HJÄLP!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Mer massa i stallet gör aningen bättre sustain och mer ton till lätta basar..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ni ljög alltså när ni sa att det bara var praktiska skillnader?! Wtf dude!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

the_great_alfonzo skrev:Ni ljög alltså när ni sa att det bara var praktiska skillnader?! Wtf dude!
Det finns dock helt klart delade åsikter..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

the_great_alfonzo skrev:Ni ljög alltså när ni sa att det bara var praktiska skillnader?! Wtf dude!
En sak min unge herre ska lära sig (och 85 % av alla andra också för den delen) är att man måste ha några olika saker klart för sig när man diskuterar för och nackdelar här för att man inte ska bli tokförvirrad.

- Ordet bra säger nästan ingenting mer än något lite om den som använder det. Ju mer man lärt känna en person desto lättare att kunna avgöra om hans/hennes "bra" skulle kunna påminna om mitt "bra".
- Teoretiskt "bra" handlar oftast om möjliga teoretiska effekter av till exempel olika materialval. Om de teoretiska slusatserna är korrekt dragna, om de har med verkligheten att göra och om de sedan är praktiskt märk/mätbara kan man inte alltid avgöra.
- Praktiskt "bra" handlar oftast om individuella preferenser.

Mitt gratisråd: läs och lyssna på alla, jämför med dina egna erfarenheter och ideal. Bilda dig en egen uppfattning och skit sedan i vad alla andra tycker.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

:) Jaja, men vad jag menade var att jag hade uppfattat det i den andra tråden som att enda skillnaderna mellan olika stall(förutom utseende då) är saker som justeringar och liknande, eftersom att det var dom enda skillnaderna som nämndes i den tråden. Därför jag blev lite paff nu när man börjar snacka om skillnad i sustain o grejor också :)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

the_great_alfonzo skrev::) Jaja, men vad jag menade var att jag hade uppfattat det i den andra tråden som att enda skillnaderna mellan olika stall(förutom utseende då) är saker som justeringar och liknande, eftersom att det var dom enda skillnaderna som nämndes i den tråden. Därför jag blev lite paff nu när man börjar snacka om skillnad i sustain o grejor också :)
Vet inte riktigt vilken tråd du refererar till. Men grejen är lite (ganska mycket) förenklat är att med ett massivare stall för du en bättre, eller rättare sagt längre sustain. (Det är inte alltid att man tycker längre = bättre).
Det man förlorar är många gånger karaktären i själva basens sound. Till exempel så låter en P-bas mer P-bas med det enkla Fenderstallet. Med ett badassstall så kan den få en något bättre sustain. Det tycker vissa betyder bättre. Men samtidigt så låter den på ett sätt lite mindre P-bas.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ahaja då fattar jag väl :) tråden jag syftar på var förresten en där jag frågade vad det var för skllnader i olika stall. :)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

the_great_alfonzo skrev:Ahaja då fattar jag väl :) tråden jag syftar på var förresten en där jag frågade vad det var för skllnader i olika stall. :)
Så lämpligt.... :oops:
Skriv svar