Badass

Prata om allt som har med elbasar att göra
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lite av tanken bakom de olika materialen i stall är väl dess akustiska egenskaper och deras förmåga att släppa igenom vibrationer till trät. En bit aluminium (som man bl.a. gör plattor till vibrafon av) låter ju annorlunda om man slår på den jämfört med t.ex. brons och stål.
Kan tänka mig att även titan har en egen karaktär i det fallet.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

GrafZeppelin skrev:Lite av tanken bakom de olika materialen i stall är väl dess akustiska egenskaper och deras förmåga att släppa igenom vibrationer till trät. En bit aluminium (som man bl.a. gör plattor till vibrafon av) låter ju annorlunda om man slår på den jämfört med t.ex. brons och stål.
Kan tänka mig att även titan har en egen karaktär i det fallet.
Ja, men nu är det ju inte stallet som ska låta. Bästa möjliga stallmaterial torde vara ett så styvt material som möjligt, för att förmedla strängarnas rörelseenergi på bästa sätt till kroppen utan förluster. Titan är ganska "gummiartat", det vill säga inte särskilt styvt. Jag är övertygad om att de positiva effekterna som upplevs av titanbitar i musikinstrument är ren placebo, bara för att de flesta tror att det är något slags mirakelmaterial.
Knackar man på en titanplåt så sjunger den betydligt mindre än de flesta andra metaller. Titan är nämligen vibrationsdämpande, och används därför t ex där vibrationer kan vara ett problem. Låter det vettigt att ha i ett stall? Nja.

Tillägg: Man kan förstås aldrig veta hur det funkar i realiteten, men jag vill nog höra ett A/B-test innan jag tror på att titan skulle vara lämpligt som stallmaterial. Alltså att man först spelar in en snutt med originalstall, och sedan en snutt med titanstall. Under den tid man bytt stall är det ganska omöjligt att komma ihåg precis hur det lät innan nämligen.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Makten skrev:Att ett titanstall skulle vara bättre bara för att det är av titan anser jag vara nonsens. Titan är lättare än stål, och effekten är alltså den motsatta mot att sätta på ett Badass. Det låter inte bättre bara för att materialet är dyrt. Prova guld så får du se. :roll:
Jag tror att man är ute efter den hexagonala kristallstrukturen hos titanium istället för den kubiskt volymcentrerade hos stål. Densiteten må va lägre hos titan men visst fasen är det väl bra mycket hårdare än stål? Borde inte det göra att tonen överförs mer "transparent" då?

Dessutom har titan något högre smältpunkt än stål vilket är en fördel när jag drar igång mina heta riff. 8)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Rix skrev:Dessutom har titan något högre smältpunkt än stål vilket är en fördel när jag drar igång mina heta riff. 8)
Apropå bad ass... :D

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag har telefonnumret till Staffan och Bengt annars!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Geddy_Lee skrev:Jag har telefonnumret till Staffan och Bengt annars!
Hahahaha!
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Geddy_Lee skrev:Jag har telefonnumret till Staffan och Bengt annars!
Är det samma nummer till dem bägge???
Ja, de var väl gifta...

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev:
Geddy_Lee skrev:Jag har telefonnumret till Staffan och Bengt annars!
Är det samma nummer till dem bägge???
Ja, de var väl gifta...

/Ff
Till tv-studion, där de spelar in och har alla grejor så vi snabbt kan plocka fram och börja laborera
och slutligen fastställa vilken smältpunkt metallen i ett ultimat stall på en elbas ska ha för att det ska låta "bra".
Senast redigerad av Geddan den tis 31 jul 2007, 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Geddy_Lee skrev:
fieldflower skrev:
Geddy_Lee skrev:Jag har telefonnumret till Staffan och Bengt annars!
Är det samma nummer till dem bägge???
Ja, de var väl gifta...

/Ff
Till tv-studion, där de spelar in och har alla grejor så vi snabbt kan plocka fram och börja laborera
och slutligen fastställa vilken smältpunkt meltallen i ett ultimat stall på en elbas ska ha för att det ska låta "bra".
DET avsnittet skulle jag sitta klistrad framför!!!

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev:
Geddy_Lee skrev:
fieldflower skrev:
Geddy_Lee skrev:Jag har telefonnumret till Staffan och Bengt annars!
Är det samma nummer till dem bägge???
Ja, de var väl gifta...

/Ff
Till tv-studion, där de spelar in och har alla grejor så vi snabbt kan plocka fram och börja laborera
och slutligen fastställa vilken smältpunkt meltallen i ett ultimat stall på en elbas ska ha för att det ska låta "bra".
DET avsnittet skulle jag sitta klistrad framför!!!

/Ff
Och många med dig!
Fattar inte vad de håller på med på SvT!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Geddy_Lee skrev:
fieldflower skrev:
Geddy_Lee skrev:
fieldflower skrev:
Geddy_Lee skrev:Jag har telefonnumret till Staffan och Bengt annars!
Är det samma nummer till dem bägge???
Ja, de var väl gifta...

/Ff
Till tv-studion, där de spelar in och har alla grejor så vi snabbt kan plocka fram och börja laborera
och slutligen fastställa vilken smältpunkt meltallen i ett ultimat stall på en elbas ska ha för att det ska låta "bra".
DET avsnittet skulle jag sitta klistrad framför!!!

/Ff
Och många med dig!
Fattar inte vad de håller på med på SvT!
Bengt har gått i pension. De väntar på att hans själ skall återfödas och växa upp innan de kan göra avsnittet.
Staffan har de frusit i stora frysen i kafeterian i väntan på detta.

Men jag börjar hålla andan i väntan redan nu!

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Fortsätt gärna de seriösa spekulationerna! Jag tycker det är fascinerande. Här finns ju hjärnor som kan hitta teoretiska argument för vad vi upplever med öron och "hjärta". Spännande!
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Bengt har gått i pension. De väntar på att hans själ skall återfödas och växa upp innan de kan göra avsnittet.
Staffan har de frusit i stora frysen i kafeterian i väntan på detta.
Jag trodde de satt kvar i husvagnen från Snowroller och drack hemkört o lingondricka!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

200071 skrev:Fortsätt gärna de seriösa spekulationerna! Jag tycker det är fascinerande. Här finns ju hjärnor som kan hitta teoretiska argument för vad vi upplever med öron och "hjärta". Spännande!
:oops:
Se oss endast som pausmusik innan det riktiga programmet börjar...

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

På tal om pausmusik, Staffan Ling och frågeställningar. Visste ni att vinjettmelodin till Staffans gamla goa program Femettan är låten You are a Winner med Earth Wind and Fire från deras platta Raise 1981! Underbar låt. Sorry för O.T. 8)
Senast redigerad av Rix den tis 31 jul 2007, 22:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

fieldflower skrev:
200071 skrev:Fortsätt gärna de seriösa spekulationerna! Jag tycker det är fascinerande. Här finns ju hjärnor som kan hitta teoretiska argument för vad vi upplever med öron och "hjärta". Spännande!
:oops:
Se oss endast som pausmusik innan det riktiga programmet börjar...

/Ff
Jag hör också till dem som verkligen uppskattar all OT och "dålig" humor på det här forumet; så inget illa menat. Men jag har funderat så mycket på just de här sakerna så jag vill bara blåsa på glöden.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Rix skrev:Jag tror att man är ute efter den hexagonala kristallstrukturen hos titanium istället för den kubiskt volymcentrerade hos stål. Densiteten må va lägre hos titan men visst fasen är det väl bra mycket hårdare än stål? Borde inte det göra att tonen överförs mer "transparent" då?
Kristallstrukturen har tyvärr inte ett jota med saken att göra, eftersom den inte "märks" förrän man påfrestar materialet till bristningsgränsen. Hexagonal struktur har även Magnesium, som har väldigt annorlunda egenskaper mot titan; sprött och hårt.
Titan är inte hårdare än stål, men starkare. Ren titan är tämligen mjuk och duktil, men om man legerar den med exempelvis aluminium så blir den ganska hård.
Som jag skrev förut så är de flesta titanlegeringar "gummiartade", vilket är en stor fördel inom de flesta applikationer. Legeringarna tål enorma påfrestningar utan att spricka, gränserna för utmattningsbrott är höga och materialet är mycket starkt i förhållande till densiteten. Men särskilt hårt är det inte.

Håll isär dessa begrepp:

-Styrka
-Hårdhet
-Styvhet

De har inget med varandra att göra, även om ett material som är hårt oftast också är styvt och kanske starkt.

Tillägg: För att motivera begreppen:

-Styrka anger den kraft per area som krävs för att dra, trycka eller skjuva sönder materialet.

-Hårdhet avser hur stor kraft per area som krävs för att penetrera ytan på materialet.

-Styvhet avser materialets böjlighet och plasticitet, alltså hur mycket kraft som krävs för att böja eller dra ut materialet en viss bit per area.
Senast redigerad av Makten den ons 01 aug 2007, 17:19, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Dra lite kemiska beteckningar på de också Makten så blir de bra som fan ska du se.. ;)

Fint upplägg..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

marcbass skrev:Dra lite kemiska beteckningar på de också Makten så blir de bra som fan ska du se.. ;)

Fint upplägg..
Äh, lägg av va... Jag vet att det är "nördigt" att dra upp massa begrepp som de flesta inte känner till, men jag gör det för att jag själv tycker att det är väldigt intressant. Hur många som förespråkar titanstall vet något om titan? Det är lätt att säga att "titanstall är skitbra" helt utan motivering. Jag har själv provat titanstall utan att förstå varför det skulle vara så enormt fördelaktigt.
Vanföreställningar på grund av okunskap är något som ska motarbetas.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Det här är sketaintressant ju. KTS som tillverkar stallen försöker på sin hemsida förklara vad som gör deras stall bättre, http://www.k-t-s.com/english/home.html

Så det är bara nys menar du? De refererar också till kristallstrukturen som skulle ge ett renare övertonsspektrum.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Rix skrev:Det här är sketaintressant ju. KTS som tillverkar stallen försöker på sin hemsida förklara vad som gör deras stall bättre, http://www.k-t-s.com/english/home.html

Så det är bara nys menar du? De refererar också till kristallstrukturen som skulle ge ett renare övertonsspektrum.
Va vet KTS?! Makten jobbar väl inte där?! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Geddy_Lee skrev:
Rix skrev:Så det är bara nys menar du? De refererar också till kristallstrukturen som skulle ge ett renare övertonsspektrum.
Va vet KTS?! Makten jobbar väl inte där?! :P
Hehe. Kanske på tiden att KTS anställer en materialteoretiker. 8)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Rix: Har du ork att A/B testa stallet mot orginalet? Posta ljudfiler?
Vet att det är mycket jobb men det skulle hjälpa många (inkl mig) att bli övertygade tror jag..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Liten skrev:Rix: Har du ork att A/B testa stallet mot orginalet? Posta ljudfiler?
Vet att det är mycket jobb men det skulle hjälpa många (inkl mig) att bli övertygade tror jag..
Ska se om jag pallar! Måste ju göra nåt vettigt på semestern! 8) Ska även göra lite ball frekvensanalys på ljudfilerna. Återkommer!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Stort! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar