Första posten! :D Vilken är den bästa basen DU spelat?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Förutom min Stingray -77:a en Precision -58 som jag testade på en musikmässa i Scandinavium i slutet på 70-talet...helt fantastisk.
odolf
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 14 dec 2007, 13:30
Ort: kiruna

Inlägg av odolf »

daionsavage skrev:Absolut skönast att spela på var nog en washburn RB2000, men den var såpass otydlig i ljudkaraktären (trots hartketopp och D'addario pro steele-strängar att jag inte klarade av att behålla den
håller med dig!!!! fast den är rätt ful
sålde min nyss sjukt vilket kasst pris man fick för den också.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Toothpastemicaels Hagström Super Swede kan vara den bästa basen jag har spelat på. Den låter bra, har skön hals, välbalanserad. Väldigt bekväm på alla sätt och vis. Den svarar inte lika snabbt som min Lado, men den har å andra sidan lite fetare ljud. Jag fick köpa den, eller hur toothpastemicael?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag äger själv den bästa bas jag spelat på.

Om det beror på att vi har anpassat oss till varandra, eller om det redan från början var "a match made in heaven", det vet jag inte. Men när jag tar upp den vita blir jag en lite bättre basist.

Skön känsla.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Jag äger själv den bästa bas jag spelat på.

Om det beror på att vi har anpassat oss till varandra, eller om det redan från början var "a match made in heaven", det vet jag inte. Men när jag tar upp den vita blir jag en lite bättre basist.

Skön känsla.
Den känslan infaller oftast på de flesta P-basar av den typ du har tycker jag!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

basmartin skrev:Toothpastemicaels Hagström Super Swede kan vara den bästa basen jag har spelat på. Den låter bra, har skön hals, välbalanserad. Väldigt bekväm på alla sätt och vis. Den svarar inte lika snabbt som min Lado, men den har å andra sidan lite fetare ljud. Jag fick köpa den, eller hur toothpastemicael?
Du såg rätt nöjd ut när du satt där vid bakdörren och spelade. :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

The Marshall skrev:
basmartin skrev:Toothpastemicaels Hagström Super Swede kan vara den bästa basen jag har spelat på. Den låter bra, har skön hals, välbalanserad. Väldigt bekväm på alla sätt och vis. Den svarar inte lika snabbt som min Lado, men den har å andra sidan lite fetare ljud. Jag fick köpa den, eller hur toothpastemicael?
Du såg rätt nöjd ut när du satt där vid bakdörren och spelade. :D
Ja, det var som att hitta hem. Jag har inte spelat på en Super Swede sedan min blev stulen -98, men när jag fick prova tandkrämsmickes SS så kände jag mig hemma direkt. Klart, att spela på en och samma bas i 7 år sätter ju sina avtryck. Alla basar jag har provat efter det har ju jämförts det jag gillade med min gamla HSS-en. Och jag har inte hittat en bas som passar mig så bra som just den... Jävla skit att de ska vara så ovanliga och dyra. Hade jag känt samma sak för Fender så hade det varit lättare... Men HSS slår alla Fender jag har provat... Sorry Dereborn!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

To each his own.
dereborn

Inlägg av dereborn »

basmartin skrev:...Klart, att spela på en och samma bas i 7 år sätter ju sina avtryck. ...
Har haft den vita sen -97
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

dereborn skrev:Jag äger själv den bästa bas jag spelat på.

Om det beror på att vi har anpassat oss till varandra, eller om det redan från början var "a match made in heaven", det vet jag inte. Men när jag tar upp den vita blir jag en lite bättre basist.

Skön känsla.
din p-bas är den skönaste jag spelat på. vill göra en hel del okristeliga saker med den i örebro 8)
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Inser att jag behöver göra ett tillägg till min tidigare post i den här tråden. Visst, den där Leducen jag testade för länge, länge sedan, var riktigt grym, men det är å andra sidan min Rob Allen Mouse 30 också. Kanske är det den som är den bästa bas jag spelat på? Löjligt bra är den åtminstone - och tur är väl det, eftersom jag chansade och beställde den utan att ha provspelat en likadan, eller ens ha sett en IRL, i förväg.
dereborn

Inlägg av dereborn »

hosse skrev:
dereborn skrev:Jag äger själv den bästa bas jag spelat på.

Om det beror på att vi har anpassat oss till varandra, eller om det redan från början var "a match made in heaven", det vet jag inte. Men när jag tar upp den vita blir jag en lite bättre basist.

Skön känsla.
din p-bas är den skönaste jag spelat på. vill göra en hel del okristeliga saker med den i örebro 8)
Det var roligt att se/höra att fler än jag själv gillade den. Lite överraskande faktiskt, med tanke på att jag har rätt hög stränghöjd och tjocka, hårda flats på.

Men som sagt roligt att man inte är ensam om sitt tyck!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

dereborn skrev:
hosse skrev:
dereborn skrev:Jag äger själv den bästa bas jag spelat på.

Om det beror på att vi har anpassat oss till varandra, eller om det redan från början var "a match made in heaven", det vet jag inte. Men när jag tar upp den vita blir jag en lite bättre basist.

