ny köp, fender p-bas 60 anniversary.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

blackparkas skrev: Hur många strängar har du spelat av?
:P
3 :oops:

E-strängen med plektrum och A+D med fingrar(spelade Toto då, var med rent hat jag spelade av dom 8) )
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

knedy skrev:
blackparkas skrev: Hur många strängar har du spelat av?
:P
3 :oops:

E-strängen med plektrum och A+D med fingrar(spelade Toto då, var med rent hat jag spelade av dom 8) )
Mm... då ligger du i lä.... har spelat av... för många strängar, har iofs inte räknat dem men det är inte under 50....
Inte för att detta är någon tävling i att spela hårt eller hur många strängar man spelat av men... Han får skylla sig själv den där Knedy... ;)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Ingen som har tänkt på att kolla efter kanter på stallen? Ett typiskt stallproblem om strängarna ryker (man ska kunna spela stenhårt utan för stor konsumtion av strängar)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MALA skrev:Ingen som har tänkt på att kolla efter kanter på stallen? Ett typiskt stallproblem om strängarna ryker (man ska kunna spela stenhårt utan för stor konsumtion av strängar)
Det är inte så troligt att det är det på alla basar...
Spelat av strängar sedan första basen... Yamaha, Ibanez, Rickenbacker, Warwick och även på Victoryn.

Men visst, på Warwicken kan det mycket väl vara så, det är den jag spelat av flest strängar på (ganska logiskt då jag haft den i 10 år...)

Men men... jag bryr mig inte så mycket, jag spelar hårt, både med plektrum och utan (de flesta har gått av vid fingerspel...).
Då får man ta lite sträng-slitage...


EDIT: Och dessutom skulle det inte vara troligt att ALLA sadlar är slitna... Det är inte bara A-strängen jag sliter av, B, E, A, D.. G-strängen nog bara ett fåtal gånger dock, oftast E A D..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

BP bara en praktisk fråga, vad gör du när en sträng ryker? Ställer dig och strängar om eller har du en arsenal med backup-basar? :D
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MALA skrev:BP bara en praktisk fråga, vad gör du när en sträng ryker? Ställer dig och strängar om eller har du en arsenal med backup-basar? :D

Haha!

Turligt nog har de flesta strängar rykt när man repat.
Det är bara ett år sedan jag haft mer än en bas, så jag har om möjlighet funnits strängat om (bara trasiga strängen förstås) eller spelat på och använt de strängar som fanns kvar, på Warwicken har jag ju ändå 4 strängar över om en går av, så det funkar oftast... :D

I framtiden är tanken att alltid ha en backupbas med...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

blackparkas skrev:
MALA skrev:BP bara en praktisk fråga, vad gör du när en sträng ryker? Ställer dig och strängar om eller har du en arsenal med backup-basar? :D

Haha!

Turligt nog har de flesta strängar rykt när man repat.
Det är bara ett år sedan jag haft mer än en bas, så jag har om möjlighet funnits strängat om (bara trasiga strängen förstås) eller spelat på och använt de strängar som fanns kvar, på Warwicken har jag ju ändå 4 strängar över om en går av, så det funkar oftast... :D

I framtiden är tanken att alltid ha en backupbas med...
+

jag har alltid med mig en andra bas upp på scen, utifall att olyckan (?) skulle vara framme, vilket jag dock varit förskonad ifrån hitills.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Och jag är hopplös, enligt polarna i bandet. Gitarristen har bara en gitarr och jag bruka ha fyra basar; måste ju ha en bandlös... och en all maple 4 för funklåtarna... och en 5:a för alla nya coverlåtar... och en riktig rockbas...

