Hur moddar ni era basar?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svarte_Jack skrev:Jag sätter som små rör på ca 1,5cm bakom stallet som jag sedan trär strängen igenom. Gör faktiskt lite skillnad på ljudet och framförallt känslan. Strängen blir stadigare.
Jag är extremt skeptisk till att strängen skulle bli "stadigare" eftersom mekanikens lagar säger motsatsen. Strängens dragkraft är precis densamma så länge den effektiva stränglängden (mensuren) är konstant. Däremot blir det ju lite mjukare att trycka en längre sträng ned mot greppbrädan.
Att ljudet ändras är ingen omöjlighet däremot. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ah, vilken klurig lösning..!

a-strängarna på fender kan verkligen rassla ordentligt när man spelar akustiskt, men i fullt ställ i repsituation med slammrande cymbaler..då hör inte jag att min bas skramlar (som den faktiskt gör riktigt ordentligt.) Har funderat på att skaffa en ny sadel för att minimera skrammlet men det verkar kosta mer än det smakar när det är en gammal bashals med bindings. Då har dom extra varven vid stämskruven fungerat mycket bättre..
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:ah, vilken klurig lösning..!

a-strängarna på fender kan verkligen rassla ordentligt när man spelar akustiskt, men i fullt ställ i repsituation med slammrande cymbaler..då hör inte jag att min bas skramlar (som den faktiskt gör riktigt ordentligt.) Har funderat på att skaffa en ny sadel för att minimera skrammlet men det verkar kosta mer än det smakar när det är en gammal bashals med bindings. Då har dom extra varven vid stämskruven fungerat mycket bättre..
Nä, det hörs sällan inkopplat, men det stör. :wink: Och stör man sig på något så blir man sur och spelar sämre. :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Makten skrev:Jag fattar inte riktigt hur folk står ut med skramliga A-strängar. Att Fender inte fixat det ens på de moderna varianterna av J och P är obegripligt.
Senare amerikanska modeller har den lilla förbättringen att strängposten är mycket kortare och har midja (stämskruvsmodellen som är halvöppen). Har inget skrammel på min 2001 Hot Rod P. Däremot äldre stämmisar bör man ju som sagt linda strängen med många varv nedåt för att få hyfsat tryck över sadeln.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

makten: precis.. om man stör sig på något så spelar man sämre.. för mig är exempelvis en bas som inte är intonerad en sån akilleshäl..
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:makten: precis.. om man stör sig på något så spelar man sämre.. för mig är exempelvis en bas som inte är intonerad en sån akilleshäl..
Vafan, att intonera är ju nästan lika grundläggande som att stämma basen! Klart man stör sig på det, för det låter ju skit. :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

men byter du strängar till en annan sort än du hade innan är inte det alltid säkert att basen fortfarande är intonerad..
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:men byter du strängar till en annan sort än du hade innan är inte det alltid säkert att basen fortfarande är intonerad..
Nä, men då intonerar man förstås basen. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, om man har verktyg i närheten.. vilken tur att mitt vänstra pekfinger är en philips-skruvmejsel..
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:ja, om man har verktyg i närheten.. vilken tur att mitt vänstra pekfinger är en philips-skruvmejsel..
Man har förstås stjärnmejsel samt insex för stallsadlar och dragstång i fodralet om man nu brukar byta strängar på annat ställe än hemma eller i replokalen.
Jag skriver inte såhär för att bråka om du tror det, utan för att det för mig är lika självklart att intonera basen när man strängar om som att stämma den när den är ostämd.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag har väl inte sagt, förlåt skrivit, att du skriver så där för att bråka..
Det är mest så att generaliseringar är ganska onödiga.

För att ta ett exempel, oj min sträng gick av mitt i en spelning: jag slänger på en reserv jag hade med som medför att basen inte blir intonerad.. då kan det exempelvis vara frustrerande med en icke intonerad bas. Då finns inte någon tid att intonera.

Ett annat syndrom på vissa äldre basar är att de inte går att intonera(exempelvis vissa ric's och gibsonbasar), då kan det vara frustrerande...

Generellt sett tror jag alla håller med om att en intonerad gitarr är lika viktigt som en stämd gitarr..
men vissa gånger fungerar inte alls sånt..

I och för sig kan man ju då köpa ett nytt stall, eller modda på andra sätt.. men vill man inte det så finner man en enklare väg, att stämma mitt mellan surt och surt..
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Ja, har man inget val så är det ju inte mycket att göra. Ett bra exempel är gamla gitarrer med fast stall, där G-strängen är avsedd att vara spunnen. Kör man då med ospunnen så intonerar gitarren helt åt pipan, och inget kan man göra åt det. :cry:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev: Nä, vi diskuterade inte det. Jag nämnde bara att hur hårt man spelar nog påverkar skorrbenägenheten.
Vi har en ny Årets Ordmärkare. Grattis!
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev: för mig är exempelvis en bas som inte är intonerad en sån akilleshäl..
Jag tycker inte att det hörs om en bas inte är perfekt intonerad så länge man håller sig under (ca) 12:e bandet. Det är först när man kommer upp till de ljusa tonerna som jag kan upleva det som ett problem. Håller du med?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Vi har en ny Årets Ordmärkare. Grattis!
Lägg ner va, jag har inte märkt några ord i den här tråden. Du begrep tydligen inte att *antecknar* var skoj-elak sarkasm. Du ser hur dåligt det går utan smileys. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:Vi har en ny Årets Ordmärkare. Grattis!
Lägg ner va, jag har inte märkt några ord i den här tråden. Du begrep tydligen inte att *antecknar* var skoj-elak sarkasm. Du ser hur dåligt det går utan smileys. :wink:
Mmmm. För jag skämtade inte heller.... Eller?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Mmmm. För jag skämtade inte heller.... Eller?
:lol: Du ser... Smileys är bra.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:Mmmm. För jag skämtade inte heller.... Eller?
:lol: Du ser... Smileys är bra.
Smileys är för högstadieungar. Nu snackar vi moddar i stället. Såg att du inte är en vän av oinonerade basar. Inte jag heller men som jag skrev till Geddy så upplever jag det som att det skall mycket till innan det blir ett problem innan man når över 12:e bandet ungefär. Har du samma uppfattning? Det kan iofs kanske upplevas som ett större problem om man spelar solobasstycken med ackord o dyl kanske men jag håller mig oftast till rockbandsformatet.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Smileys är för högstadieungar. Nu snackar vi moddar i stället. Såg att du inte är en vän av oinonerade basar. Inte jag heller men som jag skrev till Geddy så upplever jag det som att det skall mycket till innan det blir ett problem innan man når över 12:e bandet ungefär. Har du samma uppfattning? Det kan iofs kanske upplevas som ett större problem om man spelar solobasstycken med ackord o dyl kanske men jag håller mig oftast till rockbandsformatet.
Intonering kan vara ett redigt problem även nedanför 12:e band. Jag spelar ofta stämmor med gitarren och har ett ganska "gitarrigt" basljud, så det hörs rätt tydligt om det inte stämmer så bra. Spelar man med ett dovare ljud så är det inte så noga däremot, eftersom det är svårare att höra skillnader i basfrekvenserna än i högre register.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

johannes.. nä precis.. under oktaven är det lugnt.. men jag är ganska ofta upp till 14:e 15:e bandet och pillar.. och DÅ hörs det verkligen.. men under oktaven är det rätt lugnt..
Däremot har jag på alla basar jag ägt problem att få lös E-sträng, 3:e, 5:e och 9:e bandet på E-strängen samt oktaven (12:e)att stämma perfekt.. 5:e bandet brukar ha en tendens att ligga för högt i tonläge..

Nån idé hur man kan motverka det?
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har emellanåt också ett distat väldigt tydlig ljud men jag har ändå inte upplevt det som ett problem.
Tycker det börjar gå troll i dagens perfekta ideal. Om man lyssnar på valfri platta med t ex Deep Purple eller Black Sabbath från början på 70-talet så stämmer det ju milt sagt sådär emellanåt men det tycker jag är betydligt charmigare än dagens autotunade och kvantiserade inspelningar (eller hur, Anli?). Detta är ju absolut en smaksak men för att återgå till diskussionen så hör jag aldrig att min bas skulle vara ointornerad trots tydligt sound.
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:johannes.. nä precis.. under oktaven är det lugnt.. men jag är ganska ofta upp till 14:e 15:e bandet och pillar.. och DÅ hörs det verkligen.. men under oktaven är det rätt lugnt..
Däremot har jag på alla basar jag ägt problem att få lös E-sträng, 3:e, 5:e och 9:e bandet på E-strängen samt oktaven (12:e)att stämma perfekt.. 5:e bandet brukar ha en tendens att ligga för högt i tonläge..

Nån idé hur man kan motverka det?
Jag trodde vi kom överens om att vi inte har där uppe att göra?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

eller lyssna på good times, bad times med Zep!
den basgången är inte 100% stämd.. men perfekt ändå
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:Nån idé hur man kan motverka det?
Det kan nog bero på att sadeln är för hög. Det medför att man sträcker strängen onödigt mycket när man trycker ner den vid de lägre banden, så att intonationen där inte stämmer om den är rätt ställd vid 12:e band. En kompenserad sadel i längsled eller lägre sadel KAN hjälpa.

Tillägg: Om du intonerar efter 12:e band mot flageoletten så bör det stämma bra där uppe. Stämmer det sämre ju längre ned mot första band du kommer så är det med största sannolikhet sadeln som är boven. Är det mer sporadiskt fel så kan det vara banden som är taskigt monterade eller inte "rakt" filade.

Jag är inte sådär jättekinkig heller för den delen. Men det är ju onödigt att lira surt om man inte behöver. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:eller lyssna på good times, bad times med Zep!
den basgången är inte 100% stämd.. men perfekt ändå
Word!

På mitt bands senaste inspelning så glider jag upp till C# på A-strängens 16:e band och ligger kvar på den tonen i slutackordet. Jag "får med mig" strängen vilket resulterar i att tonen blir alldeles för låg trots ett intonerat instrument. Jag vill lägga om eller autotuna men sångaren/gitarristen/producenten hävdar att om vi hört samma sak på en Purple-platta från 70-talet så hada vi bara tyckt det varit coolt, vilket han har rätt i. Vi får se hur vi gör med den där tonen.
Skriv svar