MPG-bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag har aldrig varit i närheten av en MPG, men jag har hört bra saker. Har för mig att deras Jazz-variant hajpades en del på Talkbass för några år sedan, innan alla började spela på MTD, Sadowsky, Lakland, F Bass och/eller Roscoe.

Matt Pulcinella verkar ha gått samma öde som t.ex. Mike Kinal till mötes. De är båda väl ansedda och bygger instrument till vettiga priser, men saknar ändå något som gör att de slår igenom stort.
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

Hei!
Jeg har nettopp kjøpt en Level 6. Flott bass, men med noen få issues. Disse er ikke dramatiske. Har ikke tid til å skrive mer nå, men skal komme tilbake i ettermiddag med fyldigere beskrivelse.
Så... hang on ;)
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

Ok, har litt tid mellom slagene her! :)

Jeg kjøpte altså en blå Level 6 fra Matt for noen uker siden. Bassen kom like før påske. Den har en quiltet lønnetopp, og ser aldeles nydelig ut! Finishmessig er bassen 98%, det eneste jeg kan kommentere av negative ting her er at justeringsgropen til trussroden er litt trang slik at det er lett å ødelegge lakken i området rundt. Kunne vært håndtert med et lite lokk... men som dere skjønner, dette er en bagatell. Det er et lite punkt på halsinnfestningen der det mangler lakk, men det er knapt synlig og ikke noe reelt problem.

Bassen er lett i vekt, og ligner som det er nevnt her, ganske mye på MTD-bassene. Disse bassene er rimeligere enn amerikanske basser, men noe dyrere enn f.eks. MTD Zephyr. Kroppen er formet slik at den balanserer bortimot perfekt. Langt øvre horn og tynn kropp gjør at den er en drøm å spille på når man bruker reim. Det nedre hornet er kanskje litt for kort, så bassen kan ha litt antydning til neck dive når man spiller sittende uten reim, og bassen sklir lettere av låret enn f.eks. MTD gjør. Så det er et lite minus.

Men klangmessig er dette et svært bra instrument. H-strengen er ikke av de aller beste, men langt over gjennomsnittet. Jeg vil heller ikke trekke noen endelig konklusjon rundt dette før jeg har fått testet bassen med nye og "riktige" strenger for min del. Min bass har amerikanske Bartolini-micer med coil-velgere (single-coil / humbucker, en switch pr. pickup), og det fungerer også utmerket. Varm og fin lyd, med fantastisk mange muligheter. Jeg har en av de tidlige tsjekkiske Grendel-bassene, og jeg hadde håpet at denne bassen skulle låte noe i nærheten av denne. Det gjør den. Så jeg fikk akkurat det jeg håpet på, rent lydmessig.

Jeg har nevnt et par små issues vedrørende finish, men disse mener jeg er bagatellmessige. Det som er et noe større problem er båndarbeidet. På bass-siden er det en del skarpe kanter, og et par av båndene sitter ikke helt "flush" med gripebrettet. Det har imidlertid lite eller ingen betydning på spillbarheten. På diskantsiden er båndjobben veldig bra, og båndene er jevnt og fint rundet. Her er imidlertid problemet at de noen steder er rundt for mye, slik at det er lett å trekke strengene av båndene når man spiller. Dette gjelder på min bass i første rekke på de 5-6 første båndene. Dette er ikke et gigantisk problem, men litt uventet på en bass som koster (brukt) $1500.

Fordi prisnivået her i Norge er helt sykt når det gjelder basser og instrumenter generelt, så er likevel jeg svært godt fornøyd med min Level 6. Alternativet ville vært å betale en god del mer for en MTD Zephy 6, og få dårligere kvalitet både på treverk og elektronikk (selv om båndarbeidet nok ville vært hakket bedre). Matt har også en svært god retur-politikk (selv om du selvsagt ikke får glede av den om du kjøper brukt). Du kan returnere bassen innen 48 timer hvis du ikke er fornøyd. For min del betraktet jeg det slik at jeg heller ville bruke de NOK1500 det ville koste å sende den tilbake, til å få en "bass tech" her i byen til å fikse båndene.

For å sette opp noen "pros" og "cons":
Pro:
* Lett i vekt
* Kjempebra lyd
* Veldig god elektronikk (US Bartolini)
* God balanse
* Flott finish

Cons:
* Noen mindre finish-mangler (ubetydelige)
* Båndarbeidet kunne vært noe bedre

Alt i alt vil jeg anbefale Matt Pulcinella Guitars for de som er på jakt etter en bass i "MTD-klassen" når det kommer til lyd og spillbarhet. Designet minner helt klart om MTD, og lydmessig er det også mulig å identifisere et slektskap dit. Vær forberedt på at det kan være noen mindre mangler som kan rettes opp, men i forhold til prisen mener jeg dette er greit nok... Kjøp en Level 6 til $2000 eller en MTD 635 til $8000.... for de fleste av oss vil L6-en gjøre jobben til en fjerdedel av prisen. :)

Har du spørsmål så "shoot"!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Härligt att få lite feedback!

Hade hoppats på att kunna åka ner i helgen och klämt lite på exepmlaret som är till salu, men i dagsläget ser det mörkt ut.
(Skulle köpa bil men har beslutsångest, oväntat va?)

