Makten skrev:Ja, alla vet nog ungefär hur det är med det ena och det andra. Hoppas bara att någon fått ut något. Jag har det i alla fall.
![TummenUpp :tummenupp:](./images/smilies/023.gif)
fråga johannes. han tycker ju alla som inte kan tolka hans ironiska inlägg för autister. ironi eller inte, det är väl nervärderande om nåt...Makten skrev:Men tänk gärna på vad du skriver. Du har ingen som helst aning om hur mitt liv ser ut. Tänk om jag skulle vara en rullstolsbunden med CP-skada som därför inte har några relationer? Hur skulle det kännas då tror du?
här är jag =)Johannes skrev:Ååååååh, jag vill vara med och käfta!
Vilka aspekter? Det jag menade var just att en modern bas kommer att vara betydligt mindre sliten om 35-40 år än vad en 64:a är idag, eftersom plastlacken är enormt mycket slitstarkare. Antagligen använder man oftare krom än nickel också, vilket knappt åldras heller.blackparkas skrev:Jo, det jag tänkte var ju att jämföra hur en t.ex. 64:a ser ut idag och hur en sproilans ser ut om 35-40 år.
Hur lacken ser ut är väl inte så väsentligt tycker jag men övriga aspekter.
Var det länge sen så förstår jag dig. Eller om det var en "Affinity". Men de nya ur standardserien är riktigt skapliga.Ja, jag har testat Squier... någon gång för mycket...
Nja, jag tror faktiskt inte att den skulle bli riktigt så dyr (om inte Sting ägt den vill säga). Det där är en sen SCPB-modell, 56-a om jag inte missminner mig. De är inte HELT ovanliga och betingar faktiskt oftast ett något lägre pris än 57-60 års P-basar. Den är rejält sliten, dessutom tror jag inte att den är helt original, vilket lär bidra till ett mer "lagom" prisläge. Men 50-60 lax skulle det nog bli.Geddy_Lee skrev:Snyggt eller inte snyggt har väl knappt varit en issue.
Vad som är en issue är väl att om tex den här basen vore till salu:
så skulle den kosta, om vi bortser vem som ägt den, säkerligen mellan 75 och 100 lakan.
Är det värt det?
Som jag skrev i en annan tråd om att jag testade ett antal "Fendrar" i en butik med idel väljusterade basar; Det jag skulle tjackat där var en P-bas och en Jazz Made in Mexico, i konurrens med USA Fendrar i prisklassar runt 20-30´000.Makten skrev:Vilka aspekter? Det jag menade var just att en modern bas kommer att vara betydligt mindre sliten om 35-40 år än vad en 64:a är idag, eftersom plastlacken är enormt mycket slitstarkare. Antagligen använder man oftare krom än nickel också, vilket knappt åldras heller.blackparkas skrev:Jo, det jag tänkte var ju att jämföra hur en t.ex. 64:a ser ut idag och hur en sproilans ser ut om 35-40 år.
Hur lacken ser ut är väl inte så väsentligt tycker jag men övriga aspekter.
Personligen tycker jag att cellulosalack åldras och slits på ett trevligare sätt, men ibland blir det lite väl... Som Stings bas där t ex. Den är närmare vrak än bas i mina ögon.
Var det länge sen så förstår jag dig. Eller om det var en "Affinity". Men de nya ur standardserien är riktigt skapliga.Ja, jag har testat Squier... någon gång för mycket...
Nu tycker jag du börjar låta som Makten Gäddan.Geddy_Lee skrev:Som jag skrev i en annan tråd om att jag testade ett antal "Fendrar" i en butik med idel väljusterade basar; Det jag skulle tjackat där var en P-bas och en Jazz Made in Mexico, i konurrens med USA Fendrar i prisklassar runt 20-30´000.Makten skrev:Vilka aspekter? Det jag menade var just att en modern bas kommer att vara betydligt mindre sliten om 35-40 år än vad en 64:a är idag, eftersom plastlacken är enormt mycket slitstarkare. Antagligen använder man oftare krom än nickel också, vilket knappt åldras heller.blackparkas skrev:Jo, det jag tänkte var ju att jämföra hur en t.ex. 64:a ser ut idag och hur en sproilans ser ut om 35-40 år.
Hur lacken ser ut är väl inte så väsentligt tycker jag men övriga aspekter.
Personligen tycker jag att cellulosalack åldras och slits på ett trevligare sätt, men ibland blir det lite väl... Som Stings bas där t ex. Den är närmare vrak än bas i mina ögon.
Var det länge sen så förstår jag dig. Eller om det var en "Affinity". Men de nya ur standardserien är riktigt skapliga.Ja, jag har testat Squier... någon gång för mycket...
Så för mig är bollen defenitivt hemma, men för flertalet här inne är det viktigaste vad som står på huvudet.
Kanske en kontroversielll åsikt, men erkänn att det är så!
Edit: Jag trodde Stings P-bas var en orginal 51:a.
Jag har bara hört det ryktesvägen så jag utgick ifrån det.
Jag vill inte hävda att jag sitter inne med sanningen.blackparkas skrev: Nu tycker jag du börjar låta som Makten Gäddan.
Men visst har jag träffat på MIM-basar som har känts som om de blivit nedsänkta från himlen. DOCK så har jag träffat på fler USA-Fendrar som varit trevliga än MEX dito.
Men jag tycker inte om att du börjar låta som Makten. Att din insikt är den sanna vägen. Som jag tyckt Makten kanske inte medvetet låtit, men dock.
BTW: Är det du som tagit bilden Gäddan?
Det finns ingen sann väg, men man måste ju få ha en annorlunda åsikt och stå för den.blackparkas skrev:Men jag tycker inte om att du börjar låta som Makten. Att din insikt är den sanna vägen. Som jag tyckt Makten kanske inte medvetet låtit, men dock.
Jodå, man beslöt sig för att båda var lika bra och slöt fred. Nog om detta, nu ska jag ut och dricka pilsner med polarna. Gooood nattfieldflower skrev:Pyttsan, inte ens där kunde de tydligen bestämma sig för ena eller andra åkern...MALA skrev:Jodå, Sannvägen ligger i Tvååker om man Googlar![]()
/Ff
Tänkte skriva nåt bitande tillbaka om obeslutsamhet e.dyl, men det blir ju så vackert om man ser det så att den sanna vägen är att se varandras åsikter som fullvärdiga sina egna och inse att den sanna vägen är bred, inte rak...MALA skrev:Jodå, man beslöt sig för att båda var lika bra och slöt fred. Nog om detta, nu ska jag ut och dricka pilsner med polarna. Gooood nattfieldflower skrev:Pyttsan, inte ens där kunde de tydligen bestämma sig för ena eller andra åkern...MALA skrev:Jodå, Sannvägen ligger i Tvååker om man Googlar![]()
/Ff
Jag vet inte om det där är förlagan till Fenders Stingsignature eller om det är en nytillverkad stand in, men om den är The real deal så är det en -54 eller senare eftersom avfasningen för högerarmen inte fanns tidigare...Geddy_Lee skrev:Jag trodde Stings P-bas var en orginal 51:a.
Jag har bara hört det ryktesvägen så jag utgick ifrån det.
Ja, va säger man?BarbequeVillage skrev:Jag vet inte om det där är förlagan till Fenders Stingsignature eller om det är en nytillverkad stand in, men om den är The real deal så är det en -54 eller senare eftersom avfasningen för högerarmen inte fanns tidigare...Geddy_Lee skrev:Jag trodde Stings P-bas var en orginal 51:a.
Jag har bara hört det ryktesvägen så jag utgick ifrån det.
Och, bara för att lägga mig i vintagediskussionen, min P -65:a känns och låter bättre än alla nytillverkade basar jag provat. Om den är bättre byggd vet jag inte, men den är fullt spelbar efter dryga 40 år vilket ger en hint om att den iallafall inte är dåligt byggd...
MEN, och det är ett stort men, om den är prisvärd är en helt annan diskussion. Den är irreversibelt moddad (en fräsning under stallet) och omlackad (t.o.m. på greppbrädan!), så det är inget för samlarna, dessutom är den tillverkad fyra månader efter försäljningen till CBS vilket ytterligare sänker värdet. I en livesituation skulle jag inte heller kunna höra skillnad mellan den och en Squier eller en mexare.
Är det då motiverat att lägga upp 25 000 kr för den? Enligt mig så är svaret självklart ja, jag har ju redan gjort det. Och helt frivilligt dessutom! För mig är den alltså prisvärd eftersom jag värderar känslan och historien (eller Mojon) så högt. Om man ser till vad den används till och hur ofta etc. så är det inte försvarbart, men jag känner inte att jag behöver försvara min ståndpunkt eftersom det är en grej mellan mig och min plånbok...
Jag förstår Maktens ståndpunkt till fullo även om jag inte håller med honom. Jag har bara en bas som jag inte byggt själv och den är raka motpolen till dem. Jag tycker inte att nå'n av dem är ett dåligt instrument (då skruvar jag isär dem igen), men de är inte lika fulla av mojo. De låter och känns bra, men är inte lika inspelade och sköna att spela på. Jag gillar dem också, men det finns en dimension som bara tid kan åstadkomma. Den dimensionen får man antingen betala för eller åstadkomma själv.
Den dimensionen är på nå't sätt kärnan i vintagebegreppet för mig och det är det man har att ta ställning till, betala eller skapa själv. Det finns inget generellt rätt eller fel, det är ett personligt ställningstagande av samma dignitet som Finns Gud?, Är rött snyggt?, Är det rätt att äta kött eller Finns det aliens?
+1Geddy_Lee skrev:Ja, va säger man?
Kan man annat än respektera en sådan åsikt till 100 %?!
Heh? Halva priset ungefär. Den absoluta prisskillnaden är förstås inte så faslig, men den relativa är det. Sånt räknas för mig.blackparkas skrev:Lite anledningen till att jag inte vill ha just Squier är ju att det kanppt är någon prisskillnad mellan en Squier och en mex-Fender.
Jag förstår inte riktigt varför en MIM Fender är mer "riktig" faktiskt. Det står Fender på den, och den är aningen exklusivare. Men om vintage nu är originalet så är ju allt annat "på låtsas" ändå.Och jag anser mig ha råd med de få pengar som skiljer. Varför köpa en låtsas när man kan köpa en "riktig?"