Är du vintage?!

Prata om allt som har med elbasar att göra

Vintage? Fult?

Skitfult! Speciellt hagström!
8
8%
Skitfult!
3
3%
OK
23
23%
Skitcoolt!
46
46%
Skitcoolt! Speciellt hagström!
19
19%
 
Antal röster: 99

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
Geddy_Lee skrev:Ja, va säger man?
Kan man annat än respektera en sådan åsikt till 100 %?!
+1

När den uttrycks på det viset så har jag all förståelse. Det borde jag väl ha även när det skrivs på andra sätt (eftersom jag själv inte skulle uttrycka mig lika ödmjukt antagligen), men det är svårt.
blackparkas skrev:Lite anledningen till att jag inte vill ha just Squier är ju att det kanppt är någon prisskillnad mellan en Squier och en mex-Fender.
Heh? Halva priset ungefär. Den absoluta prisskillnaden är förstås inte så faslig, men den relativa är det. Sånt räknas för mig.
Och jag anser mig ha råd med de få pengar som skiljer. Varför köpa en låtsas när man kan köpa en "riktig?"
Jag förstår inte riktigt varför en MIM Fender är mer "riktig" faktiskt. Det står Fender på den, och den är aningen exklusivare. Men om vintage nu är originalet så är ju allt annat "på låtsas" ändå. :roll:

Sant, att allt är på låtsas. Utom USA-Fender egentligen. Det bör räknas som "The Real Deal" fortfarande..
Klart det blir mer riktigt om det står Fender på huvet. Annars är det ju ingen Fender!!? Duuh! :D

Och för min del är det den absoluta skillnaden som räknas, 3 el 5k spelar inte så stor roll, den skillnad jag hört och känt är värd de pengarna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Och nu hoppar jag in i diskussionen efter gårdagens Amarone och singlemalt som gav mig insikt :roll: .
Jag säger Italien på 1700-talet. Då byggde man stråkinstrument, bl a basar. De har åldrats med värdighet och betingar priser på två miljoner och uppåt. Är de värda pengarna. Jo, det finns många som tycker det och faktum är att de flesta inte säljs som investering utan som bruksobjekt. Många större symfoniorkestrar tar investeringen för att deras toppsolister ska spela på crème de la créme. Naturligtvis beror priset även på den begränsade tillgången och att man uppenbarligen inte kan bygga nya som låter lika bra. Är de bättre än dagens. Ja, man kan definitivt höra stora skillnader i klang. Svårigheten är naturligtvis att veta om de lät lika bra på 1700-talet som de gör nu och i så fall vad ljudförändringen beror på. Det finns dessutom ett antal parametrar som skiljer sig från elbasar, nämligen att det fanns inga elbasar på 1700-talet (hoppas det inte kommer som en chock för er ungdomar, och inte ens jag var född då) så det är enbart den akustiska egenskapen man kan jämföra.

Detta inlägg tillför inget i debatten kanske men om något är vintage så är det detta. Man kan även se att vissa saker var bättre förr, eller i alla fall blev så mycket bättre under mognandet så att man inte kan efterlikna det genom att bygga reissues. I detta specifika fall gillar jag vintage och jag kräver inte att personer ska behöva motivera vad som känslomässigt eller egenskapsmässigt är bra med vintage, även om jag har andra tycken själv. Gillar ni grejerna, oavsett vad det är - köp om ni anser att ni har råd. Det är ert beslut. Jag kan fatta mina egna köpbeslut.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Nu kanske nån har skrivit det här tidigare. Men vintagebasar kan väl tänkas låta bra för att det helt enkelt är de riktigt bra exen som tål tidens tand? Alla bajsbasar har väl blivit demolished eller åtgärdningsmoddade. Har inte riktigt orkat läsa igenom tråden så jag ber om ursäkt ifall jag har skrivit nåt nån annan redan gjort.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25870
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

MALA skrev:Och nu hoppar jag in i diskussionen efter gårdagens Amarone och singlemalt som gav mig insikt :roll: .
Jag säger Italien på 1700-talet. Då byggde man stråkinstrument, bl a basar. De har åldrats med värdighet och betingar priser på två miljoner och uppåt. Är de värda pengarna. Jo, det finns många som tycker det och faktum är att de flesta inte säljs som investering utan som bruksobjekt. Många större symfoniorkestrar tar investeringen för att deras toppsolister ska spela på crème de la créme. Naturligtvis beror priset även på den begränsade tillgången och att man uppenbarligen inte kan bygga nya som låter lika bra. Är de bättre än dagens. Ja, man kan definitivt höra stora skillnader i klang. Svårigheten är naturligtvis att veta om de lät lika bra på 1700-talet som de gör nu och i så fall vad ljudförändringen beror på. Det finns dessutom ett antal parametrar som skiljer sig från elbasar, nämligen att det fanns inga elbasar på 1700-talet (hoppas det inte kommer som en chock för er ungdomar, och inte ens jag var född då) så det är enbart den akustiska egenskapen man kan jämföra.
Jag har tänkt en del på detta med de gamla stråkinstrumenten - visst måste nån duktig instrumentbyggare kunna bygga ihop ett likvärdigt instrument med de gamla 1700-tals-instrumenten. Vi är ju i en tidsålder då man har tillgång till alla möjligheter vad beträffar träslag, verktyg, analys av gamla storheter, och i viss mån även tid eftersom dåtidens instrumentbyggare var tvungna att producera för sitt dagliga bröd medan många idag inte behöver tänka på det viset. Man kan tycka att nån måste ha lyckats skapa ett likvärdigt eller t.o.m. bättre instrument nån gång...?

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

fieldflower skrev:Man kan tycka att nån måste ha lyckats skapa ett likvärdigt eller t.o.m. bättre instrument nån gång...?

/Ff
Vi får se om 300 år! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25870
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

BarbequeVillage skrev:
fieldflower skrev:Man kan tycka att nån måste ha lyckats skapa ett likvärdigt eller t.o.m. bättre instrument nån gång...?

/Ff
Vi får se om 300 år! :lol:
Javisstja, det är ju inte bra om det inte är gammalt...

/Ff
Medlem i PB50+
Gäst

Inlägg av Gäst »

fieldflower skrev:
MALA skrev:Och nu hoppar jag in i diskussionen efter gårdagens Amarone och singlemalt som gav mig insikt :roll: .
Jag säger Italien på 1700-talet. Då byggde man stråkinstrument, bl a basar. De har åldrats med värdighet och betingar priser på två miljoner och uppåt. Är de värda pengarna. Jo, det finns många som tycker det och faktum är att de flesta inte säljs som investering utan som bruksobjekt. Många större symfoniorkestrar tar investeringen för att deras toppsolister ska spela på crème de la créme. Naturligtvis beror priset även på den begränsade tillgången och att man uppenbarligen inte kan bygga nya som låter lika bra. Är de bättre än dagens. Ja, man kan definitivt höra stora skillnader i klang. Svårigheten är naturligtvis att veta om de lät lika bra på 1700-talet som de gör nu och i så fall vad ljudförändringen beror på. Det finns dessutom ett antal parametrar som skiljer sig från elbasar, nämligen att det fanns inga elbasar på 1700-talet (hoppas det inte kommer som en chock för er ungdomar, och inte ens jag var född då) så det är enbart den akustiska egenskapen man kan jämföra.
Jag har tänkt en del på detta med de gamla stråkinstrumenten - visst måste nån duktig instrumentbyggare kunna bygga ihop ett likvärdigt instrument med de gamla 1700-tals-instrumenten. Vi är ju i en tidsålder då man har tillgång till alla möjligheter vad beträffar träslag, verktyg, analys av gamla storheter, och i viss mån även tid eftersom dåtidens instrumentbyggare var tvungna att producera för sitt dagliga bröd medan många idag inte behöver tänka på det viset. Man kan tycka att nån måste ha lyckats skapa ett likvärdigt eller t.o.m. bättre instrument nån gång...?

/Ff
Det kan man absolut göra. Jag såg ett blindtest på tv en gång där en panel av violinister, tonsättare och dirigenter fick lyssna på ett gäng fioler av varierande ålder, bl.a en Strad. Uppgiften var att urskilja Straden.
Alla valde oberoende av varandra samma fiol, den lät helt enkelt bäst.

Det var den nyaste...

Säkerligen inspelad under 10-20 år men en piss i Nilen jämfört med Stradens 300 år.

Sen är det inte helt sant att de flesta 1700-tals Cremona-fioler köps för att spelas på. En del köps in av orkestrar som anställningsförmån till konsertmästare mycket riktigt, men det stora flertalet hamnar som investeringsobjekt. Har man tur så lånas de ut till lovande solister men det är långt ifrån majoriteten dessvärre.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

KAnske har något att göra med att instrumentet "sätter sig" efter ett antal miljoner vibrationer. En gång i tidernas begynnelse lirade vi med M A Numminen och behövde en fiol som vi kunde krascha. Köpte en på Hobbx för 395 spänn och slog sönder. Sedan limmade vi ihop den igen och den lät faktiskt mycket bättre :shock: Kanske något med spänningar i träet.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag kan peta in ett annat lustigt exempel att den Straden som tillhör Stockholms kungliga filharmoniska allmänt anses vara "ett surt exemplar"... :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

MALA skrev:KAnske har något att göra med att instrumentet "sätter sig" efter ett antal miljoner vibrationer.
Fast det jag skrev innebar ju att den fiol som var inspelad under kanske 20 år lät "bättre" än den som var inspelad under 300 + år...
MALA skrev:En gång i tidernas begynnelse lirade vi med M A Numminen
DET är stort! :D
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

GrafZeppelin skrev:
Fast det jag skrev innebar ju att den fiol som var inspelad under kanske 20 år lät "bättre" än den som var inspelad under 300 + år...
*vrång, sur och tvär* Ta inte ifrån mig mina illusioner, jag trodde ju att jag var något på spåret här
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

:lol: Graf :lol:
Hatar den filmen för att den e så löjligt rolig :lol:
Bild

Förresten apropå det här med min åsikt om vintage, så kan jag säga att den sorts vintage jag inte gillar, det är gamla rock'n'roll grejer och liknande... alltså sånna där i typ nån glad turkos eller röd färg eller så, typ deusenberg eller många hagströmbasar... Tål dom bara inte, däremot vintage som fender går an! I dom flesta fall iallafall.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Sabba inte hela helgen nu Grafen!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gillar du inte MA Numminen eller? ;)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev:Gillar du inte MA Numminen eller? ;)
Som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig käre Grafen.
Sluta vara mythbuster!!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

fieldflower skrev:
BarbequeVillage skrev:
fieldflower skrev:Man kan tycka att nån måste ha lyckats skapa ett likvärdigt eller t.o.m. bättre instrument nån gång...?

/Ff
Vi får se om 300 år! :lol:
Javisstja, det är ju inte bra om det inte är gammalt...

/Ff
Jodå, men om man ska göra en rättvis jämförelse så måste förutsättningarna vara desamma. Den nyare kan mycket väl vara bättre, men man vet inte säkert förrän då.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Jag såg ett blindtest på tv en gång där en panel av violinister, tonsättare och dirigenter fick lyssna på ett gäng fioler av varierande ålder, bl.a en Strad. Uppgiften var att urskilja Straden.
Alla valde oberoende av varandra samma fiol, den lät helt enkelt bäst.

Det var den nyaste...

Säkerligen inspelad under 10-20 år men en piss i Nilen jämfört med Stradens 300 år.
You said it, man. Nobody fucks with the Jesus.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

GrafZeppelin skrev:Alla valde oberoende av varandra samma fiol, den lät helt enkelt bäst.

Det var den nyaste...
Samma gamla mojo i annat sammanhang. Inte ett dugg förvånande.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
GrafZeppelin skrev:Jag såg ett blindtest på tv en gång där en panel av violinister, tonsättare och dirigenter fick lyssna på ett gäng fioler av varierande ålder, bl.a en Strad. Uppgiften var att urskilja Straden.
Alla valde oberoende av varandra samma fiol, den lät helt enkelt bäst.

Det var den nyaste...

Säkerligen inspelad under 10-20 år men en piss i Nilen jämfört med Stradens 300 år.
You said it, man. Nobody fucks with the Jesus.

Det var ju ja som sa det!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

För att återknyta till grundfrågan Är du vintage?! så tror jag, om jag får sticka ut hakan lite att det inte är en allt för djärv gissning att säga att Makten ligger väldigt långt till vänster på skalan och Parkas rätt långt till höger. :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:För att återknyta till grundfrågan Är du vintage?! så tror jag, om jag får sticka ut hakan lite att det inte är en allt för djärv gissning att säga att Makten ligger väldigt långt till vänster på skalan och Parkas rätt långt till höger. :roll:
Hur menar du nu?
Vad är vänster och höger?
Hamnade vi på politik helt plötsligt? Isf så tror jag ungefär samma sak... :D


Jag kan absolut inte säga att jag ÄR vintage, jag gillar vintage-prylar ganska mycket. Jag gillar utseendet. Jag gillar inte ljudet el. utseendet dock på ALLT som är vintage... En Höfner t.ex. Säkert användbart i många sammanhang, men de tycker jag är oattraktiva för min egen del.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Johannes skrev: You said it, man. Nobody fucks with the Jesus.
Of course! He died before he even got laid... :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Svensson skrev:För att återknyta till grundfrågan Är du vintage?! så tror jag, om jag får sticka ut hakan lite att det inte är en allt för djärv gissning att säga att Makten ligger väldigt långt till vänster på skalan och Parkas rätt långt till höger. :roll:
Hur menar du nu?
Vad är vänster och höger?
Hamnade vi på politik helt plötsligt? Isf så tror jag ungefär samma sak... :D


Jag kan absolut inte säga att jag ÄR vintage, jag gillar vintage-prylar ganska mycket. Jag gillar utseendet. Jag gillar inte ljudet el. utseendet dock på ALLT som är vintage... En Höfner t.ex. Säkert användbart i många sammanhang, men de tycker jag är oattraktiva för min egen del.
Tänkte bara slänga in lite bensin Hehe men skala 0-100 då, 0 till vänster ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:
blackparkas skrev:
Svensson skrev:För att återknyta till grundfrågan Är du vintage?! så tror jag, om jag får sticka ut hakan lite att det inte är en allt för djärv gissning att säga att Makten ligger väldigt långt till vänster på skalan och Parkas rätt långt till höger. :roll:
Hur menar du nu?
Vad är vänster och höger?
Hamnade vi på politik helt plötsligt? Isf så tror jag ungefär samma sak... :D


Jag kan absolut inte säga att jag ÄR vintage, jag gillar vintage-prylar ganska mycket. Jag gillar utseendet. Jag gillar inte ljudet el. utseendet dock på ALLT som är vintage... En Höfner t.ex. Säkert användbart i många sammanhang, men de tycker jag är oattraktiva för min egen del.
Tänkte bara slänga in lite bensin Hehe men skala 0-100 då, 0 till vänster ;)
På hur mycket Vintage JAG är?
Oj... det är nog kanske inte så mycket ändå. Jag VILL vara väldigt vintage, men mitt ljudideal säger något annat....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

blackparkas skrev:På hur mycket Vintage JAG är?
Oj... det är nog kanske inte så mycket ändå. Jag VILL vara väldigt vintage, men mitt ljudideal säger något annat....
Du menare en väl sliten och inspelad vintage bas med aktiva mickar, 12 bands eq, Bad Ass stall, lysdioder i greppbrädan och guld mekanik då eller... :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Skriv svar