Gibson Les Paul Money Bass

Prata om allt som har med elbasar att göra
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Gibson Les Paul Money Bass

Inlägg av Crypto »

Jag har en elev som skall åka till Florida och där tänkt införskaffa en bas av modellen som nämns i rubriken. Hennes far, som kommer att bekosta inköpet ville ha min åsikt om basen innan köp, men jag har aldrig ens sett en dylik bas. Någon här som har erfarenheter, åsikter eller annat att kreativt att komma med som jag kan vidarebefodra till dem.
http://www.guitarcenter.com/shop/produc ... 2789%2e740
http://www.gibson.com/Products/GibsonEl ... ey%20Bass/

Min första tanke var att det är ju en Gibson, så de kan inte vara vad för skit som helst.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Blackparkas testade en sån på Musikbörsen och har uttryckt viss ånger att han inte köpte den....han kommer säkert strax.


Känns som om halsen på de där basarna kan kännas väldigt "lång", samma känsla som på ex Thunderbird....men det kanske är en synvilla av bilden. Har ju inte testat själv.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Böh!
Här är jag!

Japp, har klart ångest över att jag inte köpte den.
Skulle jag hitta på en igen till samma pris igen så tar jag den. Men det ska väl tilläggas att den var sjukt billig den jag hittade.

Vet dock inte hur man ska beskriva basen, minns ju mest att jag ville ha den helt enkelt.
Det är en grymt solid bas, kan kännas lite lång som mikke nämner och kanske då lite bänglig för en ung(?)tjej.

Den jag testade var dock grymt lättspelad och smidig. Ganska smal hals men ändå inte FÖR smal så det känns konstigt för mig som "Warwickist"...
Vill minnas att den inte känns särskilt lätt, men den är säkert inte mycket tyngre än en j/p -bas

Det finns väl någon på forumet som har en dessutom vill jag minnas, kommer inte ihåg riktigt vem bara.


Vad var det för pris "over there"?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

1099$ plus tax, vilket är väl typ 8%, dvs ca 88$, vilket skulle totalt bli 8300 SEK.
Minns du vad den hade för pris i Sverige då du testade den?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Den jag testade var på musikbörsens nattöppetrea och skulle kosta då 6000 spänn, vilket inte direkt är normalpris i Sverige. Tror nå´n säljer dem för runt 12000.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag har haft min i över 1 år nu (som skönt är hette den då Les Paul Double Cut). Den har medium vikt (tänk en Fender med alkropp), härligt mulligt ljud som ändå går att ratta om lite med volymkontrollerna och TB Plus-mickarna har en ganska stark signal. Halsen är mediumbred, är rundad fast platt mitt bakpå (D-profil brukar det väl kallas). Tjockleken är väl något tunnare än genomsnittshalsen. Den känns väldigt ergonomisk, men som redan sagts känns halsen lite längre så är man väldigt liten till växten kanske den blir lite jobbig. Om din elev vid provspelning tycker att den är bra kan jag inte annat än att rekommendera i alla fall.
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Ett stort tack till er som svarat. Innan jag hunnit vidarebefordra era åsikter hade hon redan bestämt sig för att köpa en. Hon tog kontakt med Guitar Center i Florida (nånstans) och de tar hem en bas åt henne, så den finns där när hon kommer, utan något köptvång. Det tycker jag är bra service.
Skriv svar