Geddy_Lee skrev:Ja, va säger man?
Kan man annat än respektera en sådan åsikt till 100 %?!
+1
När den uttrycks på det viset så har jag all förståelse. Det borde jag väl ha även när det skrivs på andra sätt (eftersom jag själv inte skulle uttrycka mig lika ödmjukt antagligen), men det är svårt.
blackparkas skrev:Lite anledningen till att jag inte vill ha just Squier är ju att det kanppt är någon prisskillnad mellan en Squier och en mex-Fender.
Heh? Halva priset ungefär. Den absoluta prisskillnaden är förstås inte så faslig, men den relativa är det. Sånt räknas för mig.
Och jag anser mig ha råd med de få pengar som skiljer. Varför köpa en låtsas när man kan köpa en "riktig?"
Jag förstår inte riktigt varför en MIM Fender är mer "riktig" faktiskt. Det står Fender på den, och den är aningen exklusivare. Men om vintage nu är originalet så är ju allt annat "på låtsas" ändå.
Sant, att allt är på låtsas. Utom USA-Fender egentligen. Det bör räknas som "The Real Deal" fortfarande..
Klart det blir mer riktigt om det står Fender på huvet. Annars är det ju ingen Fender!!? Duuh!
Och för min del är det den absoluta skillnaden som räknas, 3 el 5k spelar inte så stor roll, den skillnad jag hört och känt är värd de pengarna.
Och nu hoppar jag in i diskussionen efter gårdagens Amarone och singlemalt som gav mig insikt .
Jag säger Italien på 1700-talet. Då byggde man stråkinstrument, bl a basar. De har åldrats med värdighet och betingar priser på två miljoner och uppåt. Är de värda pengarna. Jo, det finns många som tycker det och faktum är att de flesta inte säljs som investering utan som bruksobjekt. Många större symfoniorkestrar tar investeringen för att deras toppsolister ska spela på crème de la créme. Naturligtvis beror priset även på den begränsade tillgången och att man uppenbarligen inte kan bygga nya som låter lika bra. Är de bättre än dagens. Ja, man kan definitivt höra stora skillnader i klang. Svårigheten är naturligtvis att veta om de lät lika bra på 1700-talet som de gör nu och i så fall vad ljudförändringen beror på. Det finns dessutom ett antal parametrar som skiljer sig från elbasar, nämligen att det fanns inga elbasar på 1700-talet (hoppas det inte kommer som en chock för er ungdomar, och inte ens jag var född då) så det är enbart den akustiska egenskapen man kan jämföra.
Detta inlägg tillför inget i debatten kanske men om något är vintage så är det detta. Man kan även se att vissa saker var bättre förr, eller i alla fall blev så mycket bättre under mognandet så att man inte kan efterlikna det genom att bygga reissues. I detta specifika fall gillar jag vintage och jag kräver inte att personer ska behöva motivera vad som känslomässigt eller egenskapsmässigt är bra med vintage, även om jag har andra tycken själv. Gillar ni grejerna, oavsett vad det är - köp om ni anser att ni har råd. Det är ert beslut. Jag kan fatta mina egna köpbeslut.
Nu kanske nån har skrivit det här tidigare. Men vintagebasar kan väl tänkas låta bra för att det helt enkelt är de riktigt bra exen som tål tidens tand? Alla bajsbasar har väl blivit demolished eller åtgärdningsmoddade. Har inte riktigt orkat läsa igenom tråden så jag ber om ursäkt ifall jag har skrivit nåt nån annan redan gjort.
MALA skrev:Och nu hoppar jag in i diskussionen efter gårdagens Amarone och singlemalt som gav mig insikt .
Jag säger Italien på 1700-talet. Då byggde man stråkinstrument, bl a basar. De har åldrats med värdighet och betingar priser på två miljoner och uppåt. Är de värda pengarna. Jo, det finns många som tycker det och faktum är att de flesta inte säljs som investering utan som bruksobjekt. Många större symfoniorkestrar tar investeringen för att deras toppsolister ska spela på crème de la créme. Naturligtvis beror priset även på den begränsade tillgången och att man uppenbarligen inte kan bygga nya som låter lika bra. Är de bättre än dagens. Ja, man kan definitivt höra stora skillnader i klang. Svårigheten är naturligtvis att veta om de lät lika bra på 1700-talet som de gör nu och i så fall vad ljudförändringen beror på. Det finns dessutom ett antal parametrar som skiljer sig från elbasar, nämligen att det fanns inga elbasar på 1700-talet (hoppas det inte kommer som en chock för er ungdomar, och inte ens jag var född då) så det är enbart den akustiska egenskapen man kan jämföra.