Upptäckte igår att jag har sålt alla femmorna så jag fick dra med mig den bandlösa sexan till repet igår (som enda bas). Absolut förstaval för AC/DC :roll:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Ravens skrev:inte för att vara sån men... En snubbe på GMF forumet ville sälja en sån till mig för 3000 när jag jagade p-basar för ett halvår sedan, beggad iofs

är det den gråliknande lacken, heter "sand... gold.." eller nått sånt?
Det var/är samma bas. inte likadan utan samma. :roll:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

SmashMyAmp skrev:intoneringen höjer ju inte stallet utan skjuter bara fram "klossen som strängen vilar på" vet inte vad den kallas.. men på den klossen finns det iuf två skruvar av något slag, kanske är dom. hmm får testa mig fram.. du tror inte intoneringen ändras om jag ändrar höjden? näe?
Insex-skruvar! Fick du inte med insexnyckel när du köpte basen?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Matte skrev:
Ravens skrev:inte för att vara sån men... En snubbe på GMF forumet ville sälja en sån till mig för 3000 när jag jagade p-basar för ett halvår sedan, beggad iofs

är det den gråliknande lacken, heter "sand... gold.." eller nått sånt?
Det var/är samma bas. inte likadan utan samma. :roll:
allvarligt...

wierd
Bild
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

först och främst, näe köpte den på Mabass i karlskoga och han är inte så noggran med sånt :P.
men va fan är det samma bas? som såldes för 3000 förut? vart såldes den då och hur fan hamnade den hos mats?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

SmashMyAmp skrev:först och främst, näe köpte den på Mabass i karlskoga och han är inte så noggran med sånt :P.
men va fan är det samma bas? som såldes för 3000 förut? vart såldes den då och hur fan hamnade den hos mats?
Det var just det den inte gjorde. Han fick den inte såld, inte ens när han prutade ner den till 3000 kr. Har för mig att han började på runt 5000 kr och försökte sälja den i många månader innan den byttes in hos Mabass.
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

fan jävla mats! jag frågade om den var begagnad och då sa han, nja det är ju fan knappt aldrig spelad på! argh ska aldrig mer köpa dyra saker hos han
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

SmashMyAmp skrev:fan jävla mats! jag frågade om den var begagnad och då sa han, nja det är ju fan knappt aldrig spelad på! argh ska aldrig mer köpa dyra saker hos han
Den är knappt spelad. Han som bytte in den köpte den och började försöka sälja den ganska snart efter. Även om den var i hans ägo ett tag så betyder det inte att han spelat 5 timmar om dagen på den.
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

aha du tänker så.. :P jo men det spelar ju ingen roll för mig om den är beg lr inte men känns inge kul att han inte säger sanningen!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

SmashMyAmp skrev:aha du tänker så.. :P jo men det spelar ju ingen roll för mig om den är beg lr inte men känns inge kul att han inte säger sanningen!
Tror du han vet om detta då? Mats är ingen direkt datanerd som änger på en massa forum och håller sig uppdaterad om vad som säljs och till vem och för hur mycket. Till skillnad från oss så har karln ett liv! :wink:

EDIT: Han lär ha vetat att den är inbytt, men storyn bakom basen är nog okänd för hans del.
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Matte skrev:
SmashMyAmp skrev:aha du tänker så.. :P jo men det spelar ju ingen roll för mig om den är beg lr inte men känns inge kul att han inte säger sanningen!
Tror du han vet om detta då? Mats är ingen direkt datanerd som änger på en massa forum och håller sig uppdaterad om vad som säljs och till vem och för hur mycket. Till skillnad från oss så har karln ett liv! :wink:

EDIT: Han lär ha vetat att den är inbytt, men storyn bakom basen är nog okänd för hans del.
Haha, fan va coolt att vi håller koll på varenda jävla mexfender som någon försöker sälja :)
Bild
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Ravens skrev: Haha, fan va coolt att vi håller koll på varenda jävla mexfender som någon försöker sälja :)

Om inte vi, vem? :twisted: :twisted: :twisted: :wink:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

It´s a dirty buisness, but somebody gotta do it!! 8)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

haha.. mexare ja..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar