Hur moddar ni era basar?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Makten skrev:
Vee-Eight skrev:Bra tips det där om Gotoh 201, får fixas vid tillfälle. Har problem med just det där skramlet du beskriver. Är det samma hålbild för skruvarna?

Tillägg: Detta bör gälla Badass också för den delen, eftersom även de har tjockare botten på själva plattan..

Det är ju inte bara det att bottenplattan är tjockare utan även att stallsadlarna på Gotoh 201 har en större diameter.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BBQ: när du putsar bandändar.. hur gör du då? Mina egna basar är schyssta, men på grabbens Epi SG-400 sticker banden ut lite otäckt. Trät verkar ha krymt med åren eller nåt.
Har en fuskDremmel med en liten sliptrissa (typ fint slipbryne)... kan man använda den. Maska av?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

BarbequeVillage skrev:Det första jag gör är att gå igenom basen och ge den en riktig set up. Det slarvas nå't fruktansvärt ute i stugorna (och tyvärr lika mycket i musikaffärerna) med det.

Om strängarna är OK (hyfsat nya och av nickellegerat stål) så lindar jag ändå av dem, klipper till rätt längd och lindar upp dem ordentligt på strängstolparna. Då klarar sig A-strängen oftast utan strängtryck.

Sadeln måste nästan alltid filas till för att få rätt djup.

Halsens relief är oftast för stor så jag drar nästan alltid åt dragstången. Dessutom så behöver banden ofta slipas, både krönen och ändarna.

Stränghöjd och intonation sparas till sist.

När detta är gjort kan man känna och höra om det är nå't som behöver bytas. Stämmisar som glappar går bort, mikar byter jag ibland, men de flesta är faktiskt helt OK. Däremot brukar jag alltid ge mig på elektroniken, eftersom billiga basar (och även en del dyra) ofta har dåliga komponenter. CTS-potar och Switchcraftjack använder jag. Dessutom kan man göra så mycket mer än bara en simpel parallellkoppling med relativt enkla medel. Prova att löda i en serie/parallellkoppling i en push/pullpot eller bara en så enkel grej som att byta värde på tonkondningen. Det förändrar ljudet en hel del och kostar runt 10 spänn!
Vart hittar du CTS pottar för 10 spänn? :shock:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Det har aldrig hänt mig och jag har haft många basar av Fender-typ. Allt man behöver göra är att inte klippa av för mycket av strängen när man strängar basen, då löser det sig automatiskt.
Märkligt, jag har nog aldrig spelat på en Fender som inte haft tendenser att skramla vid lös A. Det går att komma ifrån skapligt om man lindar upp en drös varv på stolpen, men det räcker inte alltid. Vinkeln blir ändå betydligt flackare än hos de övriga strängarna.
Sen beror det nog en del på hur hårt man spelar.
BarbequeVillage skrev:Däremot brukar jag alltid ge mig på elektroniken, eftersom billiga basar (och även en del dyra) ofta har dåliga komponenter. CTS-potar och Switchcraftjack använder jag.
Menar du att potarna skulle påverka ljudet, eller är det bara av "säkerhetsskäl"?

På gitarrer modifierar jag ton-poten till sk. "no load", vilket gör att tonkontrollen är helt förbikopplad när ton står på fullt. Detta känns dock helt meningslöst på en bas, där jag ändå inte vill ha det där sista unset diskant. Jag rullar gärna av lite istället.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag byter stämmisar endast för utseendets skulle. Tycker att de moderna Fender-skruvarna är så små och opersonliga. sen känns det som man får mer kvalité med nya Gotoh-stämmisar. jag vet inte, det kan vara ren inbillning.

snyggt är det iallafall! :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:BBQ: när du putsar bandändar.. hur gör du då? Mina egna basar är schyssta, men på grabbens Epi SG-400 sticker banden ut lite otäckt. Trät verkar ha krymt med åren eller nåt.
Har en fuskDremmel med en liten sliptrissa (typ fint slipbryne)... kan man använda den. Maska av?
Jag tar en liten plattfil som jag limmat fast på en träbit och filar bort utsticket genom att dra filen längs greppbrädeskanten, lite vinklad in mot greppbrädan. Se'n använder jag en avrundningsfil för att runda av banden. Lite olja på greppbrädan så är det klart! Det finns bilder på hemsidan, kolla under "Bygga", klicka på "Bygga Hals" och skrolla ner en bit.
Makten skrev:Menar du att potarna skulle påverka ljudet, eller är det bara av "säkerhetsskäl"?
Billiga potar har en förmåga att börja glappa och spraka efter ett tag, så oftast är det en ren försiktighetsåtgärd.
A_Warning skrev:Vart hittar du CTS pottar för 10 spänn?
Sorry, jag var otydlig i syftningen. CTS-potar är betydligt dyrare, jag menade attt kondningen kostade en knapp tia.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

BarbequeVillage skrev:
anli skrev:BBQ: när du putsar bandändar.. hur gör du då? Mina egna basar är schyssta, men på grabbens Epi SG-400 sticker banden ut lite otäckt. Trät verkar ha krymt med åren eller nåt.
Har en fuskDremmel med en liten sliptrissa (typ fint slipbryne)... kan man använda den. Maska av?
Jag tar en liten plattfil som jag limmat fast på en träbit och filar bort utsticket genom att dra filen längs greppbrädeskanten, lite vinklad in mot greppbrädan. Se'n använder jag en avrundningsfil för att runda av banden. Lite olja på greppbrädan så är det klart! Det finns bilder på hemsidan, kolla under "Bygga", klicka på "Bygga Hals" och skrolla ner en bit.
Hur gör du med lackade lönnbrädor?
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev: Märkligt, jag har nog aldrig spelat på en Fender som inte haft tendenser att skramla vid lös A. Det går att komma ifrån skapligt om man lindar upp en drös varv på stolpen, men det räcker inte alltid. Vinkeln blir ändå betydligt flackare än hos de övriga strängarna.
Sen beror det nog en del på hur hårt man spelar.
Jag spelar hårdast!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

A_Warning skrev:
BarbequeVillage skrev:
anli skrev:BBQ: när du putsar bandändar.. hur gör du då? Mina egna basar är schyssta, men på grabbens Epi SG-400 sticker banden ut lite otäckt. Trät verkar ha krymt med åren eller nåt.
Har en fuskDremmel med en liten sliptrissa (typ fint slipbryne)... kan man använda den. Maska av?
Jag tar en liten plattfil som jag limmat fast på en träbit och filar bort utsticket genom att dra filen längs greppbrädeskanten, lite vinklad in mot greppbrädan. Se'n använder jag en avrundningsfil för att runda av banden. Lite olja på greppbrädan så är det klart! Det finns bilder på hemsidan, kolla under "Bygga", klicka på "Bygga Hals" och skrolla ner en bit.
Hur gör du med lackade lönnbrädor?
Då lägger jag dem på greppbrädan och sprayar på ett ett lager lack när jag är klar. På så sätt undviker man lack på banden. eftersom jag bara putsar kanten på greppbrädan så behöver man inte lacka framsidan.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

maxoges skrev:Anfäkta och anamma, sötvattenspirater, detta måste provas!
RROGNTUDJU
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

om det är lackat och betsat då... och/eller en sådan där vit kant?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:om det är lackat och betsat då... och/eller en sådan där vit kant?
Bets går att bättra på innan lackering/oljning. Bindings är lite bökigare, då får man vara lätt på handen. Fördelen är att bandändarna inte sticker ut lika ofta på dem.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Jag spelar hårdast!!!
*antecknar*
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:
Makten skrev: Märkligt, jag har nog aldrig spelat på en Fender som inte haft tendenser att skramla vid lös A. Det går att komma ifrån skapligt om man lindar upp en drös varv på stolpen, men det räcker inte alltid. Vinkeln blir ändå betydligt flackare än hos de övriga strängarna.
Sen beror det nog en del på hur hårt man spelar.
Jag spelar hårdast!!!
Aha, en utmaning? I CHALLENGE YOU! Den som först nöter av en E-sträng med rent vanvett vinner, deal?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Egentillverkat fäste för Schallermicken med hjälp av slangklämmor och svets! Originalen är kända för att vara skräpiga, mitt sprack efter ett par veckor.

Bild
Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Håller med BBQV...

en ordentlig genomgång av ny (spec.från musikaffär) anskaffad bas kräver ofta så mycket justeringar att det nästan får räknas som "moddning"
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Då är det alltså någon av er ingo eller bbq man skulle fått leja för att få en totalgenomgång av basen?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Diesel skrev:Då är det alltså någon av er ingo eller bbq man skulle fått leja för att få en totalgenomgång av basen?

BBQV är ju kunnig på det mesta ;-)

(själv är jag helt novis på elektroniken ) :-(

Här finns många på forumet som "mekar"
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:Jag spelar hårdast!!!
*antecknar*
Det borde intressera dig eftersom vi diskuterade huruvida A-strängen på Fender-basar rasslar eller ej vid hårt spel men det kanske du har glömt?
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:
Makten skrev: Märkligt, jag har nog aldrig spelat på en Fender som inte haft tendenser att skramla vid lös A. Det går att komma ifrån skapligt om man lindar upp en drös varv på stolpen, men det räcker inte alltid. Vinkeln blir ändå betydligt flackare än hos de övriga strängarna.
Sen beror det nog en del på hur hårt man spelar.
Jag spelar hårdast!!!
Aha, en utmaning? I CHALLENGE YOU! Den som först nöter av en E-sträng med rent vanvett vinner, deal?
Du vinner. Jag spelar i stort sett aldrig av strängar trots att jag (i vissa situationer) slår så hårt jag orkar med plektrummet och när jag inte spelar så hårt jag orkar så spelar jag ändå ovanligt hårt. Vet inte vad det beror på, jag känner basister som inte alls spelar lika hårt men som spelar av strämgar hela tiden. Märkligt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:jag känner basister som inte alls spelar lika hårt men som spelar av strämgar hela tiden. Märkligt.
Tur?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

otur skulle jag kalla det.. strängar är en tråkig utgift
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Kom på en moddning jag faktiskt gör. Sätter små förlängningar på B och E-strängarna för att få mer Tension.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Det borde intressera dig eftersom vi diskuterade huruvida A-strängen på Fender-basar rasslar eller ej vid hårt spel men det kanske du har glömt?
Nä, vi diskuterade inte det. Jag nämnde bara att hur hårt man spelar nog påverkar skorrbenägenheten.
Svarte_Jack skrev:Kom på en moddning jag faktiskt gör. Sätter små förlängningar på B och E-strängarna för att få mer Tension.
??? Det där får du gärna förklara närmare. :shock:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag sätter som små rör på ca 1,5cm bakom stallet som jag sedan trär strängen igenom. Gör faktiskt lite skillnad på ljudet och framförallt känslan. Strängen blir stadigare.
Skriv svar