kontra-GAS

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ja se där. Alltid lär man sig något nytt. =)
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

knedy skrev:om man inte hittar nåt beggat här i sverige kanske.
Har en K&K Bass max som ja vill bli av med.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Matti skrev:
knedy skrev:om man inte hittar nåt beggat här i sverige kanske.
Har en K&K Bass max som ja vill bli av med.

ja se där 8)

Vad ska du ha för den?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

nja en 700 kr.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

http://www.blocket.se/vi/12868110.htm?ca=2_s

Missade den precis tydligen :( ringde först och så var det upptaget och nu när jag kom fram var den såld.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Eastman 80 BT, någon som har provat?
Testade idag och tyckte den var helt OK (jag har få referenser).

http://www.eastmanstrings.com/eastmanst ... astman.htm

/Cee
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

knedy skrev:http://www.blocket.se/vi/12868110.htm?ca=2_s

Missade den precis tydligen :( ringde först och så var det upptaget och nu när jag kom fram var den såld.
Taskigt.
Var det någon härifrån måntro...hmmmm
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Wall skrev:
knedy skrev:http://www.blocket.se/vi/12868110.htm?ca=2_s

Missade den precis tydligen :( ringde först och så var det upptaget och nu när jag kom fram var den såld.
Taskigt.
Var det någon härifrån måntro...hmmmm
Kanske det, bara så surt då mor min skulle förbi Sollefteå där basen var imorrn så hon hade kunnat hämta den gratis också. :(

äsch, man ska inte gråta över spilld mjölk.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Pete Turland - Rockabilly Slap Bass

http://www.youtube.com/watch?v=u0iicnBBy8k
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Stanley Clarke...
Det låter inte alltid bra, men kul ändå: http://www.youtube.com/watch?v=Py3jT0ua ... ed&search=

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

Matti skrev:Pete Turland - Rockabilly Slap Bass

http://www.youtube.com/watch?v=u0iicnBBy8k
Han har stygg koll på slapbastekniker.. :)
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Finns en kontra nu i grannkommun, säljaren visste inte så mycket om basen.
Tydligen svensk-tillverkad laminerad med stålsträngar. Det var allt han visste, han ville ha 7000kr för den.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

daionsavage skrev:
knedy skrev:Finns en kontra nu i grannkommun, säljaren visste inte så mycket om basen.
Tydligen svensk-tillverkad laminerad med stålsträngar. Det var allt han visste, han ville ha 7000kr för den.
är det i åsele så är det antagligen en eagle stella (fråga om den är svart och har cutaway), och då är 7000 ett överpris! Det var en annons i VK idag om en sån, och hur många kontrabasar brukar vara till salu samtidigt i Åsele?
Aha, då så. Då stryker jag den direkt. :x Lika bra det, 7000kr är på gränsen till för mycket pengar just nu om jag ska ha råd att köpa dom tillbehör jag behöver.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Han sa till mig att han hade bytt till sig den och kunde inget om musikinstrument så kan vara det.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

daionsavage skrev:Fan Knedy... jag snackar skit!! det är inte en stella, eller så har de byggt om den. Jag kollade bilden på huvudet i annonsen, det är en dubbel stämningsmekanism på den, medans stellabasen har singelmekanismer. Det kan vara en gammal bjärton, och då tror jag att den är värd 7 papp!
Säker på att du inte kollade på "Shaking Billy"-modellen?
Bild

Stella:
Bild

Har dubbel där.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

knedy skrev:
Den bör hålla lite längre på det viset kan jag tycka, även om jag hört talas om Jam-kontror som spruckit av sig själva...

Enda sättet att få en spricka i en Jam-kontra torde vara att tappa nåt väldigt tungt på den - tjockare laminat har jag aldrig sett. Underverk för tonen. Not. Fast limningarna lär ju lossna och det får väl räknas som en spricka det med :)

Mitt stora problem med Jam-basarna (förutom den allmänt undermåliga kvaliten i....allt) är att greppbrädan/halsen är så sjukt bred och att de är galet tunga. Min tyska skönhet är ju ett under av smäckerhet och grace i jämförelse (och då brukar jag tycka den är bulikgare än andras basar...).


Hittar man en gammal Bjärton eller annan svensk laminatbas till hyfsat pris är det en jättebra affär - dels är ju svenskar av hävd bra med trä, dessutom har den levt sitt liv i svenskt klimat...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

knedy skrev: Köper förmodligen en pickup till, piezo antar jag. Synd bara att man inte har budget att köpa nåt dyrare, antingen SHADOW SH-SB2 eller K&K BIG TWIN från thomann, om man inte hittar nåt beggat här i sverige kanske.

Hur stor skillnad gör det mellan en pickup som bara har en "disc bass transducer" jämfört med två, dom med en är ju lite billigare men pengarna man sparar där kan man lägga på andra tillbehör ju. :)
Satsa på en K&K bass max som är en bra single transducer pickup. Sen kan du kombinera den med en "klick piezo" under greppbrädan för rockabilly/slap...anatgligen bättre för det soundet än en Big Twin. Shadow har jag bara dåliga erfarenheter av...
fieldflower skrev:
Den bör hålla lite längre på det viset kan jag tycka, även om jag hört talas om Jam-kontror som spruckit av sig själva...

Enda sättet att få en spricka i en Jam-kontra torde vara att tappa nåt väldigt tungt på den - tjockare laminat har jag aldrig sett. Underverk för tonen. Not. Fast limningarna lär ju lossna och det får väl räknas som en spricka det med :)

Mitt stora problem med Jam-basarna (förutom den allmänt undermåliga kvaliten i....allt) är att greppbrädan/halsen är så sjukt bred och att de är galet tunga. Min tyska skönhet är ju ett under av smäckerhet och grace i jämförelse (och då brukar jag tycka den är bulikgare än andras basar...).


Hittar man en gammal Bjärton eller annan svensk laminatbas till hyfsat pris är det en jättebra affär - dels är ju svenskar av hävd bra med trä, dessutom har den levt sitt liv i svenskt klimat...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar