Makten skrev: ↑sön 01 mar 2026, 11:09
Extremt nischat skulle jag säga. En Fender och i viss mån Musicman köper man ju för att det är ett traditionellt instrument, och då är förmodligen önskan att byta hals till kolfiber ungefär noll. Huvudlösa basar är en annan femma, men där är istället marknaden väldigt liten då de flesta undviker såna för att de är så oändligt fula.
De har fått ett uppsving nyligen med vår egen .Strandberg Guitars. Inom Djent världen är de poppis. Men de är av trä.
Makten skrev: ↑sön 01 mar 2026, 11:09
Personligen skulle jag inte ha nåt emot en huvudlös bas faktiskt, om den är kompatibel med vanliga strängar.
Det är de flesta idag. Deras headpiece kan ta emot både vanliga strängar och s k double ball end. Jag själv föredrar double ball end för det är så oerhört snabbt att byta strängar. Och om man behöver "maintenance" på basen kan man ta av och på strängarna hur många gånger som helst utan att de slits någonstans. Med "clamp" där man skruvar fast dom, deformerar man strängarna mer och mer efter varje gång. Sedan detta med halsdyk. Nämn en huvudlös bas som "neck-dajvar"?
Och kolfiber har jag heller inget emot. Men å andra sidan är jag jättenöjd med halsar av trä.
Nej men det skall ju vara kolfiber av en viss sak, inte bara för att. Folk tror felaktigt att det hjälper mot s.k. döda toner, men se, det är det huvudlösa som hjälper mot döda toner, efterom Gene Fields på gamla Fender gjorde sig av med döda toner på en prototyp-bas genom att bit för bit såga av delar av huvudet, och så flyttades till sist döda tonen upp lång över 12:e bandet där det inte var något problem längre. Som du säger, cheferna och "high brass" på Fender tyckte den såg fugly ut. Den var av trä. Det var en vanlig jazz bas han experimenterade med.
Däremot kan vikten på kolfiberhalsar vara lättare och ändå förhindra halsdyk, om de fortfarande huvud på sig. Så det kanske finns en marknad ändå idag. Är väldigt svårt tycker jag att hitta basar med huvud, speciellt 5-strängade som INTE halsdyker så jag tror att markanden finns om man uppmärksammar den ergonomiska biten.