Fecksa te EBn

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Makten skrev:
knedy skrev:Ska du sätta en längre hals på den så måste du flytta bak stallet om du vill att den ska intonera, kolla först så stallet ens hamnar på kroppen. ;) Den kommer också bli snusiskt framtung.
Det måste han inte alls, om skallängden stämmer med den totala förlängningen. Det finns exempelvis utbyteshalsar med annan skallängd till Fendergitarrer.

Tillägg: Däremot verkar det ju helt vansinnigt att börja bygga en hals till en skruttbas. Halsen måste ju vara det absolut svåraste på en bas att få till.
Jag har faktiskt redan gjort en hals :) Eller en och en halv egentligen... Fast ingen av dom är iuförsej testade, men den ena är nog snart testbar! Men vad är det du tänker på som skulle vara svårast med halsen? bandplaceringar? halsformen? Är det bandplaceringar finns det en jättelätt lösning för det! På stewartmacdonald finnns nämligen en attematisk banduträknare! Bara att skriva in skala och antal band ma vill ha, så vips har man sina placeringar!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

the_great_alfonzo skrev:Men vad är det du tänker på som skulle vara svårast med halsen?
Att få den till rätt profil, att fixa en fungerande dragstång, att slipa radien på greppbrädan rätt, att göra en bra sadel, att banda den bra, att slipa banden så att spelbarheten blir okej.
Halsen är tveklöst instrumentets viktigaste del när det gäller spelbarhet. Att man sätter banden på rätt ställe betyder inte att bandningen blir bra. Jag har inte bandat någon greppbräda själv, men jag antar att man behöver diverse ovanliga verktyg för detta. Banden ska för-krökas (jaja, kom med alkoholrelaterade vitsar bara) till rätt radie, slås/tryckas ner i greppbrädan lagom hårt och sedan slipas in så att de är lika höga. De ska krönas så att de efter bandslipningen inte är plana på toppen, eftersom det påverkar intonationen.
En bandlös hals kanske går att göra för en lekman, men jag tror att du tar dig riktigt mycket vatten över huvudet om du försöker dig på en bandad hals.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Danne skrev:Kortskaliga basar är inte speciellt lämpade till slapspel pga lägre strängspänning.
Ehhhh.... hört talas om Kofi Bentsi-Enchill? Sveriges snabbaste tumme. Spelade (jäkligt mycket slap) på en Yamaha MotionBass II shortscale.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Makten skrev:
the_great_alfonzo skrev:Men vad är det du tänker på som skulle vara svårast med halsen?
Att få den till rätt profil, att fixa en fungerande dragstång, att slipa radien på greppbrädan rätt, att göra en bra sadel, att banda den bra, att slipa banden så att spelbarheten blir okej.
Halsen är tveklöst instrumentets viktigaste del när det gäller spelbarhet. Att man sätter banden på rätt ställe betyder inte att bandningen blir bra. Jag har inte bandat någon greppbräda själv, men jag antar att man behöver diverse ovanliga verktyg för detta. Banden ska för-krökas (jaja, kom med alkoholrelaterade vitsar bara) till rätt radie, slås/tryckas ner i greppbrädan lagom hårt och sedan slipas in så att de är lika höga. De ska krönas så att de efter bandslipningen inte är plana på toppen, eftersom det påverkar intonationen.
En bandlös hals kanske går att göra för en lekman, men jag tror att du tar dig riktigt mycket vatten över huvudet om du försöker dig på en bandad hals.
Äh det går nog :roll:
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

the_great_alfonzo skrev: Äh det går nog :roll:
That's the spirit! Och du var ju mest intresserad av hur den ser ut, inte hur den låter, eller hur? ;)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Men det är ju ändå huvudsakligen andra delar som ska bytas, det där med halsen var bara som jag rycktes med av nu i tråden :) Men visst vore det skönt med en olackad bandad 35'skala hals som gärna får vara liiiiite tunnare än den nuvarande :)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Förresten, på tal om att förvandla gamla skrutt-vintage basar till moderna hi-tech underverk, hittade ett svart Ric-stall man kanske skulle kunna sätta på Kazugan om det blir aktuellt att fixa till även den! Tänk er en Jetglo 4001 med svart mekanik och ett par humbuckers... Släng även på ett Pl.skydd i möbligaste trä!(Bara det passar jetglo:n..)! Ett par schvarta metallic knobs också. Och en fin träbit får ersätta den värdelösa dragstångsplattan! Det enda problemet som återstår nu är bara att jag fortfarande inte gillar rickenbackers :?
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

the_great_alfonzo skrev:Förresten, på tal om att förvandla gamla skrutt-vintage basar till moderna hi-tech underverk, hittade ett svart Ric-stall man kanske skulle kunna sätta på Kazugan om det blir aktuellt att fixa till även den! Tänk er en Jetglo 4001 med svart mekanik och ett par humbuckers... Släng även på ett Pl.skydd i möbligaste trä!(Bara det passar jetglo:n..)! Ett par schvarta metallic knobs också. Och en fin träbit får ersätta den värdelösa dragstångsplattan! Det enda problemet som återstår nu är bara att jag fortfarande inte gillar rickenbackers :?
Sälj den till mig! :wink:

Är Kazugan en Rick-kopia eller?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Kim S skrev:
Danne skrev:Kortskaliga basar är inte speciellt lämpade till slapspel pga lägre strängspänning.
Ehhhh.... hört talas om Kofi Bentsi-Enchill? Sveriges snabbaste tumme. Spelade (jäkligt mycket slap) på en Yamaha MotionBass II shortscale.
Nej, tyvärr har jag inte hört talas om honom. Naturligtvis finns det undantag. Jag talade bara utefter egen erfarenhet. Soundet av mina kortskaliga basar är inte direkt vad jag förknippar med snärtigt slapspel även om det naturligtvis går att slappa med dem. Å andra sidan är säkert min teknik kass.

Var inte Motion Bass 32" (medium scale) förresten?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Noelredding skrev:
the_great_alfonzo skrev:Förresten, på tal om att förvandla gamla skrutt-vintage basar till moderna hi-tech underverk, hittade ett svart Ric-stall man kanske skulle kunna sätta på Kazugan om det blir aktuellt att fixa till även den! Tänk er en Jetglo 4001 med svart mekanik och ett par humbuckers... Släng även på ett Pl.skydd i möbligaste trä!(Bara det passar jetglo:n..)! Ett par schvarta metallic knobs också. Och en fin träbit får ersätta den värdelösa dragstångsplattan! Det enda problemet som återstår nu är bara att jag fortfarande inte gillar rickenbackers :?
Sälj den till mig! :wink:

Är Kazugan en Rick-kopia eller?
Ja du, vi har 2 kazugor :) En EB och en Ric, ingen av dom min kopp te :) Däremot ska jag fixa med dom tills dom blir just min kopp te ! Och ricen är min farsas och den vill han inte sälja, och eb:n har jag fått av en basistbekant som nog skulle bli besviken om jag sålde den :? Du får klara dej med din fjuttiga jazzbas du :wink:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Förresten, här är det Oh så oortodoxa Ric stallet! Ett par gnuttor väl dyrt kanske, men svårt att hitta ett annat svart ric stall! Men så kommer antagligen detta projekt inte hända på ett tag heller, nu ska jag fokusera på bygget, sen på the extreme EB-Make over, och till sist ricen!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

the_great_alfonzo skrev:Förresten, här är det Oh så oortodoxa Ric stallet! Ett par gnuttor väl dyrt kanske, men svårt att hitta ett annat svart ric stall! Men så kommer antagligen detta projekt inte hända på ett tag heller, nu ska jag fokusera på bygget, sen på the extreme EB-Make over, och till sist ricen!
Varför inte spara pengarna och köpa en bas som uppfyller dina krav och behålla de andra som de är tills du blir äldre och förståndigare och uppskattar dem!? :wink:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Höh, fas 1 i förvandlingen är nu påbörjad... Stallet från herr Årnes har nu anlänt!! Ska bara vänta tills det är skoldags igen så ska jag plugga igen gamla stallhål i kroppen och sätta fast nya, steg 2 blir antagligen en ny hals!

YAY!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Matte skrev:
the_great_alfonzo skrev:Förresten, här är det Oh så oortodoxa Ric stallet! Ett par gnuttor väl dyrt kanske, men svårt att hitta ett annat svart ric stall! Men så kommer antagligen detta projekt inte hända på ett tag heller, nu ska jag fokusera på bygget, sen på the extreme EB-Make over, och till sist ricen!
Varför inte spara pengarna och köpa en bas som uppfyller dina krav och behålla de andra som de är tills du blir äldre och förståndigare och uppskattar dem!? :wink:
Det är roligare att göra egna misstag än att lära sig av andras!

Men seriöst tycker jag det är bättre att exprimentera och modda med ett billigt instrument så man inte gör misstagen med ett bättre. Faktiskt lär man sig ju mycket på att skruva och borra och så...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

200071 skrev:
Matte skrev:
the_great_alfonzo skrev:Förresten, här är det Oh så oortodoxa Ric stallet! Ett par gnuttor väl dyrt kanske, men svårt att hitta ett annat svart ric stall! Men så kommer antagligen detta projekt inte hända på ett tag heller, nu ska jag fokusera på bygget, sen på the extreme EB-Make over, och till sist ricen!
Varför inte spara pengarna och köpa en bas som uppfyller dina krav och behålla de andra som de är tills du blir äldre och förståndigare och uppskattar dem!? :wink:
Det är roligare att göra egna misstag än att lära sig av andras!

Men seriöst tycker jag det är bättre att exprimentera och modda med ett billigt instrument så man inte gör misstagen med ett bättre. Faktiskt lär man sig ju mycket på att skruva och borra och så...
Sant!! Och åter igen, tack så jättämycket för stallet go' herrn :)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

the_great_alfonzo skrev:
200071 skrev:
Matte skrev:
the_great_alfonzo skrev:Förresten, här är det Oh så oortodoxa Ric stallet! Ett par gnuttor väl dyrt kanske, men svårt att hitta ett annat svart ric stall! Men så kommer antagligen detta projekt inte hända på ett tag heller, nu ska jag fokusera på bygget, sen på the extreme EB-Make over, och till sist ricen!
Varför inte spara pengarna och köpa en bas som uppfyller dina krav och behålla de andra som de är tills du blir äldre och förståndigare och uppskattar dem!? :wink:
Det är roligare att göra egna misstag än att lära sig av andras!

Men seriöst tycker jag det är bättre att exprimentera och modda med ett billigt instrument så man inte gör misstagen med ett bättre. Faktiskt lär man sig ju mycket på att skruva och borra och så...
Sant!! Och åter igen, tack så jättämycket för stallet go' herrn :)
Det är lugnt.
:) Jag ser fram mot att få se resultatet
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev:
Matte skrev:
the_great_alfonzo skrev:Förresten, här är det Oh så oortodoxa Ric stallet! Ett par gnuttor väl dyrt kanske, men svårt att hitta ett annat svart ric stall! Men så kommer antagligen detta projekt inte hända på ett tag heller, nu ska jag fokusera på bygget, sen på the extreme EB-Make over, och till sist ricen!
Varför inte spara pengarna och köpa en bas som uppfyller dina krav och behålla de andra som de är tills du blir äldre och förståndigare och uppskattar dem!? :wink:
Det är roligare att göra egna misstag än att lära sig av andras!

Men seriöst tycker jag det är bättre att exprimentera och modda med ett billigt instrument så man inte gör misstagen med ett bättre. Faktiskt lär man sig ju mycket på att skruva och borra och så...
Jo. det är helt sant, men man kan välja ett bättre utgångsmaterial än en kortskalig S bas om man vill få det hela att bli en långskalig Hitechbas I övrigt så håller jag emd. Det är bättre att öva på en billig bas så misstagen inte blir så dyra eller ångestframkallande. Stalltipset (!) är att inte skruva dit ditt nya stall förän du har den hals som ska sitta på basen så du får mäta in så det sitter rätt för intonering och skallängden. Byter du hals så är risken att du får flytta stallet och då har du gjort jobbet 2 gånger helt i onödan.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Matte skrev:
200071 skrev:
Matte skrev:
the_great_alfonzo skrev:Förresten, här är det Oh så oortodoxa Ric stallet! Ett par gnuttor väl dyrt kanske, men svårt att hitta ett annat svart ric stall! Men så kommer antagligen detta projekt inte hända på ett tag heller, nu ska jag fokusera på bygget, sen på the extreme EB-Make over, och till sist ricen!
Varför inte spara pengarna och köpa en bas som uppfyller dina krav och behålla de andra som de är tills du blir äldre och förståndigare och uppskattar dem!? :wink:
Det är roligare att göra egna misstag än att lära sig av andras!

Men seriöst tycker jag det är bättre att exprimentera och modda med ett billigt instrument så man inte gör misstagen med ett bättre. Faktiskt lär man sig ju mycket på att skruva och borra och så...
Jo. det är helt sant, men man kan välja ett bättre utgångsmaterial än en kortskalig S bas om man vill få det hela att bli en långskalig Hitechbas I övrigt så håller jag emd. Det är bättre att öva på en billig bas så misstagen inte blir så dyra eller ångestframkallande. Stalltipset (!) är att inte skruva dit ditt nya stall förän du har den hals som ska sitta på basen så du får mäta in så det sitter rätt för intonering och skallängden. Byter du hals så är risken att du får flytta stallet och då har du gjort jobbet 2 gånger helt i onödan.
Jaja, jag må vara barn, men jag är inte helt kvaddad uppe i överkontoret bara för det :wink: Dock har jag iallafall monterat av gamla stallet och placerat det nya löst på basen, det ser jättesnyggt ut må jag säga... Och ännu snyggare när man bytt rattar och mickar och grejer 8) Funderar på att lacka den blå dessutom... Om jag vågar försöka ta bort nuvarande lack och lacka om... Sägs ju vara relativt svårt :roll:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Matte skrev:
Jo. det är helt sant, men man kan välja ett bättre utgångsmaterial än en kortskalig S bas om man vill få det hela att bli en långskalig Hitechbas I övrigt så håller jag emd. Det är bättre att öva på en billig bas så misstagen inte blir så dyra eller ångestframkallande. Stalltipset (!) är att inte skruva dit ditt nya stall förän du har den hals som ska sitta på basen så du får mäta in så det sitter rätt för intonering och skallängden. Byter du hals så är risken att du får flytta stallet och då har du gjort jobbet 2 gånger helt i onödan.
Vad innebär S bas? Och du vet förresten att detta faktiskt är en billig bas va :D?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

the_great_alfonzo skrev:
Vad innebär S bas?
Skitbas?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Svensson skrev:
the_great_alfonzo skrev:
Vad innebär S bas?
Skitbas?
Tyst nu.... Inte berätta sådana där hemligheter för "ungarna"!!! :wink:


Vet inte riktigt hur jag fick ihop det där. Det kan vi nog bara beteckna som ett skrivfel, eller läs det som oldschool.......
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Sätt ett sånt större plektrumskydd på den, då behöver du inte vara så försiktig när du fräser om för halsmicken. Typ som vem det nu var har på sin Guild. :oops: Tror det kan bli rätt ballt.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Precis vad jag tänkte göra Knedy :) Vi får se vad för mickar det blir, lutar rätt starkt mot EMG iallafall! Skulle vilja pröva några nya modeller!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

the_great_alfonzo skrev:Precis vad jag tänkte göra Knedy :) Vi får se vad för mickar det blir, lutar rätt starkt mot EMG iallafall! Skulle vilja pröva några nya modeller!
Jag har en EMG P-bas mick du kan få för 300spänn+frakt om du vill.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

knedy skrev:
the_great_alfonzo skrev:Precis vad jag tänkte göra Knedy :) Vi får se vad för mickar det blir, lutar rätt starkt mot EMG iallafall! Skulle vilja pröva några nya modeller!
Jag har en EMG P-bas mick du kan få för 300spänn+frakt om du vill.
Nah det är tyvärr EMG humbuckers jag tänkte på, men tack ändå :)

(P-mickar=alldles för vintage vetdu :twisted: )
Skriv svar