Vi får se, hoppas verkligen på att kunna testa/köpa den basen för den såg så läcker ut.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

Ja, de er kjempefine :)
Jeg har en Yamaha TRB-6, også, og de to bassene er veldig forskjellige. Helt forskjellig klang og varme. TRB'en er typisk Yamaha, klar og distinkt, litt metallisk i klangen (klinisk?). Egner seg ypperlig til fusion og funk. Level 6'en på den andre siden er mye varmere i klangen og synger mye finere, men er ikke så klar i tonen. Kan nok være forårsaket av treverket, også. Yamahaen er i alder, mens L6-en er i swamp ash og quilted maple.
Hvor mye skulle den koste?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

FreCKo skrev:
GrafZeppelin skrev:Vi kan ju fråga några av kvinnorna på det här forumet... eller visst jag, vi har ju inga...
Hade vi inte EN som startade en tråd och sen aldrig kom tillbaka?
Lady My. Så var hennes nick. Var tog hon vägen?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MrWalker skrev:Ja, de er kjempefine :)
Jeg har en Yamaha TRB-6, også, og de to bassene er veldig forskjellige. Helt forskjellig klang og varme. TRB'en er typisk Yamaha, klar og distinkt, litt metallisk i klangen (klinisk?). Egner seg ypperlig til fusion og funk. Level 6'en på den andre siden er mye varmere i klangen og synger mye finere, men er ikke så klar i tonen. Kan nok være forårsaket av treverket, også. Yamahaen er i alder, mens L6-en er i swamp ash og quilted maple.
Hvor mye skulle den koste?

Den kostar 8000 svenska kronor.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

blackparkas skrev:Den kostar 8000 svenska kronor.
Jag behöver säkert inte berätta detta, men 8000 är inte särskilt mycket för en bra bas. Okej, andrahandsvärdet på en MPG kanske inte är det bästa, men om den spelar och låter bra, och förutsatt att du har lite pengar över, tycker jag att du ska slå till.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jo. Jag vill.
Och jag vet att det är bra pengar, speciellt för en handbyggd yxa..

Men så är det ju regeringen som ska tycka till också....
Men hade det varit bilköp på g så hade man ju "råkat" pruta så pass att det vart pengar över till en bas...

Ska se vad jagkan göra.

Skulle vara fint med en möbelbas på väggen :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

SEK8000 er absolutt en bra pris! Jeg betalte totalt NOK12000 for min Level 6, og det synes jeg var en god pris sammenlignet med hva jeg ellers ville fått for den prisen her i landet.

Her er bilder av min bass (ikke jeg som har tatt dem, må få gjort det en dag)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Verkar bli dåligt med köp av MPG.
Snubben som säljer verkar totalt ointresserad av att sälja.
Förstår att den varit ute i flera månader om man säger så...

Han skickade precis SMS (!) och meddelade att det blev svårt att visa den idag...
Skrev ett tillbaka och meddelade att vi får se då, köper ev. en Fender ist. isf.

"Ok" fick jag tillbaka...

Vilket stolpskott...


Ajja, någon som finns i sthlm och har nå´t kul att sälja?
(ingen Yamaha förutom 80-tals BB och inga Ibanez....)

P-bas
Jazzbas
Lakland
Thunderbird.
Inte över 10k så egentligen kan man väl stryka den sista på listan...
Bandlöst?
Vad har ni?

070/6053385

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

Inlägg av ljumsken »

...duck dunn bas!!!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Haha!


Lyckades komma och testa basen igår iaf efter mycket om och men.

Ganska spännande bas.
Väldigt lätt!!
Fruktansvärt lättspelad - för vänsterhanden.
Det var dock så långt mellan strängarna så att jag som är van vid Warwicken snubblade rätt kraftigt om man försökte spela fort...

Banden som Mr Walker nämnde kändes av även på denna bas, dock så var det enbart när man drog med händerna för att känna, inte när man spelade.

Mmm.... jag vet inte jag... känns inte som om det blir något köp i dagsläget, men det var en gedigen bas och definitivt värd pengarna!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag är nyfiken på hur B-strängen kändes i jämförelse med de övriga? Tonalt och volymmässigt osv. och om den lät ok när man spelade lite högre upp på halsen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bump! Blackpaaarkas?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm.

Mycket svårt att säga.
Jag var där och testade den kl halv elva en såndag kväll och de bodde i en lägenhet på Surbrunnsgatan. var inte läge att testa så vansinnigt mycket faktiskt.
Gillar att spela riktigt högt när jag testar nya grejer för att känna in mig ordentligt, vilket inte fanns läge till som sagt.

Tonalt så tyckte jag nog att den kändes aningens bättre än Warwicken, även volymmässigt var det nog bättre än warwicken. Absolut jämnare. Iaf som jag kan minnas såhär i efterhand.

Kändes helt ok att spela högt upp på halsen, ljudmässigt är väl svårt att säga då jag inte kunde kräma på nå´t och jag inte var van stärkaren (Ampeg combo)
Kanske aningens tanig runt 12:band, men jag kommer inte alls ihåg egentligen.

VORE (till skillnad från HADE) det så att sträng-spacen hade varit tightare SKULLE (istället för HADE) jag köpt basen på studs.
Halsen, trots att den var lackad så kändes den kanon. Inte helt klarlackad utan aningens träigare.


Till saken hör att jag ogillar egentligen soapbars, och bartolini tycker jag ofta kan låta aningens för kliniskt.
Svårt att säga efter en riktig genomkörare i en stärkare man är van.


Men 8k är den absolut värd. Om man klarar av strängbredden, vilken var väl aningens bredare än en P-bas skulle jag tro.
Kanonfin bas! Superlätt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar