Ny bas, tack å lov!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Hrhrmm... jag vill bara komma med lite balanserande åsikter här... Lazydog: grattis till inköpet! Jag är säker på att du blir nöjd. Bra pris och en bra bas som du kan använda i mängder av sammanhang.

MEN: jag har minsann testat OLP som suger pung också. Om man som ny basist sitter och läser denna tråd låter det som om OLP är det bästa man kan köpa.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Kim S skrev:Om man som ny basist sitter och läser denna tråd låter det som om OLP är det bästa man kan köpa.
Vad kan vara mer sant?

Ny basist.....antagligen taskigt med deg....= OLP: Best Buy!!
Senast redigerad av Geddan den tis 14 aug 2007, 09:39, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Kim S skrev:Hrhrmm... jag vill bara komma med lite balanserande åsikter här... Lazydog: grattis till inköpet! Jag är säker på att du blir nöjd. Bra pris och en bra bas som du kan använda i mängder av sammanhang.

MEN: jag har minsann testat OLP som suger pung också. Om man som ny basist sitter och läser denna tråd låter det som om OLP är det bästa man kan köpa.
Bra synpunkt! Man kan ju nästan tro att jag är OLP Fanboy om man kollar lite snabbt i denna tråd.

Tråden är dock ingen recension av OLP som märke utan en högst subjektiv "köpt ny bas" tråd.
Jag skriver längre upp i tråden att jag testat ett par OLP:ar på musikaffärer runtom sthlm och det är rätt jävla stor skillnad mellan exemplaren.
en svart olp jag testat på 4sound kändes inte alls bra. sladdriga stämmisar och lösa, vickande pottar.
En annan grå olp jag testat på Hellstone hade en riktigt schysst setup som jag gärna hade köpt om jag inte hittat mitt nuvarande exemplar.
Där hade de för övrigt en original Stingray som kändes tråkig å svårspelad...

Generellt så är det så med budgetbasar, try before buy. Jag skulle inte köpa en ny OLP på postorder.
Jag är dock en positivt lagt person som anser att det mesta kan fixas med en schysst setup och schyssta strängar.

Nu anser jag att jag kan fixa setupen själv någorlunda men det kanske inte en nybörjare kan. Köper man den i butik så tycker jag att man ska få den justerad som man vill ha den. å det ska ingå i priset!

Geddy Lee väckte liv i en sönderpunkad OLP. Har ju såklart inte testat den själv men om han är nöjd med den så är det ju jävligt tur för honom :)

Kort å gott, för 1500 spänn är det en jävligt bra bas.
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Detta låter ju onekligen intressant men spontant så känns det lite överkurs för mig.
Finns det någon chans att se kopplingschema/diagram för detta måntro?
Använder du Olp standardmick eller har du bytt den åxå?
Ja lite överkurs kanse det är fast jag gillar ju att modda grejer :D . Jag har orginalpickupen på fast jag har funderat på att byta ut den men det har inte blivit av kanske mest för att jag knappt andvänder basen live. Live känns det tryggare med 4-strängat så då andvänder jag nästan uteslutande min 51 reissue P-bas och ibland en gammal Aria Jazzbas med EMG pickuper och en Fender Jazzbas från 74:a. Tycker det är ganska kul då man hittar bra basar ibland "budget märkena" även om man kan få söka för att hitta bra ex.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Lazydog skrev:
Kim S skrev:Hrhrmm... jag vill bara komma med lite balanserande åsikter här... Lazydog: grattis till inköpet! Jag är säker på att du blir nöjd. Bra pris och en bra bas som du kan använda i mängder av sammanhang.

MEN: jag har minsann testat OLP som suger pung också. Om man som ny basist sitter och läser denna tråd låter det som om OLP är det bästa man kan köpa.
Bra synpunkt! Man kan ju nästan tro att jag är OLP Fanboy om man kollar lite snabbt i denna tråd.

Tråden är dock ingen recension av OLP som märke utan en högst subjektiv "köpt ny bas" tråd.
Jag skriver längre upp i tråden att jag testat ett par OLP:ar på musikaffärer runtom sthlm och det är rätt jävla stor skillnad mellan exemplaren.
en svart olp jag testat på 4sound kändes inte alls bra. sladdriga stämmisar och lösa, vickande pottar.
En annan grå olp jag testat på Hellstone hade en riktigt schysst setup som jag gärna hade köpt om jag inte hittat mitt nuvarande exemplar.
Där hade de för övrigt en original Stingray som kändes tråkig å svårspelad...

Generellt så är det så med budgetbasar, try before buy. Jag skulle inte köpa en ny OLP på postorder.
Jag är dock en positivt lagt person som anser att det mesta kan fixas med en schysst setup och schyssta strängar.

Nu anser jag att jag kan fixa setupen själv någorlunda men det kanske inte en nybörjare kan. Köper man den i butik så tycker jag att man ska få den justerad som man vill ha den. å det ska ingå i priset!

Geddy Lee väckte liv i en sönderpunkad OLP. Har ju såklart inte testat den själv men om han är nöjd med den så är det ju jävligt tur för honom :)

Kort å gott, för 1500 spänn är det en jävligt bra bas.
Jo precis... det gäller ju att hitta ett bra ex. och sen veta hur man fixar så att det passar sina egna preferenser. Det gäller iofs inom dyrare prisklasser också :roll:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Skriv svar