Tråden om Jazzbas

Prata om allt som har med elbasar att göra
dereborn

Inlägg av dereborn »

Warning, absolut inte meningen att du skulle känna dej personligt träffad! Ber om ursäkt om så blev fallet.
Och av alla mina inlägg så har jag kritiserat fender en gång och det är nu! Du får nog ta att någon skriver nått kritiskt någon gång
Jag har inga problem alls med att bli kritiserad, eller att fender blir kritiserat. Jag bara reflekterade över att möbel/warwick/hitech/träslöjds/modernbasägarna är ivrigare i sin fenderkritik än vad vi sega bakåtsträvare är i vår kritik/ironisering åt andra hållet.

och GrafZ, ja, just den här gången talade jag om min ståndpunkt. Se ovan.

P65: :P - sa räven! Helt rätt tänkt!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Tack å lov att jag alldrig tänkt tanken å skriva/spotta om/på de basar jag ogillar här i världen. Jag undrar bara - vad har de för liv de som gör det?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

dereborn skrev:Warning, absolut inte meningen att du skulle känna dej personligt träffad! Ber om ursäkt om så blev fallet.
Och av alla mina inlägg så har jag kritiserat fender en gång och det är nu! Du får nog ta att någon skriver nått kritiskt någon gång
Jag har inga problem alls med att bli kritiserad, eller att fender blir kritiserat. Jag bara reflekterade över att möbel/warwick/hitech/träslöjds/modernbasägarna är ivrigare i sin fenderkritik än vad vi sega bakåtsträvare är i vår kritik/ironisering åt andra hållet.

och GrafZ, ja, just den här gången talade jag om min ståndpunkt. Se ovan.

P65: :P - sa räven! Helt rätt tänkt!
Då förstår vi varandra :wink:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men alltså.. Hur fan har fender lyckats behålla sin status om mycke de har gjort är dåligt?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Frågor, frågor :roll:. Kanske svaret blir att de också gjort väldigt mycket rätt. Kanske det... :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

kan stämma :P Plus att de har vart ganska mycke förebild för alla andra :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev: Jag har inga problem alls med att bli kritiserad, eller att fender blir kritiserat. Jag bara reflekterade över att möbel/warwick/hitech/träslöjds/modernbasägarna är ivrigare i sin fenderkritik än vad vi sega bakåtsträvare är i vår kritik/ironisering åt andra hållet.
Är det verkligen så? Jag har inte fört nån statistik men jag upplever det som tvärtom. Och det beror inte på att jag är tillhör nåt hitech-läger, jag gillar allt i basväg.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag håller nog med dereborn.. men framförallt när det gäller såna saker är det på forum, och jag tänker i främsta hand på talkbass.. där haglar såna kommentarer.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Jag tycker dom flesta på detta forum verkar vara allätare när det kommer till basar! Och det är ju ganska kul och skönt! Det klagas och hackas väldigt lite på både märken och personer :) … Bortsett från att ingen verkar gilla EBS :wink:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag tror du bara fiskar efter ett bättre pris på min bas, Diesel :P Köper du den nu får den ännu billigare kanske :EmoticonBoss: 8)
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

faktiskt inte.. Då skulle jag förhandla ;)

Jag har bara börjat tänka.. det som är problemet.. Att det skulle vara fränt att ha en och varför inte köpa en när man byter :) Men jag kan inte bestämma mig :( Det är som vanligt, det borde komma en fürer varje gång och säga att den här ska du ha.. För som det ser ut just nu så funderar och funderar jag och tillslut så kommer det en morgon när jag bara köper :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

macahan skrev:jag håller nog med dereborn.. men framförallt när det gäller såna saker är det på forum, och jag tänker i främsta hand på talkbass.. där haglar såna kommentarer.
Kanske det, jag hänger inte på talkbass. Jag menade här på forumet.
gäst

Inlägg av gäst »

A_Warning skrev:Det klagas och hackas väldigt lite på både märken och personer :) … Bortsett från att ingen verkar gilla EBS :wink:
Hahahahahaha!!! Stackars EBS! Fast dom får skylla sig själva, hade de tillverkat förstärkare som låtit bra så hade ingen gnällt.
gäst

Inlägg av gäst »

Och i och med den kommentaren så drog jag väl ännu en gång igång det näst vanligaste diskussionsämnet efter Fender vs Mio: EBS, bra eller rôtet?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

på tal om ebs..

Vad ska man para ihop en fender med för stärk? :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Beror helt på ljudideal. Vad spelar du för typ av musik?
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Diesel skrev:på tal om ebs..

Vad ska man para ihop en fender med för stärk? :P
Jag tycker val av mickar är intressant! Själv slängde jag i ett par duncan SJB-3 mickar! Du låter det gött med dist iaf :wink:
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har aldrig bytt mickar. Eller, jo, en gång. Min gamla 80-tals-Squire. Det var något fel på originalmicken, den distade konstant oavsett volym så jag bytte. Annars har jag alltid tyckt att det inte har behövts.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag menar mest allmänt, vad alla anser :P

Jag har min carvin rc210 som tyvärr är på rep nu som ja skulle köra om jag köper en sådan tingest
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Diesel skrev:Jag menar mest allmänt, vad alla anser :P
På det viset. Då är svaret enkelt. Orange AD200B. 8)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jajjamensan danne.. +1
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Danne skrev:
På det viset. Då är svaret enkelt. Orange AD200B. 8)
Jag håller med om att Orange är coola, Snygga och låter bra, men följer det ned en roddare i priset, som bär omkring på aset?
gäst

Inlägg av gäst »

maxoges skrev:
Danne skrev:
På det viset. Då är svaret enkelt. Orange AD200B. 8)
Jag håller med om att Orange är coola, Snygga och låter bra, men följer det ned en roddare i priset, som bär omkring på aset?
Äh, en sådan väger inte så mycket. Skall man ändå dra runt på en 4x10 så blir det ju inte värre med en rörtopp till. Hjul på lådan, toppen på lådan. Helt ofarligt.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Jag har aldrig bytt mickar. Eller, jo, en gång. Min gamla 80-tals-Squire. Det var något fel på originalmicken, den distade konstant oavsett volym så jag bytte. Annars har jag alltid tyckt att det inte har behövts.
Jag har haft lite otur på det sättet, min Yamaha hade sämsta micken någonsin och min Dean har också skitelektronik...
Johannes skrev:Äh, en sådan väger inte så mycket. Skall man ändå dra runt på en 4x10 så blir det ju inte värre med en rörtopp till. Hjul på lådan, toppen på lådan. Helt ofarligt.
Eller som i mitt fall, hjul på toppen och lådan på den :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Hjul är fegt och förstör inredningen på bilar :P Musik ska handla om kännsla och lidande när man ska bära ut en ampeg 8x10 ;)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar