mrbaloo skrev:Men han får ju ett konsistent avstånd med plektrum från stallet. Så hans plektrumljud borde vara samma alltid.
Efter att ha läst hans självbiografi "Heroin Diaries" är jag benägen att påstå att avståndet stall-plektrum torde ha varit ett av hans mindre problem genom tiderna.
Han kanske behövde opti-grabben för att ha en enda fast punkt i livet?
mrbaloo skrev:Förtydligan, Opti-Grab (inte octa-grab) heter plåtbygeln bakom stallet. Förmodligen var det väl autostavningen på någon enhet som fick fnatt.
Inte för det har så stor betydelse (det blir en nördig djupdykning i något trivialt), men bygeln kallades Octagrab enligt Gibson när den första modellen släpptes. Här som typ pressnyhet på Harmony Central: http://www.harmonycentral.com/news/nikk ... rom-gibson På Gibsons officiella sida samt kataloger användes det namnet. På div forum förlöjligades således bygeln av många som gjorde sig lustiga över den genom att använda namnet från Steve Martins uppfinning i "The Jerk". Jag tyckte själv då att det var en rolig anmärkning. Det troliga är väl att Nikki kanske själv ironiskt verkligen kallade den Optigrab och Gibson fick namnet om bakfoten (vore inte alls otroligt). När Epiphone-varianten (de ska tydligen ha lite bättre samarbeten med spons-artister) dök upp tror jag var första gången jag såg det officiella namnet Optigrab.