Jag behöver hjälp!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag gillar mahogny. ska snart bege mig in ett projekt som består i att lacka en mahogny jazzbas-kropp med cellullosa. ska bli intressant att se.

kör på mahogny i kropp och klassiskt lönn/rosewood i hals. eller varför inte helt i lönn?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kul att vara efterlängtad!

Jag tycker att du bör hålla dig till konventionella material när du gör ett första försök. Experimentera kan du göra se'n, för det blir alltid en bas till! Nästa gång, då blir det perfekt!

Al är billigt och lättjobbat, använd det till kroppen. Altenativt lind (basswood) eller ask. Asken är dock lite motsrävig att jobba med, men låter och ser bra ut.

Till halsen är det lönn som gäller. Torkad, kvistfri och rakfibrig!

Greppbrädan kan du göra av lönn eller rosewood. Om du vill prova att göra en hals men känner dig osäker på bandningen så kan du köpa en färdig 21-bands greppbräda i rosewood på GMF.

Jag tycker att du ska bygga från scratch, särskilt när du har så'n kvalificerad assistans. Det är inte svårt om man är noggrann. Mät allting minst två gånger och ta hellre för lite än för mycket med sågen/filen/fräsen. Det går lätt att ta bort lite till, men det är svårt att sätta tillbaks det!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

Vad blir för skillnad på ljudet om man har greppbräda i rosewood och lönn hals jämfört med en hals helt i lönn inkl. greppbräda

tycker personligen att hel lönn, av det jag testat, är skönast att spela på :)


finns det någon skillnad på vikt mellan lönn, lind eller ask? vilken är väger minst o s v.

tack för svar!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Samuel skrev:Vad blir för skillnad på ljudet om man har greppbräda i rosewood och lönn hals jämfört med en hals helt i lönn inkl. greppbräda

tycker personligen att hel lönn, av det jag testat, är skönast att spela på :)


finns det någon skillnad på vikt mellan lönn, lind eller ask? vilken är väger minst o s v.

tack för svar!
Generellt kan man säga att rosewood har ett lite varmare ljud än lönn. Vill du ha ett snärtigt ljud med vass attack och tydlig diskant så är lönn ett bra alternativ. Se'n beror det på hur de ska se ut också. Ibland är det ena snyggare än det andra helt enkelt.

Lind är det lättaste träslaget av dem, men vilket som är tyngs av de andra beror på vilka bitar du hittar. Jag gillar inte lönn i kroppar, det är lite för vasst i ljudet. Asken har ett starkare mellanregister som låter bra till bas. Till halsen är dock lönn det självklara valet enligt min smak.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

låter bra, tack!
då blir det nog antingen.. al i kroppen och hel lönn hals eller lind/basswood i kroppen och hel lönn hals

vad sägs?
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

vad finns det för stall som kan vara bra till kombinationen al i kroppen och en lönn hals? några tips kanske? :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

HAHAHAHAHAHA!!!!! HORST the Harmonica man!!!!
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

Hehehe jag har ju sett honom de tre senaste gångerna jag varit sthlm så jag var ju bara tvungen att ta kort ! :)
Skriv svar