Tråden om Jazzbas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men om jag hädar lite och ställer en fråga..

Hur är japanska 80-tals fendrar kontra amerikanska? (pris, kvalité, andrahandsvärde)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Om vi pratar japanska 80-tals Fendrar då är Japan Vintage (JV, 1982-1984) serien som utmärker sig med hög kvalitet och rätt känsla. Dessa hade i början en stor Fender och en liten Squire lågga på huvudet. Senare byttes storleken på låggorna. Se bilderna nedan:

Bild

Bild

Dessa var och fortfarande är mycket prisvärda basar som sällan är utannonserade. Har man tur kan man hitta en för ca 6-8000kr. Mycket bas för pengarna. Här ett par bilder:


Bild

Bild
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

Om du vill ha en bra Jazz som inte kostar skjortan så föreslår jag en American Standard från 1995 och framåt. Minns inte exakt när de slutade heta American Standard och bytte till American Series men gissningsvis i början på 2000-talet. En Fender Jazz Bass American Standard Made in USA inkl case borde du kunna få för under 10.000 kr. Jättebra instrument, jag har haft 5 st American Standard. 2 Jazz, 2 Precision och en Hot Rodded P-bass. En av P-basarna har jag fortfarande kvar, haft den i snart 8 år.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Så den 62´reissue som tipop.se har ute är inget att satsa på?

Det här vart en köptråd.. hmm.. inte min tanke, men jag rår själv för det :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Diesel skrev:Så den 62´reissue som tipop.se har ute är inget att satsa på?

Det här vart en köptråd.. hmm.. inte min tanke, men jag rår själv för det :P
Det har jag inte sagt, men faktum är att JV serien är mycket bättre än senare MIJ och CIJ Fendrar. Sedan hör inte TipTop till de butiker jag gärna vill göra affärer med men det är en annan grej :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

calif de funk skrev: Sedan hör inte TipTop till de butiker jag gärna vill göra affärer med men det är en annan grej :wink:
Inget går upp mot lite härlig tiptop bashing! Berätta vad du har upplevt!
Jag har inte så mycket negativt att säga, förutom att snubben i butiken har riktigt taskig kroppsodör. Hela affärn stank.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Ähhh Fender är fjantigt och dyrt :wink: Sen jag jämförde en Ibanez Jazz kopia(70-talare) mot 2 Fender Jazz 70-talare på Twang gillar jag inte Fender! Ärligt, det känns ju helt CP att så många dåliga instrument säljs för över 20000:- :evil:
dereborn

Inlägg av dereborn »

hmmm... men jag då, som dels köpte min precision -64 för 10.000:-, och dels har insett att det soundet faktiskt inte går att frambringa ur nåt annat än en gammal fender. Jag har provat ett o annat (se tråden "hur många basar....) Är jag dum då, eller?

Lite intressant är det också hur ivriga ni som inte gillar fender är att basunera ut det i tid och otid.... Jag har inte speciellt mycket över för högteknologiska feldesignade ädelträskapelser som låter lika könlöst som en variaxbas redan från början, men jag har inget behov av att torgföra dom åsikterna titt och tätt.

..sade han, och hoppades att en del av svamlandet beror på den sena timmen...
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

dereborn skrev:hmmm... men jag då, som dels köpte min precision -64 för 10.000:-, och dels har insett att det soundet faktiskt inte går att frambringa ur nåt annat än en gammal fender. Jag har provat ett o annat (se tråden "hur många basar....) Är jag dum då, eller?

Lite intressant är det också hur ivriga ni som inte gillar fender är att basunera ut det i tid och otid.... Jag har inte speciellt mycket över för högteknologiska feldesignade ädelträskapelser som låter lika könlöst som en variaxbas redan från början, men jag har inget behov av att torgföra dom åsikterna titt och tätt.

..sade han, och hoppades att en del av svamlandet beror på den sena timmen...
Är det mig du svarar? Om det är det måsta jag väll reda ut alla feltolkningar du gör utifrån mitt inlägg.
Om du tror att jag utifrån mitt inlägg tycker du är dum för att du har köpt en P-64a för 10 loppor för att du gillar ljudet så har du fel. Och jag fattar inte hur du fick ihop det?

Det jag vänder mig emot är att Fender basarna överlag är skit dyra i förhållande till kvalitén. Undantag Pre CBS basarna som jag faktiskt aldrig har provspelat och inte kan uttala mig om.

Men dom har helt klart gjort mycket bra grejor men sen har dom riktiga klaver tramp som tex Mexico tillverkningen på 90-talet som jag som 13åring lurades i att köpa(en P-bas 1994). Det är sådant som är kass med fender att man om man inte kan så mycket köper nått bara för märket och det är ju det fender tjänar dom stora pengarna på!

Och vad är det för ”otid” att framföra min åsikt i en tråd som handlar om Jazz basar?

Själv har jag några hi-tech basar men de flesta är 70-80tals basar med standard P/J mickar i träslag som ask å lönn så du kan inte snacka om mig som om jag är någon hi-tech nörd.

Och av alla mina inlägg så har jag kritiserat fender en gång och det är nu! Du får nog ta att någon skriver nått kritiskt någon gång
Senast redigerad av A_Warning den lör 24 mar 2007, 01:54, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

A_Warning skrev:Ähhh Fender är fjantigt och dyrt :wink: Sen jag jämförde en Ibanez Jazz kopia(70-talare) mot 2 Fender Jazz 70-talare på Twang gillar jag inte Fender! Ärligt, det känns ju helt CP att så många dåliga instrument säljs för över 20000:- :evil:
Då föreslår jag att du köper en BRA Fender för under 10.000 i stället. Det är mycket bättre än att köpa en dålig för 20.000.




...dessutom så skulle jag hellre spela med bar underkropp än att visa mig offentligt med en Ibanez.

Movie quiz: "Älskling, det där är ingen Fender, det är en Ibanez." Vilken film?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

[quote="Johannes"]
...dessutom så skulle jag hellre spela med bar underkropp än att visa mig offentligt med en Ibanez.

quote]

:D
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johannes skrev:Movie quiz: "Älskling, det där är ingen Fender, det är en Ibanez." Vilken film?
Sällskapsresan SOS (Stig-Helmer och Ole i Skärgården).
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

BarbequeVillage skrev:
Johannes skrev:Movie quiz: "Älskling, det där är ingen Fender, det är en Ibanez." Vilken film?
Sällskapsresan SOS (Stig-Helmer och Ole i Skärgården).
Poäng till dig, BBQ.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det är kul med nördig instrumenthumor i breda underhållningsfilmer.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

BarbequeVillage skrev:
Johannes skrev:Movie quiz: "Älskling, det där är ingen Fender, det är en Ibanez." Vilken film?
Sällskapsresan SOS (Stig-Helmer och Ole i Skärgården).
"Men för helvete, älskling!"
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev: Lite intressant är det också hur ivriga ni som inte gillar fender är att basunera ut det i tid och otid.... Jag har inte speciellt mycket över för högteknologiska feldesignade ädelträskapelser som låter lika könlöst som en variaxbas redan från början, men jag har inget behov av att torgföra dom åsikterna titt och tätt.
Utan bara då och då som nu t.ex?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

[quote="dereborn"]

Lite intressant är det också hur ivriga ni som inte gillar fender är att basunera ut det i tid och otid.... Jag har inte speciellt mycket över för högteknologiska feldesignade ädelträskapelser som låter lika könlöst som en variaxbas redan från början, men jag har inget behov av att torgföra dom åsikterna titt och tätt.

quote]

Johan, det är nog så som räven sa om rönnbären...varför låter inte min 26-lagerslaminerade Mukaoboloträbas med 3 batterier och 9 strängar för 45000 lika bra som den där p-basen för 7 papp.


:wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev: Johan, det är nog så som räven sa om rönnbären...varför låter inte min 26-lagerslaminerade Mukaoboloträbas med 3 batterier och 9 strängar för 45000 lika bra som den där p-basen för 7 papp.


:wink:
Bäst hittills.
gäst

Inlägg av gäst »

Den ständigt pågående Fender vs MIO Möbler-diskussionen...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Den ständigt pågående Fender vs MIO Möbler-diskussionen...
Precis!
Det är som i mellanöstern; förutom diskussionen om vem som
ska ha Jerusalem är de ganska sams.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Den ständigt pågående Fender vs MIO Möbler-diskussionen...
Precis!
Det är som i mellanöstern; förutom diskussionen om vem som
ska ha Jerusalem är de ganska sams.
Fast här dödar vi inte varandra... Än iaf, Johannes har ju faktiskt kommit tillbaka :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Diesel, vad gäller vilket som är "bäst", två stackade vol/ton eller vol/vol/ton så är det så att de två stackade tonkontrollerna ofta verkar interagera. Ändrar man tonkontrollen för en mick så ändras ljudet även på den andra miucken. För att motverka detta har fender installerat ett motstånd i 62 reissusebasarna, men det motståndet sänker utnivån från basen.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Är det inte dags för en gallup, typ:
Vilken vilka basar gillar du?
1. Gamla godingar, klassiker (fender, gibson m.m.)2. Moderna högklassiga high tech basar.
3. Grymma japaner

Räcker det som val? Bättre formuleringar?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Gör en polltråd så får vi se!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

anli skrev:Är det inte dags för en gallup, typ:
Vilken vilka basar gillar du?
1. Gamla godingar, klassiker (fender, gibson m.m.)2. Moderna högklassiga high tech basar.
3. Grymma japaner

Räcker det som val? Bättre formuleringar?
Det låter bra :)
Skriv svar