Fender Jazzbas, mexico tillverkad

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
dany
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 01:47
Ort: Norrköping

Fender Jazzbas, mexico tillverkad

Inlägg av dany »

Hej :)

Vad ligger de billigaste de mexico Fender Jazzbasarna på i andrahansvärde?
En ungefärlig uppskattning uppskattas. :)

Är dom någonting att ha överhuvudtaget?

/Dan
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Kvalitetskontrollen sviktar nog så det är nog rätt olika från ex till ex men jag skulle aldrig köpa en för mer än 4000kr men folk lägger ut dom för upp till 6000kr.
Jag har sett dom gå för så lågt som 1500kr men det är ganska ovanligt.
Det går att göra några enkla grejjer för att få upp standarden på instrumentet rejält, t ex byta stämskruvar, stall och mickar.
dany
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 01:47
Ort: Norrköping

Inlägg av dany »

Jag har hittat en för 3000, precis där jag bor och allt. Tänkte först att det var ett jättekap, men nu när jag tittat runt lite verkar det inte direkt vara någon vidare efterfrågan på dom där basarna?

Tänkte att man kunde göra en "buy&sell" men, kanske inte kommer gå med någon vidare vinst? :)
dany
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 01:47
Ort: Norrköping

Inlägg av dany »

Personen som säljer den vet ej hur gammal den är. Han trodde att det var en äldre modell pga av metallkåpan som sitter framför stallet. Är detta något som stämmer?

http://195.149.144.149/images/55/5590855308.jpg

Där har vi en bild på den, för övrigt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

dany skrev:Personen som säljer den vet ej hur gammal den är. Han trodde att det var en äldre modell pga av metallkåpan som sitter framför stallet. Är detta något som stämmer?

http://195.149.144.149/images/55/5590855308.jpg

Där har vi en bild på den, för övrigt.
Nej det är inte någon äldre modell på grund av kåpan. Däremot satt såna kåpor på äldre basar som var tillverkade i USA. Men när det gäller mexico så stämmer det inte.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

HIttar man en mexare som känns bra att spela på till ett vettigt pris och sen modda den med lite bättre grejor så har man en jävligt bra bas, helt klart!

Sen att det inte är samma sak som en amerikanare är en annan grej, fast det är ju kännslan :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

fast det finns många bra mexare enligt mig som man inte behöver uppgradera alls..
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

macahan skrev:fast det finns många bra mexare enligt mig som man inte behöver uppgradera alls..
Javisst. jag hade en P-bas som var grymt bra som den var...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

intressant förresten, jag satt på mug och provkörde 4 basar efter varandra.. en 60 anniversary p-bas från mexico, en american standard p-bas, en japan p-bas (den där gula med 1 mick) och en classic 60's p-bas liknande sak.. det intressanta är att känslan var bäst i 60 anniversarybasen, ljudet var bäst i 60's classic liknade basen.. usa-basen hade inte ett suck att sätta emot.

jag körde genom en ampeg-combo så relativt bra måttstock var det definitivt.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

macahan skrev:intressant förresten, jag satt på mug och provkörde 4 basar efter varandra.. en 60 anniversary p-bas från mexico, en american standard p-bas, en japan p-bas (den där gula med 1 mick) och en classic 60's p-bas liknande sak.. det intressanta är att känslan var bäst i 60 anniversarybasen, ljudet var bäst i 60's classic liknade basen.. usa-basen hade inte ett suck att sätta emot.

jag körde genom en ampeg-combo så relativt bra måttstock var det definitivt.
jag satt där idag också och testade p-basar. Testade du den aktiva specialaren med J-mick? Hade passat mig rätt bra, om den varit en 5:a.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Kim S skrev:
macahan skrev:intressant förresten, jag satt på mug och provkörde 4 basar efter varandra.. en 60 anniversary p-bas från mexico, en american standard p-bas, en japan p-bas (den där gula med 1 mick) och en classic 60's p-bas liknande sak.. det intressanta är att känslan var bäst i 60 anniversarybasen, ljudet var bäst i 60's classic liknade basen.. usa-basen hade inte ett suck att sätta emot.

jag körde genom en ampeg-combo så relativt bra måttstock var det definitivt.
jag satt där idag också och testade p-basar. Testade du den aktiva specialaren med J-mick? Hade passat mig rätt bra, om den varit en 5:a.
nä.. anledningen till att jag satt där var för att hitta en passiv bas så några aktiva testade jag inte...
dany
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 01:47
Ort: Norrköping

Inlägg av dany »

http://195.149.144.149/images/55/5590855308.jpg

Provspelade den idag.
Från Tolvte bandet o framåt fick man inte fram några rena tonar. Han antog at den var sne i halsen, så han lämnade in den på reparation. (Han hade inte testat att spela i förstärkare tidigare, sa han? hmm...)*

ska prova den igen efter reparationen.
Han hade köpt den för 3000 utan att testa den. Han ville ha detsamma för den. Om reparatören kan fixa till halsen osv kanske det kan vara ett riktigt kap?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Känns den bra så slå till, tror knappast du går back på affären om halsen funkar
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar