Är du vintage?!

Prata om allt som har med elbasar att göra

Vintage? Fult?

Skitfult! Speciellt hagström!
8
8%
Skitfult!
3
3%
OK
23
23%
Skitcoolt!
46
46%
Skitcoolt! Speciellt hagström!
19
19%
 
Antal röster: 99

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

groovyjr skrev:
blackparkas skrev:På hur mycket Vintage JAG är?
Oj... det är nog kanske inte så mycket ändå. Jag VILL vara väldigt vintage, men mitt ljudideal säger något annat....
Du menare en väl sliten och inspelad vintage bas med aktiva mickar, 12 bands eq, Bad Ass stall, lysdioder i greppbrädan och guld mekanik då eller... :lol:
..tillverkad i kolfiber...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

groovyjr skrev:
blackparkas skrev:På hur mycket Vintage JAG är?
Oj... det är nog kanske inte så mycket ändå. Jag VILL vara väldigt vintage, men mitt ljudideal säger något annat....
Du menare en väl sliten och inspelad vintage bas med aktiva mickar, 12 bands eq, Bad Ass stall, lysdioder i greppbrädan och guld mekanik då eller... :lol:

mm.
Precis.


Det var länge sedan jag testade en riktigt gammal Jazzbas, en sådan tror jag nog är mer min melodi än en P-bas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tänker inte slänga mig in i diskussionen om vintage igen...
Kan bara säga att jag gillar gamla välslitna, välnötta, inspelade och rostiga instrument och har en förkärlek för just Fender men det finns mycket annat som är intressant, t.ex. gibson och rickenbacker m.m.

Anledningen är att JAG tycker de spelar skiten ur vilken Alembic, Warwick, Ibanez och även de flesta nytillverkade Fenders m.m. som helst.

Givetvis handlar detta om ljudideal och feeling, där får var och en ha sitt valfria ideal och förkärlek till det som passar just dem. Vem vet jag kanske går tillbaka till mer "hi-tech" ljud och Sadowsky eller liknande en dag, men någon möbel lär det aldrig bli då det är så långt ifrån det jag gillar det bara går att komma. :wink:

Sedan vad det gäller byggkvalitet så varierar den ju dessutom ganska kraftigt hos många märken och under olika årtionden. :wink:

Troligen är det ju även så att det finns en peak för hur mycket trä kan sätta sig och det kan ju vara så att just efter 30-40 år är det som bäst för att sedan dala men här spelar ju också lacken in. Polyester andas inte på samma sett (om det överhuvudtaget andas) som cellulosa t.ex.

Kan hålla med om att priserna är ganska löjliga ibland och hade jag inte själv haft turen att fånga mina innan det blev helt löjligt så hade jag nog också kört på något nyare. Dessutom skulle det vara skottpengar på dem som hänger något som är byggt för att spelas på i en glasmonter för att stirra på det då och då. :evil:

Fast det är väl iofs oftast dessa samlarex i "mint condition" som är de sämsta exen då de av en anledning inte är spelade på och det är ju knappast för att någon skulle ha dem på väggen en dag :)

Så det är ju ganska många aspekter som spelar in.

Var och en får väl köra på sitt efter tycke och smak. Dock kommer jag att hålla fast vid det jag gillar och tycker det är helt befängt att jämföra en nytillverkad Squier med en US Fender eller en vintage Fender eller Epiphone med Gibson osv, för det är långt ifrån samma liga vi snackar om då och det finns en anledning till att de kostar mer även om det finns måndagsex av allt. :)

Så, vad tror ni nu jag svarade på den fråga som topicen handlade om då? :twisted:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Och så kommer Makten snart och hävdar att det är bullshit. Det går inte att höra skillnad på en moddad Squier och en PRE CBS....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

blackparkas skrev:Och så kommer Makten snart och hävdar att det är bullshit. Det går inte att höra skillnad på en moddad Squier och en PRE CBS....
Haha, men det har han rätt i!
om man bara lyssnar med ett halvt öra...
Nej men det är ju inte så lätt live kanske men i studio hörs det bättre :wink:
Live kommer det nog mer in på feelingen, i alla fall om man snackar utljudet och jag tror inte för många av lyssnarna bryr sig något vidare heller för att vara ärlig :roll:

F-n jag skulle ju inte... :P

By the way BP så kan du komma och klämma på min '64 jazz vilken dag som helst om du skulle få för dig att starta det bensinslukande vidundret och styra kosan mot malmö. 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

groovyjr skrev:
blackparkas skrev:Och så kommer Makten snart och hävdar att det är bullshit. Det går inte att höra skillnad på en moddad Squier och en PRE CBS....
Haha, men det har han rätt i!
om man bara lyssnar med ett halvt öra...
Nej men det är ju inte så lätt live kanske men i studio hörs det bättre :wink:
Live kommer det nog mer in på feelingen, i alla fall om man snackar utljudet och jag tror inte för många av lyssnarna bryr sig något vidare heller för att vara ärlig :roll:

F-n jag skulle ju inte... :P

By the way BP så kan du komma och klämma på min '64 jazz vilken dag som helst om du skulle få för dig att starta det bensinslukande vidundret och styra kosan mot malmö. 8)
Haha!
Så man är bara välkommen med Skrållan alltså?
Trevligt! :D
Nja, Malmö är ju liksom inget man känner att man behöver åka till egentligen...

Var så nära malmö jag någonsin varit i mitt vuxna liv i somras... Halmstad!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

blackparkas skrev:Haha!
Så man är bara välkommen med Skrållan alltså?
Trevligt! :D
Nja, Malmö är ju liksom inget man känner att man behöver åka till egentligen...

Var så nära malmö jag någonsin varit i mitt vuxna liv i somras... Halmstad!

Nej...
Tåget eller hundkojan funkar lika bra, det är helt upp till dig!
Men det hade varit kul att se Skrållan annat än som dotterns talande docka :roll:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har redan trackat BP för att han bara åker runt Statoilmacken i B-näs med Camaron. Själv har man ju faktiskt varit nere i Hälsingland/Dalarna och åkt Camaro, från Gällivare... :giggle:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Jo men då kan han ju ha slangen från pumpen direkt i tanken hela tiden... :dancy:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

groovyjr skrev:Jo men då kan han ju ha slangen från pumpen direkt i tanken hela tiden... :dancy:
..typ...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Och så kommer Makten snart och hävdar att det är bullshit. Det går inte att höra skillnad på en moddad Squier och en PRE CBS....
Det vore fint om du inte talar för mig.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Parkas och Groovy: Dags att ni ser över era filmkunskaper. "You said it, man. Nobody fucks with the Jesus" syftar givetvis på en av våra kollegors nya avatar.
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson skrev:Jag har redan trackat BP för att han bara åker runt Statoilmacken i B-näs med Camaron. Själv har man ju faktiskt varit nere i Hälsingland/Dalarna och åkt Camaro, från Gällivare... :giggle:
Ca 250 mil?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Johannes skrev:Parkas och Groovy: Dags att ni ser över era filmkunskaper. "You said it, man. Nobody fucks with the Jesus" syftar givetvis på en av våra kollegors nya avatar.
Jag vet vems!! Jag vet!!!
gäst

Inlägg av gäst »

the_great_alfonzo skrev:
Johannes skrev:Parkas och Groovy: Dags att ni ser över era filmkunskaper. "You said it, man. Nobody fucks with the Jesus" syftar givetvis på en av våra kollegors nya avatar.
Jag vet vems!! Jag vet!!!
Gratulerar. Du har vunnit en djurpark.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Johannes skrev:
the_great_alfonzo skrev:
Johannes skrev:Parkas och Groovy: Dags att ni ser över era filmkunskaper. "You said it, man. Nobody fucks with the Jesus" syftar givetvis på en av våra kollegors nya avatar.
Jag vet vems!! Jag vet!!!
Gratulerar. Du har vunnit en djurpark.
Med djur?!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Fuck it, dude, let's go bowling!
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Parkas och Groovy: Dags att ni ser över era filmkunskaper. "You said it, man. Nobody fucks with the Jesus" syftar givetvis på en av våra kollegors nya avatar.
Vad dillar du om?
Det där har vi klarat av i en annan tråd för läääänge sedan!
Du måste hänga med lite!
Just det citatet använde jag mig av i den tråden.... typ..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Och så kommer Makten snart och hävdar att det är bullshit. Det går inte att höra skillnad på en moddad Squier och en PRE CBS....
Det vore fint om du inte talar för mig.
Tycker du?
Nice... men erkänn... du hade tänkt skriva nå´t sån´t. Det är därför du blev purken nu. Surpuppa... surpuppa... :poke:

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:Parkas och Groovy: Dags att ni ser över era filmkunskaper. "You said it, man. Nobody fucks with the Jesus" syftar givetvis på en av våra kollegors nya avatar.
Vad dillar du om?
Det där har vi klarat av i en annan tråd för läääänge sedan!
Du måste hänga med lite!
Just det citatet använde jag mig av i den tråden.... typ..
Jag läser nästan inga trådar här längre och hade du inte snortat så mycket skinnbrallepartiklar så hade du kommit ihåg det.

Big Lebowski - Finns nu äntligen att hyra på Videohallen i Bollnäs. På VHS.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

ska nog dra ner Big Lebowski igen, sån film man kan se hur många gånger som helst. :D
Officiell stormästare i EB-orden
gäst

Inlägg av gäst »

knedy skrev:ska nog dra ner Big Lebowski igen, sån film man kan se hur många gånger som helst. :D
Jag har en polare som har sett den ca en gång i månaden sadan den kom... Själv har jag nog inte sett den mer än 7-8 gånger.

Obviously you're not a golfer.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Tycker du?
Nice... men erkänn... du hade tänkt skriva nå´t sån´t. Det är därför du blev purken nu. Surpuppa... surpuppa... :poke:
Öh, nej. Varför skulle jag skriva det?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:
Johannes skrev:Parkas och Groovy: Dags att ni ser över era filmkunskaper. "You said it, man. Nobody fucks with the Jesus" syftar givetvis på en av våra kollegors nya avatar.
Vad dillar du om?
Det där har vi klarat av i en annan tråd för läääänge sedan!
Du måste hänga med lite!
Just det citatet använde jag mig av i den tråden.... typ..
Jag läser nästan inga trådar här längre och hade du inte snortat så mycket skinnbrallepartiklar så hade du kommit ihåg det.

Big Lebowski - Finns nu äntligen att hyra på Videohallen i Bollnäs. På VHS.

Tss.
Den står i DVD-samlingen... köptes för några år sedan... Har nog själv inte sett den mer än 5-6ggr iofs men...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev: Big Lebowski - Finns nu äntligen att hyra på Videohallen i Bollnäs. På VHS.
Den kommer på VHS i december.
Finns däremot på Video 2000 och BetaMax.

"I am the valruss"
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar