Första posten! :D Vilken är den bästa basen DU spelat?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:Lustigt nog.. Min 78 jazz.. har inte spelat på bättre.. inte so far.. Ni säger säkert: jahaaa jaa.. en gammal 78:a.. hehe :L: .. men faktum är att just denna spöat allt jag hållt i mina händer hittils..

På andra plats: en 65:a p-bas..

båda har rosewoodbräda.
Ja... jag börjar tro att RW is the shit...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

marcbass skrev:Helt klart min Windmill Jmodern bas..
Helt oslagbar..
Så grymt flexibelt och tight ljud så det är sjukt, samtidigt som den är jätte lättspelade..
Helt underbar..

Gillar Warwick basar också, men om man jämför med Windmill så ja,, då blir det Windmill... :lol:
Måste göra en liten uppdatering på mig själv!!

Finger spel = Windmill Jmodern 5:a Custom
Bandlös = Windmill Jmodern 5:a custom (ÖVERLÄGSEN)
Slap = Musicman Stingray 92:a med Sabre hals (eldad), eller min Modulus Flea 4:a
Rock n Roll = min gamla Fender Jazzbass 1965 (Lady Dijon)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Akustisk bandlös Tacoma. Jag har bara provat i musikaffärer, men varje gång man plockar ner en så fastnar man. Helt underbart ljud och grym spelkänsla.

Bild


Tillägg: När det gäller elbasar så gillar jag Precision bäst, men jag tycker inte att jag spelat på någon särskild som utmärkt sig väldigt mycket från mängden. Det hänger en fiesta-röd "Pino Palladino" Precision på DLX i Stockholm. Den är nog en av de trevligare jag lirat på. Ful som stryk dock.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Har väl testat ungefär hur många basar som helst men håller min bandlösa Windmill Proto2 sexa högst i både spelbarhet och ljud. Har en Status Energy som är grymt lättspelad men håller inte ljudmässigt så på bandat får det bli min JModern4. Den kommer att överträffas av min nya JModern5 eftersom jag specat halsprofilen exakt som jag vill ha den. Kan vara konstigt att utnämna den som den bästa jag spelat på eftersom den inte är färdig ännu :roll:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Liten skrev:Lustigt nog.. Min 78 jazz.. har inte spelat på bättre.. inte so far.. Ni säger säkert: jahaaa jaa.. en gammal 78:a.. hehe :L: .. men faktum är att just denna spöat allt jag hållt i mina händer hittils..

På andra plats: en 65:a p-bas..

båda har rosewoodbräda.
Ja... jag börjar tro att RW is the shit...!
Ta inte mitt ord för det.. Min Jazz låter mer Lönn än många lönnhals basar.. men det har mer med mina mods att göra än brädan... är SUUPERnöjd med möjligheten att få ut både klarheten och knorret ur den.. :) oj vad upphåsad den blir..

MIN BAS SUGER!! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:Akustisk bandlös Tacoma. Jag har bara provat i musikaffärer, men varje gång man plockar ner en så fastnar man. Helt underbart ljud och grym spelkänsla.

+1

Testade en på Börsen i Gävle, kostade runt 12-13 vill jag minnas, man attans vilken härlig acke-bas..!!
Den var förvisso inte bandlös men... ändå...!

Liten skrev:
Ta inte mitt ord för det.. Min Jazz låter mer Lönn än många lönnhals basar.. men det har mer med mina mods att göra än brädan... är SUUPERnöjd med möjligheten att få ut både klarheten och knorret ur den.. :) oj vad upphåsad den blir..

MIN BAS SUGER!! :D
Haha!!
Nja, men jag tycker det kan bli för "klonkigt" m lönnbräda. Speciellt lackade sådana förstås.. aja..

MALA: Den skönaste 6:a jag testat är just en Status Energy. Riktigt nice vill jag minnas! Den och Zon 6:an, men Zon:en låter sämre...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:[

MALA: Den skönaste 6:a jag testat är just en Status Energy. Riktigt nice vill jag minnas! Den och Zon 6:an, men Zon:en låter sämre...
Jag tycker att Statusen är svinskön och den låter bra när man är ensam men den drunknar i bandet på ett sätt som mina andra basar inte gör och det oavsett EQ (volym har jag så det räcker...)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

marcbass skrev: Rock n Roll = min gamla Fender Jazzbass 1965 (Lady Dijon)
Har du en sån? hur fasiken har jag lyckats missa den isåfall? :roll:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

hosse skrev:
marcbass skrev: Rock n Roll = min gamla Fender Jazzbass 1965 (Lady Dijon)
Har du en sån? hur fasiken har jag lyckats missa den isåfall? :roll:
Han har säkert bytt bort den mot en pedal... :roll:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

MALA skrev:
hosse skrev:
marcbass skrev: Rock n Roll = min gamla Fender Jazzbass 1965 (Lady Dijon)
Har du en sån? hur fasiken har jag lyckats missa den isåfall? :roll:
Han har säkert bytt bort den mot en pedal... :roll:
Den har emigrerat...


*edit* trivdes inte med alla Warwickarna
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

nehej, det är ju klart :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Måste nog va en bas ja pröva ida faktiskt.. iallfall på slap-zonen. De va en warwick, skulle tro't de va en streamer. Den var verkligen riktigt underbar att slappa på! Förvisso prövade jag den unplugged, men det är ju klart minst lika viktigt att den låter bra unplugged... Den va inge vidare för finger spel, då det helt enkelt var för mycket motstånd från strängarna... Men till slap.... *Dregel*......
Det är förresten lustigt, hur i mitt fall min improvisationsförmåga förändrar sej från bas till bas :? På min egna bas har jag rätt svårt för att improvisera till nåt som låter bra med slap(Semi-nybörjare förvisso, men ändå :roll:), men de flesta gånger jag prövat en warwick så har det faktiskt låtit bra i mina öron!!
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Vilken bas som är den bästa jag spelat på vett sjutton svårt, men jag får väl dra till med min 51 reissue P-bas, då jag testar basar så är det få gånger jag känner nåt liknande som jag gör för denna bas. Bland det värsta jag testat är en 58 eller om det var en 59 Fender P-bas den hade i alla fall lönnbräda men den känndes alldeles för djävlig som att ha en 2 tum 4 till hals och allmänt hemsk.
Ta inte mitt ord för det.. Min Jazz låter mer Lönn än många lönnhals basar.. men det har mer med mina mods att göra än brädan... är SUUPERnöjd med möjligheten att få ut både klarheten och knorret ur den.. oj vad upphåsad den blir..
Detta låter ju intressant efter som jag gillar lönnbrädor och gärna askkroppar också, vad består moddingen av som gör att en rosewood bräda låter mer klart och distinkt?
Användarvisningsbild
Seb
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Seb »

Man är lyxigt bortskämd att fortfarande tycka det om sig egen.
Min Customshop Deluxe Jassbas 5a spöar allt jag testat fortfarande.
BEADG
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

busse skrev:...den känndes alldeles för djävlig som att ha en 2 tum 4 till hals och allmänt hemsk.
Tvåtum-fyra är fina grejjer! :evil: :wink: För min del så kan halsen vara så grov det bara går, bara jag når runt. :lol: Jag älskar apfeta halsar, även på gitarrer.

Tillägg: Fast halsen får inte vara bred och tunn; det funkar inte. Det var bland annat därför jag sålde min '57 reissue Precision. Squiern är betydligt "fläskigare" men ändå smalare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
busse skrev:...den känndes alldeles för djävlig som att ha en 2 tum 4 till hals och allmänt hemsk.
Tvåtum-fyra är fina grejjer! :evil: :wink: För min del så kan halsen vara så grov det bara går, bara jag når runt. :lol: Jag älskar apfeta halsar, även på gitarrer.

Tillägg: Fast halsen får inte vara bred och tunn; det funkar inte. Det var bland annat därför jag sålde min '57 reissue Precision. Squiern är betydligt "fläskigare" men ändå smalare.
Du behöver göra ett studiebesök i Grillby hör jag... där finns det ena feta halsar...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Du behöver göra ett studiebesök i Grillby hör jag... där finns det ena feta halsar...!
Sitter du inne med nån form av information som jag saknar menar du? :roll: :P
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Du behöver göra ett studiebesök i Grillby hör jag... där finns det ena feta halsar...!
Sitter du inne med nån form av information som jag saknar menar du? :roll: :P
Kan du fethajja!
Prata m BBQ... han sk starta serietillverkning på sina slagträn! Eller hur var det nu?


Hur som så är det fläskiga halsar, grymt skönt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Tvåtum-fyra är fina grejjer! För min del så kan halsen vara så grov det bara går, bara jag når runt. Jag älskar apfeta halsar, även på gitarrer.

Tillägg: Fast halsen får inte vara bred och tunn; det funkar inte. Det var bland annat därför jag sålde min '57 reissue Precision. Squiern är betydligt "fläskigare" men ändå smalare.
Ditt tilllägg kan jag faktiskt hålla med om att innom rimliga gränser, sålde min Japan tillverkade jazzbas för att den var så tunn i halsen, speciellt jazzbasarna vill jag ha tjockare hals på då den är så smal vid sadeln. Men denna 58 eller 59 hade just en 2 tum 4, både bred och tjock hals det känndes som att man fick som sträcka fingarna in på greppbrädan för att nå strängarna. Personligen tycker jag att halsen på 51 reissuen är helt kanon, avståndet mellan strängarna är nästan samma som på en "vanlig" P-bas men greppbrädan är smalare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

busse skrev:Detta låter ju intressant efter som jag gillar lönnbrädor och gärna askkroppar också, vad består moddingen av som gör att en rosewood bräda låter mer klart och distinkt?
De vanliga.. Badass stall för mer sustain och förändring av tonen..
Preampen, sitter en gammal mec preamp i den (EDIT: som har fått mycket skit på många forum.. ).. har velat testa Aguilars men denna låter faktiskt för bra för att byta.. tycker jag..
Mickarna.. DiMarzio Ultra Jazz.. Dessa tycker jag är det som gör störst skillnad.. Skulle tex inte vara roligt att ha på en Jazz med lönnbräda.. det skulle bli omåttligt sterilt och HI-FI.. men på min bas med RW bräda låter dom prima! :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Japp Hosse!
Ja har haft en Fender Jazzbass 1965 i super gulnad Vintage white med matching headstock..
Årnes hjälpte mig att sälja den till Italien.
Bild
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

marcbass skrev:Japp Hosse!
Ja har haft en Fender Jazzbass 1965 i super gulnad Vintage white med matching headstock..
Årnes hjälpte mig att sälja den till Italien.
Bild
Varför sålde du den? Var den inte bra?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Gammal o sliten ju.. Var ju i behov av omlackering o hade inte råd med de. ;)



Sålde pga spons!
Den låg bara hemma hur länge som helst. Tycker de e synd om en sån bra bas, en så bra bas ska spelas.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

marcbass skrev:Gammal o sliten ju.. Var ju i behov av omlackering o hade inte råd med de. ;)



Sålde pga spons!
Den låg bara hemma hur länge som helst. Tycker de e synd om en sån bra bas, en så bra bas ska spelas.
Ah, ok! Man vill ju inte synas med skabbiga instrument...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar