 2024, 10:49

6-strängad bas för thrash/death metal

Inlägg av javiersnyder »

Hej, jag vill köpa en 6-strängad bas till mitt nya bandprojekt. Kan någon med erfarenhet av att spela thrash/death metal ge mig råd? Tacka.
Användarvisningsbild
soulbrother-smoke
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 30 jan 2023, 20:26

Re: 6-strängad bas för thrash/death metal

Inlägg av soulbrother-smoke »

Sådana breda frågor är alltid svårt att svara på.

Ställ dig först själv några frågor:
Vad är viktig för dig på en bas? (vikt, utseende, balans, något som den bara måste ha)
Hur mycket får den kosta?
Ska halsen ska vara bredd / smal? Vilken mensur/ skallängd? Strängavstånd? Headless? Fanned frets?
Ska elektroniken vara enkel (en pickup med volym och tonratt) eller ska det vara en aktiv med massa olika möjligheter (splitcoil och coiltap 3 bands eq, preshapes, serie och parellkoppling ...)

Tycker att spelbarheten är det viktigaste. Ännu viktigare än ljudet (för det finns så många sätta att ändra ljudet på bas)
Det har ingen nytta om någon rekommenderar dig en bas med ultralång och bred hals om du har korta fingrar...
Om du hittar en bas som har de egenskaper du är ute efter och där ljudet inte är helt olämplig så får du det nog att fungera med lämplig spelteknik, passande strängar, förstärkare, eventuellt pedal...
I värsta fall kan modda basen om allt förutom ljudet passar dig perfekt (det är ett annat ämne och ibland gör byte av mickarna och elektroniken mindre skillnad än vad man tror.. men om man vet vad man gör kan man få till det).

Sen om man kommer till ljudfrågan är det minst lika viktigt att du vet vad du är ute efter.
Genren är bredd och det finns många olika basister som har helt olika ljud;
Allt från oldschool rördist med mycket mids över "mid scooped" till den ultramoderna multiband alá dingwall + darkglass.
Jag har exempelvis spelat death metal med en passiv PJ bas, clean helt utan dist och det funkade fint men det kanske är inte alls vad du eftersträvar.

Jag vet heller inte om det är något bra tipps om du kolla vad de band som du gillar har för utrustning... men det som funkar för dem kanske funkar för dig med... Det sagt så kommer du se att det finns en del variation i utrustningen och glöm inte att speltekniken kan vara helt avgörande på hur det låter i slutändan.


För att inte säga att "det mesta borde nog funka":
Är det ont om pengar så kolla på Harely Benton progressive serien, eller något på begagnad marknaden
Annars hittar du garanterad någon modell från Ibanez som passar dig.
Yamaha har en del basar som är lämplig för metal.
ESP-LTD har också nischat in sig lite på metal (även om deras basar går att använda i olika genrer).
Warwick eller 6 strängade peavey basar kan jag också rekommendera... vet dock ej om Warwicks billigare Rockbass linjen har något som kan passa dig inte helt osannolikt... den här listan är lite slumpmässigt för du hittar nog dussintals andra tillverkare som har passande instrument.

Jag tror inte att du hittar något som passar dig perfekt utan att testa / provsspela.
Vet ej om det var hjälpsam eller ej men ösnkar lycka till!
Skriv svar