Sida 3 av 7

Postat: mån 09 jul 2007, 00:20
av caulev
oooj!
O den finns i Malmö :o

Postat: mån 09 jul 2007, 00:24
av Kim S
TESTA! :D Hade den varit närmare GBG hade jag testat den i samma veva som jag testade min Infinity...

Postat: mån 09 jul 2007, 00:28
av basmartin
caulev skrev:Okej tack Kim S
Såg den nog osso för 6500kr.

Gitaristen i mitt band kör en Line 6 gitarr.
Tycker det låter väldigt bra tycker att den lever upp till det den står för.
Hur upplever ni Variax basen? om någon testat.
Variax-basen är verkligen inte rolig. Jazzbassljudet låter inte som en jazzbass, musicmanljudet låter inte som en musicman osv... Gitarren däremot låter lite bättre, men basen ska man undvika, tycker jag.

Kan också rekommendera clover-basarna. Väldigt bra och lättspelade.

Postat: mån 09 jul 2007, 00:30
av caulev
Ja Clover 15.5 står högst upp på listan men är just nu dyrast av mina alternativ.

Postat: mån 09 jul 2007, 00:35
av basmartin
caulev skrev:Ja Clover 15.5 står högst upp på listan men är just nu dyrast av mina alternativ.
Annars kan kanske Yamaha TRB1005 vara ett alternativ? Väldigt bra och prisvärd bas som inte är så fasligt dyr.

Postat: mån 09 jul 2007, 00:36
av caulev

Postat: mån 09 jul 2007, 00:44
av Kim S
Man ska visst ha en projektor för att titta på den annonsen :D Men den var snygg!

Postat: mån 09 jul 2007, 00:47
av caulev
Jag tänkte mer på piset.
De kostar nya 8900 kr på Musikbörsen 5700kr inkl. frakt på Ebay

Postat: mån 09 jul 2007, 00:48
av basmartin
Kim S skrev:
Man ska visst ha en projektor för att titta på den annonsen :D Men den var snygg!
Basen ser bra ut, men fan vilken konstig sida...

Postat: mån 09 jul 2007, 00:49
av caulev
Ja katastroff!!

Postat: mån 09 jul 2007, 00:52
av Kim S
caulev skrev:Jag tänkte mer på piset.
De kostar nya 8900 kr på Musikbörsen 5700kr inkl. frakt på Ebay
Jag skulle inte våga köpa osynat iofs...

Postat: mån 09 jul 2007, 00:54
av caulev
jo iofs!
Alla gitarrer är ju inte likadana.

Postat: mån 09 jul 2007, 01:11
av basmartin
caulev skrev:Jag tänkte mer på piset.
De kostar nya 8900 kr på Musikbörsen 5700kr inkl. frakt på Ebay
Du borde kunna pruta ner det till runt 8000:- iaf om du betalar kontant. Har alltid fått bra pris på börsen. Har aldrig behövt att betala fullpris.

Edit: 8900:- är faktiskt ganska bra pris insåg jag nu, efter att ha kollat runt lite. Så 8000:- kan det nog bli svårt att få ner det till. Men 8500:- borde gå.

Postat: mån 09 jul 2007, 13:16
av blackparkas
Den röda Streamern finns i staden där du bor - ÅK OCH TESTA!!!!

Står det mellan Yamaha och Warwick beggade i den prisklassen väljer jag Warwick anytime, mest för att jag gillar känslan i en Warwick - Träig, mullig och oftast bra byggda.
Yamaha känns - i mina händer - lite mer plastiga och otäcka med 40 lager klarlack.
Ljudmässigt så tror jag Yamaha låter mer Hitech, mer slickt.

Värt att nämna är att Streamern har en ganska fläskig hals, det är ingen Yamaha-hals om man säger så...
Warwicks halsar är förvisso smalare, men Yamahahalsarna är grymt mycket plattare.
En del skulle säkerligen anse Streamern mer svårspelad.


Men du har Streamern i samma stad!! Åk och köp för bövelen!
Eller testa åtminstone, den har legat ute ett tag så du borde kunna pruta ner den till 10 el. ännu mer tom.
Är du inte nöjd så kan jag säkert köpa den av dig om ett tag.

Postat: mån 09 jul 2007, 14:36
av Boom
caulev skrev:Boom? Vem är det?
Har kollat på Clover basarna igen! Ser väldigt bra ut.
Boom, det är jag :)

Tycker verkligen att du skall kolla på den där röda Warwick Streamer´n.
Väldigt bra pris (on den är i bra skick). Ha en själv (fast natur/ofärgad).

Jag har en Peavey Millennium plus 5str som är en kanonbas.
Har funderingar på att sälja pga att jag har för många basar nu.
Matchat huvud birdseye maple greppbräda. 3bands EQ med Svepbart mellanregister. Stall med "stringthrough option". 18volts elektronik.
De é hightech det :wink:

Bild

Postat: mån 09 jul 2007, 17:25
av caulev
Hej Boom!
Jag har blivit helt yr av all info jag får. Men jag har bestämt med säljaren för att provspela på den röda Warwicken.

Jag var även inne på Musikbörsen men ärligt så tyckte jag inte de hade något speciellt, jo en Corvette 6:a men inget för min del med 6 strängar, kan knappt köra på mina 5 :lol:
Sen stack jag in på Jam och där fick jag prova en Corvette $$, fyfan vilken bas alltså. Tyckte den lät väldigt bra, iofs bara en 4:a. Väldigt snygg o bra byggd som alla andra Warwick basar. Sen hade de en Streamer Jazzman 5:a. Den lät nog lite mer Hightech. hur som helst så tror jag att Streamer jag ska kolla på imorgon låter ännu bättre, nästan för bra för de jag spelar :?
Får man säga så :?:

Postat: mån 09 jul 2007, 17:58
av gäst
Hur kommer det sig att alla som jobbar med musik (covers och dansband borträknat, de kör ju nästan alltid higtech) nästan alltid spelar på icke-hitech-basar medans de som har musiken som hobby hostar upp en förmogenhet och köper jättedyra hitechinstrument?

Edit: I Sverige menar jag. I USA ser det väl lite annorlunda ut? Där anses det nog snarare coolt än fult att ha hitech-basar och hitech-riggar.

Postat: mån 09 jul 2007, 18:09
av caulev
jag vet faktist inte!
Det jag har märkt med de musiker jag pratar med och som jag umgås med de satsar väldigt mycket på sina instrument men knappt tid på att öva o repa.
Likadant med folk som har bilar som hobby, de skruvar mer än vad de kör.

Postat: mån 09 jul 2007, 18:12
av caulev
Förresten vårt band kör just nu endast covers.
Jag har gammalt material liggande från mitt gamla hip hop band som vi funderar at återuppliva igen och det är eget material rakt igenom.

Postat: mån 09 jul 2007, 18:26
av Gäst
Johannes skrev:Hur kommer det sig att alla som jobbar med musik (covers och dansband borträknat, de kör ju nästan alltid higtech) nästan alltid spelar på icke-hitech-basar medans de som har musiken som hobby hostar upp en förmogenhet och köper jättedyra hitechinstrument?
Men så är det ju inte. Det musikaffärerna säljer överlägset mest av är ju gitarrer och basar upp till 6-7000 kronor.

Sen måste jag fråga vilka du syftar på när du säger "som jobbar med musik"? Om du plockar bort dansband och coverband så har du ju lyft ut majoriteten av musikarbetarna. Åtminstone inom rock/pop-världen som jag antar vi behandlar här.

Postat: mån 09 jul 2007, 18:51
av gäst
GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:Hur kommer det sig att alla som jobbar med musik (covers och dansband borträknat, de kör ju nästan alltid higtech) nästan alltid spelar på icke-hitech-basar medans de som har musiken som hobby hostar upp en förmogenhet och köper jättedyra hitechinstrument?
Men så är det ju inte. Det musikaffärerna säljer överlägset mest av är ju gitarrer och basar upp till 6-7000 kronor.

Sen måste jag fråga vilka du syftar på när du säger "som jobbar med musik"? Om du plockar bort dansband och coverband så har du ju lyft ut majoriteten av musikarbetarna. Åtminstone inom rock/pop-världen som jag antar vi behandlar här.
Vad musikaffärerna säljer bäst av behöver ju inte spegla hur det ser ut bland yrkesverksamma musiker. Det finns många som handlar instrument utan att ha det som yrke. Hobbymusiker och yngre musiker som kanske fortfarande går i skolan kan eller vill ju knappast lägga så mycket mer än 6-700.
När jag skriver de "som jobbar med musik" så avsåg jag framför allt de som jobbar som turnémusiker och studiomusiker med välkända artister samt de som är med i ett originalband som det går bra för. "Kända" band. Sorry om jag glömde precisera mig. I Sverige så ser man ju ytterst sällan någon från de kategorierna spela på en hitech-bas (även om de givetvis existerar) medan de som turnérar med stora amerikanska artister oftast använder sig av sk möbelbasar. Samma med riggarna. Här gäller Ampeg, i USA gäller givetvis också Ampeg men i stor utsträckning även slickare alternativ. Amerikanerna vill ju dessutom ha sina vintage-instrument i mint condition medan vi i Sverige (i alla fall i Stockholm och Göteborg som är mina hemtrakter) vill att vintage-basarna skall se ut som att Marcbass gått loss på dem med tändvätskan.
Det finns två anledningar till at jag plockar bort coverband och dansband: Dels så tycker jag inte att de jobbar med musik, de jobbar med underhållning. Sedan så krävs det inte alls lika mycket musikalisk talang för att bli framgångsrik i cover- och dansbandsvärlden. Därmed inte sagt att alla cover- och dansbandsbasister är talanglösa, absolut inte, men det är inte många som får upprepade turnéjobb med stora artister som är risiga på att spela men i cover- och dansbandsvärlden så finns det en hel del som kanske borde valt en annan karriär.

Postat: mån 09 jul 2007, 18:54
av gäst
1800 inlägg!

Postat: mån 09 jul 2007, 19:06
av caulev
Inte illa!!

Postat: mån 09 jul 2007, 19:12
av gäst
Nu vill man ju knappt skriva något när det är så jämnt och fint men jag har en känsla av att min cover- och dansbandssågning kommer att framkalla högljudda protester så jag kommer nog inte undan...

Postat: mån 09 jul 2007, 19:12
av caulev
Men i så fall, kan vi väll säga så här. Jag spelar som tidigare sagt i ett coverband, men har spelat i ett hip hop band tidigare med eget material.
Jag har spelat med minst trettio kända artiser från FD Jugoslavien som kommer hit och behöver musiker. Artiser som tar saftigt betalt och som kan fylla Baltiska hallen Amiralen i Malmö.
Jag har lagt lite bas på olika demoinspelningar åt andra band/musiker och komemnr antagligen i framtiden att göra det igen.
Men jag anser mig själv inte till någon grym basist, det finns säkert massor med basister som endast spelar covers men som spelar skitet ur mig.
Jag vet inte om jag är ute o cyklar nu men ville bara berätta min tanke. Och varför jag är ute efter en Hightech bas är inte för att de andra typer av basar låter dåligt utan för att jag vill ha ett bra ljud och för att jag vill kunna låta annorlunda ibland. och som tidigare sagt min MM kommer att finnas kvar oavsett vad.