Badass

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Rix skrev:Så det är bara nys menar du? De refererar också till kristallstrukturen som skulle ge ett renare övertonsspektrum.
Annorlunda lär det låta, men varför det skulle vara bättre kan jag inte begripa. Andra övertoner dämpas än om man använder stål. I stallet bildas givetvis inga övertoner.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Makten skrev:
marcbass skrev:Dra lite kemiska beteckningar på de också Makten så blir de bra som fan ska du se.. ;)

Fint upplägg..
Äh, lägg av va... Jag vet att det är "nördigt" att dra upp massa begrepp som de flesta inte känner till, men jag gör det för att jag själv tycker att det är väldigt intressant. Hur många som förespråkar titanstall vet något om titan? Det är lätt att säga att "titanstall är skitbra" helt utan motivering. Jag har själv provat titanstall utan att förstå varför det skulle vara så enormt fördelaktigt.
Vanföreställningar på grund av okunskap är något som ska motarbetas.
Jag tycker det är skitkul att läsa dina teoretiska utläggningar! Rätt som det är begriper jag en del också. Det är ju detta som är spännande; ibland kan teoretiska resonemang slå hål på myter, ibland kan ett teoretiskt resonemang göra att man förstår varför saker och ting blir som de blir och ibland kan man konstatera att det som teoretiskt är "bäst" är totalt ointressant ur musikalisk synpunkt.
Jag har pratat en del med en väldigt duktig rörförstärkarreparatör. Och bland annat lärt mig att komponenter av "lägre" kvalité, med toleranser som ingen hifimänniska i världen skulle acceptera och så vidare oftast är det som gör att bas/gitarrförstärkare låter så som de flesta av oss vill att de ska låta.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

200071 skrev:Jag tycker det är skitkul att läsa dina teoretiska utläggningar! Rätt som det är begriper jag en del också. Det är ju detta som är spännande; ibland kan teoretiska resonemang slå hål på myter, ibland kan ett teoretiskt resonemang göra att man förstår varför saker och ting blir som de blir och ibland kan man konstatera att det som teoretiskt är "bäst" är totalt ointressant ur musikalisk synpunkt.
Jag har pratat en del med en väldigt duktig rörförstärkarreparatör. Och bland annat lärt mig att komponenter av "lägre" kvalité, med toleranser som ingen hifimänniska i världen skulle acceptera och så vidare oftast är det som gör att bas/gitarrförstärkare låter så som de flesta av oss vill att de ska låta.
Ja, precis. "Bra" i ett sammanhang kan förstås vara direkt dåligt i ett annat. Ett bra exempel är svajstallsblocken i Fender Stratocaster. Där hävdar vissa att det låter bättre med titan, trots att hela meningen med blocket är att det ska väga en del för att ge större tröghetsmoment (så att inte svajfjädarna äter upp strängens vibrationer). Ett block av zink anses dåligt däremot. Det roliga är att zink har högre densitet än titan. Man är alltså totalt ute och cyklar i övertron på ett visst material. 8)

När det gäller bas-stall så kan ju titan vara bra, om man önskar ett ännu lättare stall än original. Men då undrar man ju varför man inte går direkt på aluminum eller något, som är ännu lättare och väldigt mycket billigare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Makten: Verkligen intressant läsning! Skoj att få höra lite vad plåten i plankan gör för nytta.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

För övrigt kom jag på varför jag aldrig fått feeling för Geddy Lee-jazzbasen: Den är snygg, billig och har en skön hals, men så fort jag pluggat in den så låter det... DÖTT.
Svaret är naturligtvis kombinationen Badass och för lite trä i halsen (den är som bekant ännu tunnare än en vanlig jazzbashals).

Om man jämför med min AV '62 RI Jazz så är det natt och dag. AV:n är fyllig och varm i tonen, men så är ju halsen betydligt fetare än Geddyn också. Samt stallet av bockad plåt!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Geddyns omåttliga populäritet måste väl ändå bevisa min tes?? huh? HUH??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Japp ja håller med. intressant..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Liten skrev:Geddyns omåttliga populäritet måste väl ändå bevisa min tes?? huh? HUH??
Jag e inte populär för min tunnhet iaf. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Geddy_Lee skrev:
Liten skrev:Geddyns omåttliga populäritet måste väl ändå bevisa min tes?? huh? HUH??
Jag e inte populär för min tunnhet iaf. :wink:
Ta det inte personligt, käre vän...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Geddy_Lee skrev:
Liten skrev:Geddyns omåttliga populäritet måste väl ändå bevisa min tes?? huh? HUH??
Jag e inte populär för min tunnhet iaf. :wink:
Stelhet? Träiga ton? Hårdhet? :D

/Ff
Medlem i PB50+
Gäst

Inlägg av Gäst »

fieldflower skrev:
Geddy_Lee skrev:
Liten skrev:Geddyns omåttliga populäritet måste väl ändå bevisa min tes?? huh? HUH??
Jag e inte populär för min tunnhet iaf. :wink:
Stelhet? Träiga ton? Hårdhet? :D

/Ff
Din hexagonala struktur?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

SEEEEEEEMBORG!!!!!!! :cry:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

I dag bär det av till studion för ett A/B-test med titanstall vs. jazzbas-originalstall! Viva los semester! 8)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Säger det igen.. STORT!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Liten skrev:Säger det igen.. STORT!!
Blir du aldrig trött av att dunka på den där koskällan?
Börjar kännas lite som the Energizer Bunny.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Nope.. I got a fever... remember??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Rix skrev:I dag bär det av till studion för ett A/B-test med titanstall vs. jazzbas-originalstall! Viva los semester! 8)
hoppas du spelar in och lägger upp ljudklipp så vi alla får vara jury 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

knedy skrev:hoppas du spelar in och lägger upp ljudklipp så vi alla får vara jury 8)
Det är ju det enda sättet att A/B-testa i det här fallet, om det rör sig om en och samma bas.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

knedy skrev:
Rix skrev:I dag bär det av till studion för ett A/B-test med titanstall vs. jazzbas-originalstall! Viva los semester! 8)
hoppas du spelar in och lägger upp ljudklipp så vi alla får vara jury 8)
Jajemen! Samma bas, samma kablar, samma strängar, samma preamps men olika stall. Nu är det gjort och jag postar allt i en ny tråd lite senare i afton! Ska ut o dricka lite bier först..
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Rix skrev:
knedy skrev:
Rix skrev:I dag bär det av till studion för ett A/B-test med titanstall vs. jazzbas-originalstall! Viva los semester! 8)
hoppas du spelar in och lägger upp ljudklipp så vi alla får vara jury 8)
Jajemen! Samma bas, samma kablar, samma strängar, samma preamps men olika stall. Nu är det gjort och jag postar allt i en ny tråd lite senare i afton! Ska ut o dricka lite bier först..
Mycket spännande!
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Istället för att totalt kapa denna Badass-tråd finns nu titanklippen här: http://pratabas.se/viewtopic.php?p=44350#44350
Skriv svar