Jag har tänkt en del på detta med de gamla stråkinstrumenten - visst måste nån duktig instrumentbyggare kunna bygga ihop ett likvärdigt instrument med de gamla 1700-tals-instrumenten. Vi är ju i en tidsålder då man har tillgång till alla möjligheter vad beträffar träslag, verktyg, analys av gamla storheter, och i viss mån även tid eftersom dåtidens instrumentbyggare var tvungna att producera för sitt dagliga bröd medan många idag inte behöver tänka på det viset. Man kan tycka att nån måste ha lyckats skapa ett likvärdigt eller t.o.m. bättre instrument nån gång...?
MALA skrev:Och nu hoppar jag in i diskussionen efter gårdagens Amarone och singlemalt som gav mig insikt .
Jag säger Italien på 1700-talet. Då byggde man stråkinstrument, bl a basar. De har åldrats med värdighet och betingar priser på två miljoner och uppåt. Är de värda pengarna. Jo, det finns många som tycker det och faktum är att de flesta inte säljs som investering utan som bruksobjekt. Många större symfoniorkestrar tar investeringen för att deras toppsolister ska spela på crème de la créme. Naturligtvis beror priset även på den begränsade tillgången och att man uppenbarligen inte kan bygga nya som låter lika bra. Är de bättre än dagens. Ja, man kan definitivt höra stora skillnader i klang. Svårigheten är naturligtvis att veta om de lät lika bra på 1700-talet som de gör nu och i så fall vad ljudförändringen beror på. Det finns dessutom ett antal parametrar som skiljer sig från elbasar, nämligen att det fanns inga elbasar på 1700-talet (hoppas det inte kommer som en chock för er ungdomar, och inte ens jag var född då) så det är enbart den akustiska egenskapen man kan jämföra.
Jag har tänkt en del på detta med de gamla stråkinstrumenten - visst måste nån duktig instrumentbyggare kunna bygga ihop ett likvärdigt instrument med de gamla 1700-tals-instrumenten. Vi är ju i en tidsålder då man har tillgång till alla möjligheter vad beträffar träslag, verktyg, analys av gamla storheter, och i viss mån även tid eftersom dåtidens instrumentbyggare var tvungna att producera för sitt dagliga bröd medan många idag inte behöver tänka på det viset. Man kan tycka att nån måste ha lyckats skapa ett likvärdigt eller t.o.m. bättre instrument nån gång...?
/Ff
Det kan man absolut göra. Jag såg ett blindtest på tv en gång där en panel av violinister, tonsättare och dirigenter fick lyssna på ett gäng fioler av varierande ålder, bl.a en Strad. Uppgiften var att urskilja Straden.
Alla valde oberoende av varandra samma fiol, den lät helt enkelt bäst.
Det var den nyaste...
Säkerligen inspelad under 10-20 år men en piss i Nilen jämfört med Stradens 300 år.
Sen är det inte helt sant att de flesta 1700-tals Cremona-fioler köps för att spelas på. En del köps in av orkestrar som anställningsförmån till konsertmästare mycket riktigt, men det stora flertalet hamnar som investeringsobjekt. Har man tur så lånas de ut till lovande solister men det är långt ifrån majoriteten dessvärre.
KAnske har något att göra med att instrumentet "sätter sig" efter ett antal miljoner vibrationer. En gång i tidernas begynnelse lirade vi med M A Numminen och behövde en fiol som vi kunde krascha. Köpte en på Hobbx för 395 spänn och slog sönder. Sedan limmade vi ihop den igen och den lät faktiskt mycket bättre Kanske något med spänningar i träet.
GrafZeppelin skrev:
Fast det jag skrev innebar ju att den fiol som var inspelad under kanske 20 år lät "bättre" än den som var inspelad under 300 + år...
*vrång, sur och tvär* Ta inte ifrån mig mina illusioner, jag trodde ju att jag var något på spåret här
Graf
Hatar den filmen för att den e så löjligt rolig
Förresten apropå det här med min åsikt om vintage, så kan jag säga att den sorts vintage jag inte gillar, det är gamla rock'n'roll grejer och liknande... alltså sånna där i typ nån glad turkos eller röd färg eller så, typ deusenberg eller många hagströmbasar... Tål dom bara inte, däremot vintage som fender går an! I dom flesta fall iallafall.
fieldflower skrev:Man kan tycka att nån måste ha lyckats skapa ett likvärdigt eller t.o.m. bättre instrument nån gång...?
/Ff
Vi får se om 300 år!
Javisstja, det är ju inte bra om det inte är gammalt...
/Ff
Jodå, men om man ska göra en rättvis jämförelse så måste förutsättningarna vara desamma. Den nyare kan mycket väl vara bättre, men man vet inte säkert förrän då.
"If you reach perfection your standards are too low."
GrafZeppelin skrev:Jag såg ett blindtest på tv en gång där en panel av violinister, tonsättare och dirigenter fick lyssna på ett gäng fioler av varierande ålder, bl.a en Strad. Uppgiften var att urskilja Straden.
Alla valde oberoende av varandra samma fiol, den lät helt enkelt bäst.
Det var den nyaste...
Säkerligen inspelad under 10-20 år men en piss i Nilen jämfört med Stradens 300 år.
GrafZeppelin skrev:Jag såg ett blindtest på tv en gång där en panel av violinister, tonsättare och dirigenter fick lyssna på ett gäng fioler av varierande ålder, bl.a en Strad. Uppgiften var att urskilja Straden.
Alla valde oberoende av varandra samma fiol, den lät helt enkelt bäst.
Det var den nyaste...
Säkerligen inspelad under 10-20 år men en piss i Nilen jämfört med Stradens 300 år.
För att återknyta till grundfrågan Är du vintage?! så tror jag, om jag får sticka ut hakan lite att det inte är en allt för djärv gissning att säga att Makten ligger väldigt långt till vänster på skalan och Parkas rätt långt till höger.
Svensson skrev:För att återknyta till grundfrågan Är du vintage?! så tror jag, om jag får sticka ut hakan lite att det inte är en allt för djärv gissning att säga att Makten ligger väldigt långt till vänster på skalan och Parkas rätt långt till höger.
Hur menar du nu?
Vad är vänster och höger?
Hamnade vi på politik helt plötsligt? Isf så tror jag ungefär samma sak...
Jag kan absolut inte säga att jag ÄR vintage, jag gillar vintage-prylar ganska mycket. Jag gillar utseendet. Jag gillar inte ljudet el. utseendet dock på ALLT som är vintage... En Höfner t.ex. Säkert användbart i många sammanhang, men de tycker jag är oattraktiva för min egen del.
Svensson skrev:För att återknyta till grundfrågan Är du vintage?! så tror jag, om jag får sticka ut hakan lite att det inte är en allt för djärv gissning att säga att Makten ligger väldigt långt till vänster på skalan och Parkas rätt långt till höger.
Hur menar du nu?
Vad är vänster och höger?
Hamnade vi på politik helt plötsligt? Isf så tror jag ungefär samma sak...
Jag kan absolut inte säga att jag ÄR vintage, jag gillar vintage-prylar ganska mycket. Jag gillar utseendet. Jag gillar inte ljudet el. utseendet dock på ALLT som är vintage... En Höfner t.ex. Säkert användbart i många sammanhang, men de tycker jag är oattraktiva för min egen del.
Tänkte bara slänga in lite bensin Hehe men skala 0-100 då, 0 till vänster
Svensson skrev:För att återknyta till grundfrågan Är du vintage?! så tror jag, om jag får sticka ut hakan lite att det inte är en allt för djärv gissning att säga att Makten ligger väldigt långt till vänster på skalan och Parkas rätt långt till höger.
Hur menar du nu?
Vad är vänster och höger?
Hamnade vi på politik helt plötsligt? Isf så tror jag ungefär samma sak...
Jag kan absolut inte säga att jag ÄR vintage, jag gillar vintage-prylar ganska mycket. Jag gillar utseendet. Jag gillar inte ljudet el. utseendet dock på ALLT som är vintage... En Höfner t.ex. Säkert användbart i många sammanhang, men de tycker jag är oattraktiva för min egen del.
Tänkte bara slänga in lite bensin Hehe men skala 0-100 då, 0 till vänster
På hur mycket Vintage JAG är?
Oj... det är nog kanske inte så mycket ändå. Jag VILL vara väldigt vintage, men mitt ljudideal säger något annat....
blackparkas skrev:På hur mycket Vintage JAG är?
Oj... det är nog kanske inte så mycket ändå. Jag VILL vara väldigt vintage, men mitt ljudideal säger något annat....
Du menare en väl sliten och inspelad vintage bas med aktiva mickar, 12 bands eq, Bad Ass stall, lysdioder i greppbrädan och guld mekanik då eller...
If it ain't got groove it ain't got soul... Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck