Rickenbacker, (en dåres) försvarstal!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hur tycker du det här känns anli? ;)

http://www.youtube.com/watch?v=PZdLwcoeumk
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev:Hur tycker du det här känns anli? ;)

http://www.youtube.com/watch?v=PZdLwcoeumk
Youtube borde renas från all blasfemiska otäckheter!
Stoppa siten, mer tossigt för varje dag.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Btw Grafen, när du väl får dina labbar (lova att inte... du vet vad!) på en Ric så är det tvåkanaligt som gäller.... himelen öppnar sig då liksom.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Rick James är en av de få(förutom anli då :wink: )Rickofiler som jag gillar!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

anli skrev:Btw Grafen, när du väl får dina labbar (lova att inte... du vet vad!) på en Ric så är det tvåkanaligt som gäller.... himelen öppnar sig då liksom.
Jupp, jag har biampsystem också... :D
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har ALDRIG testat en Rickenbacker. Jag har ett svagt minne av att jag plockat upp en polares Rick någon gång på 80-talet och spelat någon minut utan förstärkare men det är allt. Jag skulle gärna testa genom en förstärkare för det är ju onekligen väldigt snygga basar. Alla mina andra basar är ju vita så ytterligare en vit skulle ju inte skada. Vilken är att föredra, 4001 eller 4003? Visst finns det någon sorts koppling som tar bort basfrekvenser på de äldre modellerna? Bra eller dåligt?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, ric:en är en av de snyggaste helt klart... och i vitt? Mumma!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:Jag har ALDRIG testat en Rickenbacker. Jag har ett svagt minne av att Vilken är att föredra, 4001 eller 4003? Visst finns det någon sorts koppling som tar bort basfrekvenser på de äldre modellerna? Bra eller dåligt?
4001 har smäckrare hals än 4003, men nu sägs 4003 ha blivit lite tunnare igen. Kondingen på stallmicken tar bort lite bas från stallmicke och gör att den får lite lägre output och harmoninerar mer med halsmicken. Typiskt Ricsound. Men på de senaste modellerna kan man köra både med och utan konding med hjälp av att dra i en av potarna.
En ny 4003 eller en gammal 4001... tja, jag ville faktiskt ha en ny 4003:a men hittade ingen. Som tur var hittade jag en bra 70-talare och det ångrar jag icke.
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev: En ny 4003 eller en gammal 4001... tja, jag ville faktiskt ha en ny 4003:a men hittade ingen. Som tur var hittade jag en bra 70-talare och det ångrar jag icke.
Du menar att du inte hittade en begagnad 4003? Eller? För en ny är det väl bara att köpa i musikaffären?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ric:arna har inte funnits att köpa i Sverige i butik förrän på senare år, var väl ett bra tag som man inte kunde bara gå in och köpa så att säga, Rickenbacker hade ingen ÅF i Sverige.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:
anli skrev: En ny 4003 eller en gammal 4001... tja, jag ville faktiskt ha en ny 4003:a men hittade ingen. Som tur var hittade jag en bra 70-talare och det ångrar jag icke.
Du menar att du inte hittade en begagnad 4003? Eller? För en ny är det väl bara att köpa i musikaffären?
Nix, Rickenbacker har bara sin vanliga gamla amerikanska fabrik. Inget mexico, japan eller korea. Väntetiden var typ 2 år i sverige. Så var det sommaren 2006 i alla fall.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så är det dessvärre fortfarande... vilket märks på begpriserna.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Märkte att den vidunderligt grymma basisten i Anekdoten körde Rickenbacker. Har länge funderat vad som låg bakom det grymma ljudet. Jag har också blivit lite småsugen på Rickenbacker.

Men är det inte lite krångligt med två outputs?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Aaaaarrrrghhh!!!???

Vad är det som händer med världen?

:wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Svarte_Jack skrev:Märkte att den vidunderligt grymma basisten i Anekdoten körde Rickenbacker. Har länge funderat vad som låg bakom det grymma ljudet. Jag har också blivit lite småsugen på Rickenbacker.

Men är det inte lite krångligt med två outputs?
Vadå? ett mono och ett stereo? inge krångel... bara att välja.
gäst

Inlägg av gäst »

Vem är återförsäljare nu? 2 år låter ju helt galet. När Tiptop hade agenturen så kunde man väl gå in och köpa en direkt eller har jag misstagit mig?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

luthman

"Tillverkare: Rickenbacker
Luthmans artikelnummer: 103995
Elbas.

Den klassiska Rickenbacker-basen, berömd
för sin enastående sustain, klara och direkta
diskant och solida basegenskaper.
Pris: 17.995 kr "
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:När Tiptop hade agenturen så kunde man väl gå in och köpa en direkt eller har jag misstagit mig?
Mnja...han fick väl en pyts varje år men inte hade han nåt lager inte. Dessutom behövde han ju som grossist bara sälja till sin egen affär, Luthman ska ju täcka hela skandinavien med ungefär samma mängd...
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

4sound umeå har haft en inne som de reade ut för 13´..

Var lite halvlur på den ett tag, rätt skön att spela på faktiskt :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det finns några begagnade ute nu, fyra stycken under 15 000 (och några över 20 000...). Jag vet inte om det är ett bra pris, men det känns inte som nå't ocker...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev:Det finns några begagnade ute nu, fyra stycken under 15 000 (och några över 20 000...). Jag vet inte om det är ett bra pris, men det känns inte som nå't ocker...
Böjd att hålla med... dyrt men inte ocker (om basarna e schyssta förstås).
Över 20 000 bör det dock vara nåt väldigt speciellt enligt min åsikt.
Svårt med priser när det rör sig så få exemplar. Det är ju inte Fenderstormarknad direkt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:Över 20 000 bör det dock vara nåt väldigt speciellt enligt min åsikt.
Lemmy kanske har ollat dem...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Eller vårtat den till och med!
Gäst

Inlägg av Gäst »

anli skrev: Böjd att hålla med... dyrt men inte ocker (om basarna e schyssta förstås).
Över 20 000 bör det dock vara nåt väldigt speciellt enligt min åsikt.
Runt 20 är vad de tidiga 70-talarna går för just nu om de har checkered binding och toaster-pickup. 60-talarna med dot inlägg och utan binding är redan långt över 40 papp.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev:
anli skrev: Böjd att hålla med... dyrt men inte ocker (om basarna e schyssta förstås).
Över 20 000 bör det dock vara nåt väldigt speciellt enligt min åsikt.
Runt 20 är vad de tidiga 70-talarna går för just nu om de har checkered binding och toaster-pickup. 60-talarna med dot inlägg och utan binding är redan långt över 40 papp.
Japp, men då är det speciellt i kubik!
Skriv svar