Jazz-japan

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Jazz-japan

Inlägg av oswi01 »

Hej hej!

Jag har gömt mig lite i skuggorna här på forumet ett tag, mest på grund av att jag är mer vetgirig än kunnig vad det gäller utrustning och sånt. Nu ser det i alla fall ut som jag har köpt den där ATKn som legat och sjunkit i pris på forumet så pass länge, kunde inte motstå det där hypnotiskt snygga koa-träet. :D

Nu är det tyvärr så att min ekonomiska situation inte tillåter mig att ha kvar både min gamla bas och den kommande, så jag skulle behöva lite värderingshjälp nu när jazzen ska åka. Det är hur som helt en riktigt fräsch fender-jazz som är byggd i Japan 95/96, allt är original förutom att jag sprayat plektrumskyddet mattsvart för att göra den mindre grisful (candy apple red+vitt plektrumskydd är helt enkelt inte snyggt). Nån som har en bra prisidé?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Candy apple red ska det väl vara ett Guld-plektrumskydd på! :D
Jag gav 6´500 för min Japan Jazz för ett par år se´n.
Vet inte om det var bra eller dåligt pris.
Kan tänka mig att de ligger där nå´nstans.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

kolla blocket och vendolin och försök skapa dig en snabb prisbild där.. men 6500 är nog inte ett dåligt pris, beroende på skick
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Välkommen ut ur garderoben, förresten!
Hur många tröjor vill du ha? :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

Hehe, inga t-shirtar men kanske en pratabas-kaftan kanske skulle va nåt? :D

Jag har haft svårt att skapa mig en ordentlig prisbild, de japaner som brukar gå brukar vara olika reissues, min är ju en standard. Själv gav jag 4000 för den men hade svårt även då att ta reda på om det var ett vettigt pris, men det verkar det väl vara.

Skulle väl helst hänga kvar vi den, men jag tror jag kommit fram till att jag inte är nån jazzbaskille. Har spelat sen sjuan men fram till helt nyligen varit väldigt ignorant vad jag spelar på, brukar låna någon rigg och har haft några skitbasar, men nu tror jag att jag har börjat fastna rejält i GAS-träsket. :D

Bestämde mig i alla fall för ett halvår sen för att byta ut min äckliga soundgear-bas mot en jazzbas för det verkar ju vara vad ALLA spelar på. Men nä, det var nog inte riktigt min bag.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Sound Gear - Jazz - ATK. Det tar sig! Jag har varit ute och snurrat bland allehanda modeller, men på gamla da'r har jag insett att fyra strängar och en mik räcker för mig. P-bas eller StingRay.

Hej och välkommen förresten!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hej och välkommen! Fender Japan är svåra att prisbedömma tycker jag. Det hänger ju som vanligt på att hitta rätt köpare. Många har upptäckt att det går att handla direkt från Japan för 6500-7000kr. Detta gör ju att i deras ögon är begagnatpriset kanske 4000kr precis som du gav (om de inte säljer själva förstås 8) ). Ett vettigt pris att sätta ut den för är nog ändå runt 6000 enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Danne skrev:Hej och välkommen! Fender Japan är svåra att prisbedömma tycker jag. Det hänger ju som vanligt på att hitta rätt köpare. Många har upptäckt att det går att handla direkt från Japan för 6500-7000kr. Detta gör ju att i deras ögon är begagnatpriset kanske 4000kr precis som du gav (om de inte säljer själva förstås 8) ). Ett vettigt pris att sätta ut den för är nog ändå runt 6000 enligt min åsikt.
Exakt min tanke också, sätt ut den på 6000 men var beredd på att få den nerprutad en tusenlapp.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

Tack för alla bra svar, den kommer nog dyka upp bland annonserna inom kort. Någon som är spontant sugen?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

6500:- e en jävligt bra affär för dig.

Vet ej om jag tycker en Japan Jazz ska ligga så högt egentligen.
Candy Apple Red e ju ingen tråkig färg.. Dock de där missödet med sprayfärg o plektrumskydd gör ju att några 6500:- kan du glömma.

Skulle Nog snarare säga att får du ut va du gett typ 4500:- för den med ett mattsvart P-skydd så ska du helt klart hoppa av glädje.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Med det resonemanget kan man ju köpa ett nytt plekskydd för några hundra och tjäna 1000-1500 kronor. För det är nog inte nödvändigt att det är orginal :wink:
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

klart de ska va original...........
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

nää... men jag är inte girig... får jag ut det jag gett så är jag bra nöjd...

dessutom är jag i större behov av snabba än av många pengar :D
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Släng ut den för 5000:- BVSA då..

så blir du av med den..
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

det är precis vad jag tänkte göra... fast jag måste vänta lite, vill ju inte stå baslös (hemska tanke)
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

oswi01 skrev:det är precis vad jag tänkte göra... fast jag måste vänta lite, vill ju inte stå baslös (hemska tanke)
Skickade ATK'n idag så du behöver bara hålla ut ett par dagar till :)
Varmt välkommen hit på forumet!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Skriv svar