Lekstuga

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

blackparkas skrev:Jag är heller inte upprörd.

Men om Plywood vore ett riktigt lämpligt material för kroppar, halsar, då borde väl flera tillverkare använda det.
Eller?
Här började jag skriva ett argt och surt inlägg til Parkas, men jag skickar ett PM i stället......
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

200071 skrev:
blackparkas skrev:Jag är heller inte upprörd.

Men om Plywood vore ett riktigt lämpligt material för kroppar, halsar, då borde väl flera tillverkare använda det.
Eller?
Här började jag skriva ett argt och surt inlägg til Parkas, men jag skickar ett PM i stället......
Varför bli sur över det?
Tycker det är ett ypperligt bevis på att just plywood inte kanske är det mest lämpade virket att ha i t.ex. en baskropp.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

200071 skrev:
blackparkas skrev:Jag är heller inte upprörd.

Men om Plywood vore ett riktigt lämpligt material för kroppar, halsar, då borde väl flera tillverkare använda det.
Eller?
Här började jag skriva ett argt och surt inlägg til Parkas, men jag skickar ett PM i stället......
:shock: jag vet att hela poängen med PM är att de är PRIVATE messages.. men detta gör ju inte att man blir LITE nyfiken?? ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Jag är heller inte upprörd.
Vad fint! :)
Men om Plywood vore ett riktigt lämpligt material för kroppar, halsar, då borde väl flera tillverkare använda det.
Eller?
Finns det någon vits, får man fråga sig. Plywood av skaplig kvalle är väl knappast särskilt billigt, plus att det är rätt fult. Sen har jag inte påstått att det är direkt lämpligt för kroppar heller. Bara att det inte nödvändigtvis behöver vara dåligt.
blackparkas skrev:Plocka fram en plywoodbas som låter bättre än en BRA normal bas så KANSKE jag kan tänka mig att ändra uppfattning.
Vad är "bra" i detta fall? En del gillar möbelbasar för att de ofta låter mer sammanhållet och "hifi" än en traditionell bas. Om det är bra eller dåligt är upp till basisten att avgöra.
Manne har uppenbarligen valt att ha plywood i halsen. Laminerar man 3-5 bitar så är det kanske inte så vettigt att använda ordet plywood, men i Mannes basar är det massor av tunna träbitar med ungefär samma tjocklek som i kommersiell plywood.

Det jag fikar efter är att kullkasta resonemang som från en och samma individ (jag talar inte om någon specifik person) kan totalskifta beroende på vad man talar om. Om plywood per defintion vore dåligt för instrumentbygge så vore förstås även laminat i möbelbasar dåligt. Hur skulle logiken annars se ut? Nu är det inte så, och därför bör man heller inte automatiskt förkasta vanlig plywood. Kommersiell plywood av lägre kvalitet kan man nog räkna med inte är nåt vidare för instrument, men man vet aldrig förrän man testat.
Jag har inte testat någon bas av plywood, men ett fåtal gitarrer som skiftat från ren dynga till mycket välljudande.
Senast redigerad av Makten den fre 19 okt 2007, 14:15, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

200071 skrev:Riktigt laminerat trä med "rätt" trä och dito lim går inte att jämföra med vanlig plywood.
+1
Behöver man diskutera det?
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

EA skrev:
200071 skrev:Riktigt laminerat trä med "rätt" trä och dito lim går inte att jämföra med vanlig plywood.
+1
Behöver man diskutera det?
Inte om man tror att jorden är platt! :shock:

JUST_KIDDING! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

EA skrev:
200071 skrev:Riktigt laminerat trä med "rätt" trä och dito lim går inte att jämföra med vanlig plywood.
+1
Behöver man diskutera det?
Nä, men det GÅR att diskutera det. Vill man inte så låter man bli.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

EA skrev:
200071 skrev:Riktigt laminerat trä med "rätt" trä och dito lim går inte att jämföra med vanlig plywood.
+1
Behöver man diskutera det?
Nej. Precis.



Och jag tycker man inte ska jämföra laminerade halsar med plywood hur som helst.


Plywood är plywood hos 98% av befolkningen.

Och det är DET som är så förbannat tråkigt att man måste skriva vilken betäckning/kvalitet den plywood man menar har för att en del på forumet inte ska dra igång....


Lika som ditt utlägg om bra basar.
Nu ÄR jag upprörd.
Fjanteri är vad det här är.
Det är väl klart att alla har olika preferenser med vad som är en bra bas.

Kan du aldrig generalisera?

Usch.

Skitforum.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Vem skriver du till?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag skriver till alla muppar som inte fattar vad plywood är.
Det vet ju tom jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Jag skriver till alla muppar som inte fattar vad plywood är.
Det vet ju tom jag.
Vad bra, då kanske du kan förklara varför det är dåligt till instrumentbygge istället för att bli sur och bara avfärda alla resonemang kring det som trams? :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

"Plywood är ett samlingsnamn för skivor som har krysslimmats."* Whats the dealio? :o


*beijerbygg.se
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

en av de basar jag saknar med var mitt första hemma-ihopplock. plyfa rätt igenom hela kroppen, 3 meter tjock plastlack, en hals ur skrotlådan från GMF med ebenholtzbräda, dimarzio-mickar, schaller-mekanik. överlackad vit med vanlig husfärg, färfärlig finish och dessutom relicerade först genom det tunna vita lager, det tjocka svarta och in på plyfan. utomordenligt fult.

jag tror plyfan och de ganska bra mickarna bidrog till att den hade så jävla speciellt ljud, och jag saknar det som fan :(
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

knedy skrev:"Plywood är ett samlingsnamn för skivor som har krysslimmats."* Whats the dealio? :o


*beijerbygg.se
Beijer har svaren, som alltid.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nej jag kan inte säga vad det är med plywood som gör det till ett dåligt val av trä.
Mer än att OM det hade lämpat sig som bra skulle fler tillverkare använda sig av det.


Och det är inte det som är intressant heller.


Jag skiter i det här.
Man ska inte behöva kunna allt för att kunna diskutera saker.
Man ska inte behöva veta vad det är för negativt med blålera för att kunna uttala sig om att det inte passar sig att använda till grunden på ett hus.

EDITH: De fletsa VET alltså att blålera blir sörja när det blir blött, hence the jämförelse...
Senast redigerad av blackparkas den fre 19 okt 2007, 14:40, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

knedy skrev:"Plywood är ett samlingsnamn för skivor som har krysslimmats."* Whats the dealio? :o


*beijerbygg.se
Sort of like.. spread your stuff.. and add glue!
Bild

:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Liten skrev:
knedy skrev:"Plywood är ett samlingsnamn för skivor som har krysslimmats."* Whats the dealio? :o


*beijerbygg.se
Sort of like.. spread your stuff.. and add glue!
Bild

:roll:
Ah! Vintage! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Det finns i byggbranchen nåt som heter limträ på engelska glulam. Där limmar man ihop träbitar av grövre kalliber för att åstadkomma speciella egenskaper.
Halsarna på Warwick ser mer ut som limträ i mina ögon så vi kanske skulle använda det uttrycket också.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Nej jag kan inte säga vad det är med plywood som gör det till ett dåligt val av trä.
Mer än att OM det hade lämpat sig som bra skulle fler tillverkare använda sig av det.
Hur kan du vara så säker på det? Uppenbarligen är tradition bland det absolut viktigaste för musiker som köper instrument, så det är väl inte så konstigt att alla basar ser ut ungefär som de gjorde på 50-talet fortfarande. Undrar vad kontra-lirarna tyckte om elbasar. "Den där är ju solid, det måste låta skitdåligt".
Jag skiter i det här.
Man ska inte behöva kunna allt för att kunna diskutera saker.
Du diskuterar ju inte. Du bara påstår saker rätt ut i luften helt utan argument. Om du skiter i det, varför skriver du över huvud taget i tråden?
Man ska inte behöva veta vad det är för negativt med blålera för att kunna uttala sig om att det inte passar sig att använda till grunden på ett hus.

EDITH: De fletsa VET alltså att blålera blir sörja när det blir blött, hence the jämförelse...
Det var en konstig jämförelse. Blålera kanske är skitbra till husgrunder om man blandar det med grus och bränner det. Lite svårt att bränna en hel grund bara. Men vad jag vet har man länge använt tegel i både grund och hela hus, och det är just bränd lera. :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Plywood

Inlägg av blackparkas »

Persa skrev:En bas/gitarr-kropp i plywood spottar väl de flesta åt, men här säljs en hals i "flerlagers trä" = plywood, som något exklusivt. Blir säkert inte billig den halsen.

Åsikter?

http://www.tradera.com/JAPAN_HALS_60_Ta ... n-50122660

Snygg hals!!
Klart cool, vad är det för skala på den där egentligen?
Såg kort ut...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
200071 skrev:Riktigt laminerat trä med "rätt" trä och dito lim går inte att jämföra med vanlig plywood.
Vad är skillnaden? Hur vet man vad det är för träslag och lim i "vanlig" plywood? Det brukar inte direkt framgå.
Jag har alltid undrat hur man kan argumentera för laminerat trä i möbelbasar samtidigt som enbitskroppar och -halsar anses bäst i enklare instrument med skruvad eller limmad hals. Det går liksom inte ihop. Det är mycket som inte går ihop när det gäller instrument och olika "sanningar" om vad som är bra eller dåligt. :wink:
Korståget igen...
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

knedy skrev:"Plywood är ett samlingsnamn för skivor som har krysslimmats."* Whats the dealio? :o


*beijerbygg.se
Med betoning på ”krysslimmats”!
I live and I learn!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Plywood

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:
Persa skrev:En bas/gitarr-kropp i plywood spottar väl de flesta åt, men här säljs en hals i "flerlagers trä" = plywood, som något exklusivt. Blir säkert inte billig den halsen.

Åsikter?

http://www.tradera.com/JAPAN_HALS_60_Ta ... n-50122660

Snygg hals!!
Klart cool, vad är det för skala på den där egentligen?
Såg kort ut...
Hehe! Nuff sed! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Makten skrev:
EA skrev:
200071 skrev:Riktigt laminerat trä med "rätt" trä och dito lim går inte att jämföra med vanlig plywood.
+1
Behöver man diskutera det?
Nä, men det GÅR att diskutera det. Vill man inte så låter man bli.
Du är rolig Makten, och du har rätt!
Men det var bara en liten inlägg och min tanke var inte att diskutera det med dig… jag håller mig undan!
I live and I learn!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

EA skrev:
knedy skrev:"Plywood är ett samlingsnamn för skivor som har krysslimmats."* Whats the dealio? :o


*beijerbygg.se
Med betoning på ”krysslimmats”!
Jag vet inte vad krysslimmat betyder och det är inget jag skäms över. :roll:
Officiell stormästare i EB-orden
Skriv svar