Skön känsla.
din p-bas är den skönaste jag spelat på. vill göra en hel del okristeliga saker med den i örebro 8)
Det var roligt att se/höra att fler än jag själv gillade den. Lite överraskande faktiskt, med tanke på att jag har rätt hög stränghöjd och tjocka, hårda flats på.

Men som sagt roligt att man inte är ensam om sitt tyck!
Den var ju jättebra! Men jag är ju ingen P-bas kille, jag är mer inne på vintage-mögelbasar!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

basmartin skrev:
dereborn skrev:
hosse skrev:
dereborn skrev:Jag äger själv den bästa bas jag spelat på.

Om det beror på att vi har anpassat oss till varandra, eller om det redan från början var "a match made in heaven", det vet jag inte. Men när jag tar upp den vita blir jag en lite bättre basist.

Skön känsla.
din p-bas är den skönaste jag spelat på. vill göra en hel del okristeliga saker med den i örebro 8)
Det var roligt att se/höra att fler än jag själv gillade den. Lite överraskande faktiskt, med tanke på att jag har rätt hög stränghöjd och tjocka, hårda flats på.

Men som sagt roligt att man inte är ensam om sitt tyck!
Den var ju jättebra! Men jag är ju ingen P-bas kille, jag är mer inne på vintage-mögelbasar!
- och jag är ingen möbelbasist, men din Lado var nog den bästa i den vägen som jag testat! (min erfarenhet inskränker sej iofs till ett antal Larrivéer och någon enstaka musikaffärstest av diverse möbler.)

Fast det var ju det där med att halsen var vriden förstås... ;-)
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 20:17

Inlägg av Fogerty »

Den bästa basen jag har spelat är en fender jazz bass från 69.
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Efter Glanshammar så är det ju näst intill omöjligt att komma fram till något vettigt svar.... :?

Den snyggaste (iaf bland som snyggaste) måste ju vara Dereborns P-bas. Vilken patina! Vit är den också 8)
Annars så tycker jag att T-birds är fruktansvärt snygga, men jag kommer inte överens med dom spelmässigt, är nog för van vid Fender för att förstå mig på dom...

Skönaste rent spelmässig tycker jag nog att min Fender Classic 60´s Jazzbas är. Men det beror nog främst på att jag lyckats justera den precis så som jag vill ha den.

Bäst ljud är nog helt omöjligt att bestämma sig för. Allt beror ju på sammanhanget... :roll:

En annan favorit är min Leslie Jennings P-bas (traderabasen), nu omdöpt till FuskFendern. Har nog aldrig ägt något så prisvärd instrument förut. Använder den mer än Fendern faktiskt. Riktigt snygg, låter bra (extremt output) och billig. Tusen spänn kostade härligheten. Den kommer jag nog aldrig att göra mig av med.
/Linus
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Inlägg av Micael »

Det var roligt att många uppskattade min Hagström i Glanshammar. När jag köpte den 1984 i Stockholm så provspelade jag en del p och j-basar men ingen kändes bra. Till slut stod det mellan en Wal-bas och HSS:en. Det som avgjorde var väl att HSS:en hade snygg lack och var lite billigare.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Om vi bara snackar HALSAR så är Edin Lightwaven som EA byggt det bästa jag har känt på. Allt var säkert bra, kroppen passade mig också bra, men jag var nog för glad i halsen för att tänka ordentligt på det.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

toothpastemicael skrev:Det var roligt att många uppskattade min Hagström i Glanshammar. När jag köpte den 1984 i Stockholm så provspelade jag en del p och j-basar men ingen kändes bra. Till slut stod det mellan en Wal-bas och HSS:en. Det som avgjorde var väl att HSS:en hade snygg lack och var lite billigare.
Du hade nog klarat dig långt med en Wal också... Men HSS är lite coolare, eller hur? :wink:
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+
Inlägg: 1914
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:44

Inlägg av ffs pfyrix »

Hmmm har delar från olika basar som favorit just nu... :D
Fenixens kropp, BBQV Pray´s maffiga hals (och ljud) och hagströmens tjocka lager klarlack.
Fast bäst är ju Pray......what a suprise :giggle:
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Inlägg av Micael »

basmartin skrev:
toothpastemicael skrev:Det var roligt att många uppskattade min Hagström i Glanshammar. När jag köpte den 1984 i Stockholm så provspelade jag en del p och j-basar men ingen kändes bra. Till slut stod det mellan en Wal-bas och HSS:en. Det som avgjorde var väl att HSS:en hade snygg lack och var lite billigare.
Du hade nog klarat dig långt med en Wal också... Men HSS är lite coolare, eller hur? :wink:
Japp!
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

För tillfället är det nog Hellboys Ken Smith som jag precis var och testade. Jag råder alla som bor i Stockholm att testa den. Oavsett om ni är Fender-fantaster eller inte kommer ni att älska den!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Min Rickenbacker 4001 -1979 autumnglo.
Trots allt!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Lätt fråga! Mike Lull M5V såklart! :D
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar