Lekstuga

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

blackparkas skrev:
the_great_alfonzo skrev:Jäkla trevlig anda det är här ändå :cry: :o Förutom jäkla Parkas som ska komma och paja allt nu... bara släpp det, OK? Makten har nyss erkänt för multielfte gången att han kan vara jobbig och blablbablabla... Ba' släppe lixom... Inge mer tjat nu!
Bonzo, stfu.
Wooooooh :shock: ! Käääääääfftääään!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Gräl?
Kallar du det här gräl?

Jösses Amalia...
Du har inte sett mycket du här på pratabajs ser jag...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Sätt inga idéer i skallen på parkas nu calvin... ;)

Jag börjar faktiskt mer och mer hoppas på mer tolerans här avseende folks uttryckta meningar och med det menar jag inte att det är fritt fram att säga precis vad som helst.. jag menar snarare att man inte ska kritisera varandras förklaringar till varför dom tycker en viss sak samtidigt som man ska få låta folk uttrycka sin åsikt. För att ta ett löjligt exempel på vad jag menar: att säga att man hatar en viss typ av basar, eller att säga att man tycker att man får mycket mer instrument för pengarna i ett billigare instrument är åsikter som är subjektiva och inte delas av alla men samtidigt är de i viss mån provocerande när någon tycker annorlunda med motsvarande övertygelse. När sedan diskussionen drar igång så måste man förstå att det inte finns fakta eftersom det är åsikter. Det är här det brukar skita sig i trådarna.

Jag har tänkt mycket på det här den senaste tiden och kommit fram till att det ÄR något som vi bör ta ansvar för att respektera. Fakta är en sak, men när det baseras på åsikter är det inte längre fakta.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

macahan skrev:Sätt inga idéer i skallen på parkas nu calvin... ;)

Jag börjar faktiskt mer och mer hoppas på mer tolerans här avseende folks uttryckta meningar och med det menar jag inte att det är fritt fram att säga precis vad som helst.. jag menar snarare att man inte ska kritisera varandras förklaringar till varför dom tycker en viss sak samtidigt som man ska få låta folk uttrycka sin åsikt. För att ta ett löjligt exempel på vad jag menar: att säga att man hatar en viss typ av basar, eller att säga att man tycker att man får mycket mer instrument för pengarna i ett billigare instrument är åsikter som är subjektiva och inte delas av alla men samtidigt är de i viss mån provocerande när någon tycker annorlunda med motsvarande övertygelse. När sedan diskussionen drar igång så måste man förstå att det inte finns fakta eftersom det är åsikter. Det är här det brukar skita sig i trådarna.

Jag har tänkt mycket på det här den senaste tiden och kommit fram till att det ÄR något som vi bör ta ansvar för att respektera. Fakta är en sak, men när det baseras på åsikter är det inte längre fakta.
Jag gillar dig :heart:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

what? vi gillar ju inte ens samma basar :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nu är du sådär tramsigt fjollig Macahan, glöm att jag köper en T-bird av nå´n som smörar på sådär!! ;)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

smörar.. hahahaaaaaaaaa mes! ;)
nä, det är bara problemet att det är JUST dom här sakerna som gör att jag själv hamnar i ordväxlingar som är så totalt onödiga bara för att det saknas precis just det jag beskrev ovan.. jag tänkte mest på mig själv i det här fallet faktiskt.. :oops: egoegoegoego..
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Tre miljoner poäng till macahan. :clappy:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Onödiga och onödiga.

Jag tycker det är onödigt att man blir utskälld av en tredje person för att man råkar tycka Makten är jobbig ibland..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

macahan skrev:Sätt inga idéer i skallen på parkas nu calvin... ;)

Jag börjar faktiskt mer och mer hoppas på mer tolerans här avseende folks uttryckta meningar och med det menar jag inte att det är fritt fram att säga precis vad som helst.. jag menar snarare att man inte ska kritisera varandras förklaringar till varför dom tycker en viss sak samtidigt som man ska få låta folk uttrycka sin åsikt. För att ta ett löjligt exempel på vad jag menar: att säga att man hatar en viss typ av basar, eller att säga att man tycker att man får mycket mer instrument för pengarna i ett billigare instrument är åsikter som är subjektiva och inte delas av alla men samtidigt är de i viss mån provocerande när någon tycker annorlunda med motsvarande övertygelse. När sedan diskussionen drar igång så måste man förstå att det inte finns fakta eftersom det är åsikter. Det är här det brukar skita sig i trådarna.

Jag har tänkt mycket på det här den senaste tiden och kommit fram till att det ÄR något som vi bör ta ansvar för att respektera. Fakta är en sak, men när det baseras på åsikter är det inte längre fakta.
Sanna ord anser jag!
Respekt är viktigt, och det gäller ALLA!
Samma sak gäller, fortfarande i min värld att inte citera andra som fan läser bibeln, förlöjliga andra med div. mer eller mindre luriga formuleringar eller gå person angrepp.
En del gör det med glimten i ögat, en del mellan raderna och en del rakt på sak.
Det går inte att enkelrikta ett forum (och fan ta den som försöker), vi är alla olika, men att gömma sig bakom "smarta" formuleringar eller referera till fan vet vad går fetbort. Fortfarande i min värld.
Slutgiltligt hävdar jag med en dåres enfald att det krävs mer styrka att avsluta en diskussion som inte leder någonstans än att driva diskussioner till världskrig!¨
Mina 5 öre!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

parkas: det håller jag med dig om faktiskt.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Jag tycker det är onödigt att man blir utskälld av en tredje person för att man råkar tycka Makten är jobbig ibland..
Det håller jag också med om. Om du tycker något om mig så är det rätt onödigt att någon blandar sig i det. Men samtidigt borde du applicera samma resonemang på ditt eget agerande. Det är onödigt att "skälla ut" mig för att jag tycker något om saker som du inte ens varit med och diskuterat. Är inte det en rimlig liknelse?

Jag är inte religiös, men Jesus ord; "var mot andra som du vill bli bemött själv" känns rätt och bra. Angrip mig gärna som person om jag angriper någon annan som person. Angrip mitt resonemang om jag angriper någon annans resonemang.

Är inte det fair play?

*öppnar en till öl* Det här kan utmynna i vad som helst. :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

För att återgå till det ursprungliga ämnet, kanske omöjligt, men jag tyckte det var ganska intressant. Hur är det med Danelectro-basar egentligen, som jag har förstått det är dom gjorda i någon form av plywood - och jag har spelat på en Danelectro som hade en väldigt bra ton och bra resonans rent akustiskt. Jag har å andra sidan haft en stratakopia i plywood för hundra år sen och den var helt död i tonen.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Jag tycker det är onödigt att man blir utskälld av en tredje person för att man råkar tycka Makten är jobbig ibland..
Det håller jag också med om. Om du tycker något om mig så är det rätt onödigt att någon blandar sig i det. Men samtidigt borde du applicera samma resonemang på ditt eget agerande. Det är onödigt att "skälla ut" mig för att jag tycker något om saker som du inte ens varit med och diskuterat. Är inte det en rimlig liknelse?

Jag är inte religiös, men Jesus ord; "var mot andra som du vill bli bemött själv" känns rätt och bra. Angrip mig gärna som person om jag angriper någon annan som person. Angrip mitt resonemang om jag angriper någon annans resonemang.

Är inte det fair play?

*öppnar en till öl* Det här kan utmynna i vad som helst. :lol:
Det är ingen ide att älta vidare.
Jag kommer så länge du kör med dina teoretiska utlägg tycka att det är jobbigt och kommer säkerligen kommentera det i fortsättningen också.

Men jag kan hålla med om det du och Årnes syftar på, att mitt "Boring" kanske inte hörde hemma här, MEN....
Tycker fortfarande det är pisstråkigt att man inte ska kunna få ha uppfattningar om saker och ting utan att ha en fil kand i just ämnet för att få anse sig ha belägg för ev. uttalanden.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

dexter skrev:För att återgå till det ursprungliga ämnet, kanske omöjligt, men jag tyckte det var ganska intressant. Hur är det med Danelectro-basar egentligen, som jag har förstått det är dom gjorda i någon form av plywood - och jag har spelat på en Danelectro som hade en väldigt bra ton och bra resonans rent akustiskt. Jag har å andra sidan haft en stratakopia i plywood för hundra år sen och den var helt död i tonen.
Danelectro är väl typ masonit va?
Rätta mig gärna om jag har fel här... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Det är ingen ide att älta vidare.
Jag kommer så länge du kör med dina teoretiska utlägg tycka att det är jobbigt och kommer säkerligen kommentera det i fortsättningen också.
Det har jag inget emot. Men det vore trevligt om du kommenterade de teoretiska utläggen istället för MIG. :wink:
Men jag kan hålla med om det du och Årnes syftar på, att mitt "Boring" kanske inte hörde hemma här, MEN....
Tycker fortfarande det är pisstråkigt att man inte ska kunna få ha uppfattningar om saker och ting utan att ha en fil kand i just ämnet för att få anse sig ha belägg för ev. uttalanden.
Då missuppfattar du mig grovt, tyvärr. Jag vill gärna uppmana till att visa åsikter, även om de går rakt emot mina.
Man behöver inte veta något för att uttrycka en åsikt, men man bör i alla fall kunna argumentera för den. Det är liksom minimum för att en diskussion ska kunna äga rum. Och i den här tråden så har jag blivit grillad av bland annat dig, utan egentlig referens till nån särskild ståndpunkt, utan bara för att jag "stör". Det duger inte tycker jag, och jag hoppas att andra håller med.
Var med och tjabba om ämnet istället! 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Det är ingen ide att älta vidare.
Jag kommer så länge du kör med dina teoretiska utlägg tycka att det är jobbigt och kommer säkerligen kommentera det i fortsättningen också.
Det har jag inget emot. Men det vore trevligt om du kommenterade de teoretiska utläggen istället för MIG. :wink:
Men jag kan hålla med om det du och Årnes syftar på, att mitt "Boring" kanske inte hörde hemma här, MEN....
Tycker fortfarande det är pisstråkigt att man inte ska kunna få ha uppfattningar om saker och ting utan att ha en fil kand i just ämnet för att få anse sig ha belägg för ev. uttalanden.
Då missuppfattar du mig grovt, tyvärr. Jag vill gärna uppmana till att visa åsikter, även om de går rakt emot mina.
Man behöver inte veta något för att uttrycka en åsikt, men man bör i alla fall kunna argumentera för den. Det är liksom minimum för att en diskussion ska kunna äga rum. Och i den här tråden så har jag blivit grillad av bland annat dig, utan egentlig referens till nån särskild ståndpunkt, utan bara för att jag "stör". Det duger inte tycker jag, och jag hoppas att andra håller med.
here we go again :roll:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Det är ingen ide att älta vidare.
Jag kommer så länge du kör med dina teoretiska utlägg tycka att det är jobbigt och kommer säkerligen kommentera det i fortsättningen också.
Det har jag inget emot. Men det vore trevligt om du kommenterade de teoretiska utläggen istället för MIG. :wink:
Men jag kan hålla med om det du och Årnes syftar på, att mitt "Boring" kanske inte hörde hemma här, MEN....
Tycker fortfarande det är pisstråkigt att man inte ska kunna få ha uppfattningar om saker och ting utan att ha en fil kand i just ämnet för att få anse sig ha belägg för ev. uttalanden.
Då missuppfattar du mig grovt, tyvärr. Jag vill gärna uppmana till att visa åsikter, även om de går rakt emot mina.
Man behöver inte veta något för att uttrycka en åsikt, men man bör i alla fall kunna argumentera för den. Det är liksom minimum för att en diskussion ska kunna äga rum. Och i den här tråden så har jag blivit grillad av bland annat dig, utan egentlig referens till nån särskild ståndpunkt, utan bara för att jag "stör". Det duger inte tycker jag, och jag hoppas att andra håller med.
Var med och tjabba om ämnet istället! 8)
Grejen är ju att det inte är en diskussion man är ute efter (inte jag iaf) så fort man lägger ett inlägg.
Speciellt inte om man bara lägger en lite kommentar.
Visst, man kanske skulle behöva ha belägg för saker och ting om man säger något negativt om något. Här står jag fortfarande fast vid att till 95% så stämmer det gemene man tycker, det som uppfattas av den stora massan är dåligt - det är oftast dåligt. (Ford är undantaget!!! :D)

I musikvärlden finns det dåligt och dåligt.
Trots att det mesta KAN vara bra för någon, så finns det ändå saker som är genuint dåliga. Vilket man måste kunna säga utan att visa en blueprint på vad den svaga länken är.

Tror t.ex. Harmonys intrument är ett exempel.



Men men, om du lovar att hålla igen på det jag anser är besserwisserier ännu mer, lovar jag att försöka var mer saklig i mina sågningar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25868
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Och ännu en gång skulle kärleken härska över forumet... :D
:fullband:

(Edit: Min smiley är en glad-smiley, inte en ironi-smiley!)

/Ff
Senast redigerad av fieldflower den lör 20 okt 2007, 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Manlig kärlek. Fint. :heart:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

fieldflower skrev:Och ännu en gång skulle kärleken härska över forumet... :D
:fullband:

(Edit: Min smiley är en glad-smiley, inte en ironi-smiley!)

/Ff
Sweepickar basisten eller vad tusan är det som föregår??? :shock:
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Svarte_Jack skrev:
fieldflower skrev:Och ännu en gång skulle kärleken härska över forumet... :D
:fullband:

(Edit: Min smiley är en glad-smiley, inte en ironi-smiley!)

/Ff
Sweepickar basisten eller vad tusan är det som föregår??? :shock:
Det är gitarristen, basisten är han med den röda som står o groovar. :)

EDIT: Fan, kom ju på nu vad sweep-picking är, trodde du menade tremolo-picking (eller vad det heter). :oops:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Noelredding skrev:basisten är han med den röda som står o groovar. :)
Redig shortscale i så fall...
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Den smileyn heter ju "Basist" så det måste vara basisten.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Svarte_Jack skrev:Den smileyn heter ju "Basist" så det måste vara basisten.
Gör den? "playing" står det när jag kör den
Skriv svar