Goding på Musikbörsen i Malmö

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Goding på Musikbörsen i Malmö

Inlägg av precision65 »

Jag var inne på Musikbörsen i Malmö i dag. De hade en jättefin All Gold Jazzbas c:a 1981. Ni vet en sån där med all metall i guldfärg, vita mickar och en supernice guldkulör på kroppen. Den var inte särskilt tung heller. Dragstången var inte bullet, utan nere vid kroppen = snyggt huvud.

15995 kr stod det på prislappen, och det kändes helt rimligt efter en kvarts provspelande. Sannolikt en god investering för framtiden, de gjordes bara under 1-1 1/2 år.

Edit, bild:
Bild

Fast denna tillhör Bob Daisley...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Har sett den på Börsen, och t.o.m. fingrat lite på den. Den är säkert en bra investering, men jag blev inte direkt tagen med storm av den. Säkert mycket beroende på att jag inte tycker den är så snygg (krommekanik hade varit så mycket mer tilltalande).

Jag har förresten för mig att Magnus Svenningson haft en gyllene jazz, är det kanske den som nu är till salu?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

peter_s skrev:Säkert mycket beroende på att jag inte tycker den är så snygg (krommekanik hade varit så mycket mer tilltalande)
Men!! Nu tycker han fel IGEN!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

peter_s skrev: Jag har förresten för mig att Magnus Svenningson haft en gyllene jazz, är det kanske den som nu är till salu?
Var det inte Peter Svensson som köpte in alla Guld-fendrar; Jaguar, Jazzmaster, Jazzbas och Bass VI?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:
peter_s skrev: Jag har förresten för mig att Magnus Svenningson haft en gyllene jazz, är det kanske den som nu är till salu?
Var det inte Peter Svensson som köpte in alla Guld-fendrar; Jaguar, Jazzmaster, Jazzbas och Bass VI?
Det ringer en klocka. Kanske fick stackars Magnus nöja sig med att posera med en av Peters?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fast Magnus har ju köpt en helsikkes massa basar han med...bland annat en Les Paul Signature i just guld. Kanske den du tänker på med? Han har säkert synts med jazzen med....har haft en grönblå jazz med vet jag.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Den och den jag har nu vägde det mellan när jag skulle ha jazzbas.. men jag tyckte den var ful och glammig :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fasen Anders, har du aldrig sett Bear Quartet? Glammigt kan vara helt rätt även om man är landets kärvaste indierockare....

Boka in Trästockfestivalen i sommar så ska du få lite kulturfostran, pöjk!

:)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Goding på Musikbörsen i Malmö

Inlägg av calif de funk »

precision65 skrev:Jag var inne på Musikbörsen i Malmö i dag. De hade en jättefin All Gold Jazzbas c:a 1981. Ni vet en sån där med all metall i guldfärg, vita mickar och en supernice guldkulör på kroppen. Den var inte särskilt tung heller. Dragstången var inte bullet, utan nere vid kroppen = snyggt huvud.

15995 kr stod det på prislappen, och det kändes helt rimligt efter en kvarts provspelande. Sannolikt en god investering för framtiden, de gjordes bara under 1-1 1/2 år.
Inte alltid positivt. Ofta kan det vara tvärtom, särskilt när det gäller Fender :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Får göra det :) , när är den?

Sen vet jag iof om jazzbasen jag köpte var så himmla hårdrock men, den är snygg som fan
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Guldhardware på Jazzbasar äger! På min (svarta) Jazz har någon tidigare ägare slängt på guldstämskruvar, guldstall (samma som på basen ovan) guldaxelbandsknoppar samt strängtryck och alla skruvar i guld. Först tyckte jag att det såg grymt lökigt ut, men nu älskar jag det.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Diesel skrev:Får göra det :) , när är den?

Sen vet jag iof om jazzbasen jag köpte var så himmla hårdrock men, den är snygg som fan
19-21 juli. På Nordanå.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Blääää!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

mikkejohansson skrev:
peter_s skrev: Jag har förresten för mig att Magnus Svenningson haft en gyllene jazz, är det kanske den som nu är till salu?
Var det inte Peter Svensson som köpte in alla Guld-fendrar; Jaguar, Jazzmaster, Jazzbas och Bass VI?
Det stämmer enligt vad jag hört också att Peter Svensson ska ha en modell av varje i guld.

Men Magnus köpte en 1966 Jazz Bass® Closet Classic LTD (Builder Select - Masterbuilt by Mark Kendrick) och har tydligen nr 1 av 100. Såld på Jam/Groupie i Malmö http://www.xpa.se/vintage.html (bläddra till mitten), vilket gör infon på denna sida lite missvisande även om Johan sålde den. :wink:

Här finns mer info om basen: http://www.fender.com/products/search.p ... 9275000513
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

groovyjr skrev:Men Magnus köpte en 1966 Jazz Bass® Closet Classic LTD (Builder Select - Masterbuilt by Mark Kendrick) och har tydligen nr 1 av 100. Såld på Jam/Groupie i Malmö http://www.xpa.se/vintage.html (bläddra till mitten), vilket gör infon på denna sida lite missvisande även om Johan sålde den. :wink:
För den som inte pallar klicka på länkar och scrolla kommer här bilden som bevisar att jag hade fel, men ändå lite rätt:
Bild'

Vad gäller mekanikfärg följer jag följande enkla regler:
Krom - alltid snyggt och absolut det enda alternativet på Fenderliknande instrument. Funkar till alla tänkbara finishar.
Guld - kan funka på vissa boutiquebasar, men förutsätter en transparent, helt ofärgad, finish.
Svart - bara Warwick Thumb kommer undan med att ha svart mekanik, på alla andra intrument ser det bara billigt ut.

Den som inte håller med bör givetvis ta min kategoriskhet med en nypa salt.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

peter_s skrev: För den som inte pallar klicka på länkar och scrolla kommer här bilden som bevisar att jag hade fel, men ändå lite rätt:
Peter, det är inget som säger att du har fel...

Magnus kan ju mycket väl ha en och annan tidig Fender i guld också men vad jag fick höra av Johan köpes denna för att de skulle på turné, samt att han hade lånat Peters tidigare. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

mikkejohansson skrev:
Diesel skrev:Får göra det :) , när är den?

Sen vet jag iof om jazzbasen jag köpte var så himmla hårdrock men, den är snygg som fan
19-21 juli. På Nordanå.
Fan, håller på att eventuellt få ett gig den helgen
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Äsch, vadå gig. Gratis rockfestival med en massa bra musik....det har du bara en gång per år. :D

http://www.trastockfestivalen.se
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

i know.. kan nog hitta folk som ska dit och som vill dela på en bil och tält..

Men gig går före :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

okej, försvarbart då...

men om du kommer bjuder jag på en lakritsrem, och kanske en kik backstage (vilket i vårt fall är ett garage med marshallstärkare i).
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:okej, försvarbart då...

men om du kommer bjuder jag på en lakritsrem, och kanske en kik backstage (vilket i vårt fall är ett garage med marshallstärkare i).
kik?
gäst

Inlägg av gäst »

Varför känner jag på mig vad nästa inlägg kommer att bli om inte Mikke hinner först?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Johannes skrev:
mikkejohansson skrev:okej, försvarbart då...

men om du kommer bjuder jag på en lakritsrem, och kanske en kik backstage (vilket i vårt fall är ett garage med marshallstärkare i).
kik?
Suck! Sörlänningar!

Edit: Det låter bra micke! jag kan ta med mig en kaffetermos så kan man ta en kopp kaffe :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

I nå'n video till förra plattans singlar så står Cardigans-killen med en guldfärgad jazzbas med blockinlägg(videon utspelar sig på en strand i ruggigt väder?). Nå'n som vet vad det är för bas, och vem som äger den?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

precision65 skrev:I nå'n video till förra plattans singlar så står Cardigans-killen med en guldfärgad jazzbas med blockinlägg(videon utspelar sig på en strand i ruggigt väder?). Nå'n som vet vad det är för bas, och vem som äger den?

Tror det är Peter Svenssons men det är bara vad jag hört på omvägar. :?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Skriv svar